مزایای اصلاح ماده ۵ قانون بیمه برای سازمان تامین اجتماعی و کارگران

یک کارشناس حوزه کسب و کار و تأمین اجتماعی با تاکید بر ضرورت اصلاح برخی قوانین و مقررات در تناسب با شرایط خاص اشتغال و در راستای تامین منابع سازمان تأمین اجتماعی گفت: اصلاح ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی در شرایط تأمین منابع پایدار، انتفاع دوطرفه سازمان و کارگران را موجب می‌شود.

علیرضا حیدری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: نکته مهم در راستای اصلاح ماده پنج قانون مذکور، مسأله تأمین منابع پایدار بلندمدت بیمه کارگران ساختمانی است.

وی با بیان اینکه چالش تأمین منابع و عدم ایجاد بار مضاعف برای سازمان تأمین اجتماعی همواره در اجرای برخی طرح‌های بازنشستگی وجود دارد، اضافه کرد: موضوع اصلاح ماده پنج قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در واقع اصلاح ضرایب از ۱۳ درصد به ۴ درصد است.

این کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه به لحاظ محاسبات بیمه‌ای، پاسخگویی و مسئله پوشش منابع و مصارف از مهم‌ترین چالش‌های برخی طرح‌های بازنشستگی محسوب می‌شود، گفت: منابع بیمه‌ای باید از مزایای قابل اتکا و پایدار بهره‌مند باشد و مسئله اصلاح قانون در حوزه بیمه کارگران ساختمانی نیز تأمین منابع اشاره شده را دنبال می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: دولت‌ها و مجالس دوره‌های گذشته بعضی طرح‌های بیمه‌ای و بازنشستگی را برای پوشش و بهره‌مندی برخی اقشار کارگری مطرح کردند که بازرترین مسئله آن، منابع و مصارف طرح‌ها در بلندمدت عنوان شده است.

تاثیر دستمزد بر تأمین منابع بیمه کارگران ساختمانی

حیدری همچنین در ادامه اضافه کرد: اگرچه دستمزد سال و تعیین عوارض ساختمان به عنوان متغیر وابسته بیمه کارگران ساختمانی و تأمین منابع آن مطرح است، اما در عمل باید تأمین منابع کافی برای پوشش تعهدات تأمین‌ اجتماعی مورد سنجش قرار گیرد.

وی تأکید کرد: در غیر این‌ صورت در دوره‌های بعد باید درباره تأمین منابع لازم برای گسترش چتر بیمه‌ای کارگران ساختمانی اصلاحیه‌های دیگری تدوین و تصویب شود تا روند تکمیل این مهم را شاهد باشیم.

این کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی همچنین ادامه داد: با همکاری مجلس شورای اسلامی ‌در ارتباط با باز شدن گره قانونی بیمه کامل کارگران شاغل در بخش ساختمان، انتظار حل چالش منابع بیمه ‌این بخش از جامعه کارگری محقق شد.

حیدری بیان کرد: اما نگرانی درباره عمل به تعهدات شرکای اجتماعی درباره تأمین منابع برای پوشش بیمه‌ای تمامی کارگران ساختمانی فعال همچنان وجود دارد.

شرایط ساخت و ساز در ارتباط مستقیم با منابع بیمه‌ای

حیدری گفت: منابع لازم جهت پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی به ساخت‌وساز و توسعه مرتبط با این بخش متصل شده است که رونق و رکود را تجربه در فصول مختلف تجربه می‌کند و احتمالاً در بلندمدت نوسانات منابع در این بخش ایجاد خواهد شد.

وی افزود: این رویه احتمالی پیش‌بینی شده، اطمینان‌بخشی پایداری منابع مالی و توسعه پوشش بیمه کارگران ساختمانی را با مشکل مواجه کرده است.

این کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی همچنین با تاکید بر اینکه بیمه کارگران حوزه ساختمان در قالب یک الزام مطرح و این مسأله پیشفرض و پیش‌شرط قوانین مورد انتظار است، بیان کرد: این موضوع درباره تمامی‌ اقشار فعال و شاغل جامعه تولید مطرح است.

حیدری با اشاره به تصویب این اصلاحیه در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: با توجه به میزان بالای آرای تصویب این اصلاحیه قانونی در حوزه منابع پایدار بیمه‌ای، پیش‌بینی برطرف کردن بخشی از مشکلات حوزه کارگران ساختمانی با این قانون وجود دارد.

این فعال حوزه کار افزود: امیداوریم با شرایط ایجاد شده افراد در صف انتظار بیمه کارگران ساختمانی از مزایای این امکان بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

کد خبر: 57049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =