تجهیزات ایمنی تنها شاخص‌ مؤثر در کاهش حوادث کار نیست

بر اساس نظر کارشناسان حوزه کار، صرفاً تأمین تجهیزات ایمنی بدون در نظر گرفتن دیگر عوامل مؤثر بر وقوع حوادث شغلی، باعث کاهش آمار این بخش و هزینه‌های آن نمی‌شود.

براین اساس، تأمین ابزار به‌روز کار، استانداردسازی آموزش ایمنی و ارائه آن به کارگران، رشد نظارت‌ بر کارگاه‌ها و همچنین شناسایی و رفع مشکل نقاط حادثه‌خیز کارگاهی به عنوان عوامل موثر در در ایجاد ایمنی کار معرفی می‌شوند.

تاثیر آموزش و تجهیزات کار بر ایمنی کارگاه

هادی ساداتی، نایب‌رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تاکید بر اینکه صرف تأمین تجهیزات، ایجادکننده ایمنی کارگاه نیست، گفت: آموزش‌های مداوم و به‌روزرسانی تجهیزات کار از دیگر موارد مؤثر بر شکل‌گیری ایمنی کار است.

وی افزود: بر اساس برآوردهای ایمنی، ایجاد محیط ایمن کارگاهی برای حضور و فعالیت نیروی کار در بخش قابل توجهی از کارگاه‌ها فراهم نیست.

ساداتی همچنین با بیان اینکه خریداری بیمه مسئولیت مدنی یا تکمیلی توسط کارفرمایان برای استفاده نیروی کار اقدام مناسبی در حوزه صیانت از نیروی کار محسوب می‌شود، گفت: حداقل ایمنی کار از این طریق حاصل نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه تأمین پوشش بیمه‌ای برطرف کننده مسئولیت کارفرما برای ایجاد محیط ایمن کارگاهی نیست، اضافه کرد: آرامش خیال کارفرمایان با برقراری این بیمه‌ها، گاهی باعث کوتاهی برخی کارفرمایان جهت ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز محیط کار می‌شود.

خلاء نظارتی در حوزه حوادث کار

نایب‌رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی افزود: در حوزه کنترل حوادث کار در کشور ما خلاء قانونی وجود ندارد و بیشتر موارد به خلاء نظارتی و در واقع کمبود نیروهای بازرسی کار بازمی‌گردد.

ساداتی گفت: آیین‌نامه‌های قانونی در راستای نظارت و بازرسی ایمنی کارگاهی وجود دارد، اما ابزار ناایمن و نبود نیروی بازرسی، زمینه بسیاری از حوادث شغلی را موجب شده است.

وی در ادامه افزود: بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح کشور ۸۰۰ بازرس کار مشغول نظارت بر فعالیت کارگاه‌ها در حوزه ایمنی هستند و این تعداد پاسخگوی کارگاه‌های پرشمار؛ بخصوص در سطح استان‌های صنعتی نیست.

ساداتی اضافه کرد: حوادث ناشی از کار علاوه بر تحمیل شرایط سخت جسمی و روانی، فشارهای هزینه‌ای و اقتصادی برای نیروی کار و سازمان‌ تأمین‌اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

استانداردهای آموزشی زمینه‌ساز فرهنگ‌سازی ایمنی

عضو شورای عالی حفاظت فنی افزود: ارائه استانداردهای آموزشی به‌روز ایمنی به نیروی کار و کارفرمایان در قالب فرهنگسازی این حوزه باید به طور مستمر مورد توجه سیاستگذاران، ناظران و نیروهای فعال در کارگاه‌ها باشد.

وی در ادامه افزود: در این شرایط برخورد قانونی با کارگاه‌های متخلف موضوع اساسی در اثرگذاری نظارت‌ها است. در واقع خلاء قانونی در برخورد با متخلف در این بخش احساس می‌شود.

سهم ۶۰ درصدی ساختمان از حوادث شغلی

عضو شورای عالی حفاظت فنی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ساختمانی بیش از ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار را شامل می‌شوند، گفت: عوامل مختلف باعث شکل‌گیری حوادث شغلی است که با بررسی آنها و فرهنگسازی درباره رعایت ایمنی فردی باید در بلندمدت به سطح قابل قبول ایمنی دست یافت.

ساداتی ادامه داد: بسیاری از ابزار کارگاهی مورد استفاده نیروی کار در سطح جهان از دسترس خارج شده است. این وسایل در حال حاضر دارای استانداردهای لازم کار و ایمنی نیستند، اما در کشور ما همچنان از آنها در کارگاه‌ها بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: مکان‌هایی مانند آسانسور و راه‌پله‌ها نیز از دیگر عوامل ایجاد حوادث کار؛ بخصوص در کارگاه‌های ساختمانی محسوب می‌شوند.

تأمین اجتماعی ارائه‌دهنده خدمات به حادثه‌دیدگان کار

ساداتی گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان تضمین‌کننده معیشت آتی نیروی کار تحت پوشش و ارائه‌دهنده خدمات متنوع به بیمه‌شدگان کارگری، اولین خدمات درمانی، بیمه‌ای و ازکارافتادگی را به دنبال وقوع حوادث کار ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در صورت وقوع حوداث ناشی از کار برای کارگران بیمه‌شده، تأمین‌اجتماعی متحمل هزینه‌ می‌شود، افزود: در این شرایط پیشنهاد می‌شود سازمان در راستای پیشگیری از حوادث برای بیمه‌شدگان شاغل، اقدامات تبلیغی، آموزشی یا تعامل با وزارت کار در بخش بازرسی ایمنی کار را داشته باشد.

وی همچنین اضافه کرد: این اقدامات کاهش هزینه‌کرد منابع سازمان در بخش ارائه خدمات به حادثه‌دیدگان کار را به دنبال خواهد داشت. این روند همچنین علاوه بر صیانت از منابع تأمین‌اجتماعی، زمینه حفاظت از نیروی کار و سرمایه‌های انسانی و مالی کارگاه‌های تحت پوشش این سازمان را به دنبال دارد.

به گفته نایب‌رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، با این شرایط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برای صیانت از نیروی کار و سازمان تأمین‌اجتماعی به جهت کاهش هزینه ناشی از حوادث کار برنامه‌ریزی و هدفگذاری مشخص درباره این مسأله داشته باشند.

کد خبر: 56901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =