سالانه ۱۳ هزار حادثه در کارگاه های کارگری رخ می دهد

غفلت از استانداردسازی کارگاه ها، ایمنی و بهداشت کار در کارگاه های کارگری باعث وقوع سالانه ۱۳ هزار حادثه می شود؛ از این روست که دولت سیزدهم طبق گفته مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایمنی، سلامت و رفاه در محیط کار را از محوری ترین موضوعات این وزارتخانه اعلام کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، حامد فیروزان در نشست تخصصی بهبود ایمنی، سلامت و رفاه در محیط کار، اختصاص یک فصل از ۱۲ فصل قانون کار به حفاظت فنی و بهداشت کار را انعکاسی از ضرورت این موضوع برای نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد. حالا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشگیری را مهم تر از درمان می داند و برای اینکه کارگاه ها دارای استاندارد بالایی به لحاظ ایمنی و بهداشت کار بشوند، این مقوله را مدنظر قرار داده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تاکنون، نظارت بر کارگاه های مشمول قانون کار را گسترش داده، همچنین افزایش نظارت بر حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی کارگاه ها را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از نکات اساسی در حوزه ایمنی به موضوع استانداردسازی آموزش های این حوزه برمی گردد. در این راستا بخشی از رویه های بازرسی کار در حوزه نظارت بر ایمنی، نیازمند به روزرسانی استانداردهای آموزشی است.

برخی از این استانداردهای آموزشی که در دهه های گذشته تدوین شده، با شرایط امروز ایمنی کارگاه ها همخوانی ندارد. به این واسطه به روزرسانی و استانداردسازی آیین نامه های مربوط به ایمنی کار در شورای عالی حفاظت فنی پیگیری می شود. در روزهای اخیر نشست تخصصی بهبود ایمنی، سلامت و رفاه در محیط کار با هدف به صفر رساندن حوادث ناشی از کار و بیماری های شغلی با مشارکت دبیرکل سابق اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی و پخش پیام دبیرکل فعلی این اتحادیه از سوی اداره کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ISSA)، سازمانی راهبردی بین المللی برای نمایندگی ها و سازمان های تامین اجتماعی و دپارتمان های دولتی به شمار می رود.

در این نشست کانکلوفسکی- دبیرکل سابق اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ایسا)، با اشاره به موضوع چشم انداز صفر و جنبه های مختلف آن گفت: ایسا با گردآوری تجارب سایر کشورها در موضوع حوادث و بیماری های شغلی در سال ۲۰۱۷ طی نشست جهانی در کشور سنگاپور پویش چشم انداز صفر را آغاز کرد و بتدریج شرکت ها و سازمان های مهمی جذب این پویش شدند. وی با بیان اینکه به ازای هر یک دلار سرمایه گذاری در موضوع پیشگیری، عایدی سازمان ها ۲.۸ دلار خواهد بود، توجه سازمان های تامین اجتماعی به موضوع پیشگیری از حوادث شغلی و بیماری های ناشی از کار را خواستار شد.

الزام توسعه آموزش ایمنی نیروی کار
عضو شورای عالی حفاظت فنی با اشاره به هزینه حوادث ناشی از کار برای تامین اجتماعی گفت: برنامه ریزی مربوط به مساله آموزش نیروی کار در حوزه ایمنی و رعایت موارد کاهش دهنده و پیشگیری از آسیب های شغلی باید به عنوان اولویت سیاستگذاران کار و تولید مورد توجه باشد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع آموزش ایمنی محیط کار در امتداد فرهنگ سازی ایمنی کارگاهی نقش تعیین کننده ای در ایجاد روند کاهشی حوادث ناشی از کار و آسیب های مربوطه برعهده دارد، اضافه کرد: فرهنگ سازی به عنوان یک راهبرد پایه ای در بلندمدت حافظ جان نیروی کار خواهد بود.

ساداتی ادامه داد: کارگران و کارفرمایان با میزان سطح ایمنی کارگاهی ارتباط مستقیم دارند و ملاک آماری آسیب های شغلی با حوادث روی داده برای نیروی کار محاسبه می شود. این کارشناس حوزه ایمنی گفت: پس از ارائه آموزش های ایمنی محیط کار به کارگران و کارفرمایان و ارتقای سطح دانش علمی و تجربی آنها در حوزه ایمنی کارگاهی، حتما روند کاهشی حوادث شغلی موجب پایین آمدن نرخ فوت و آسیب های جسمی و روحی به کارگران می شود.

کد خبر: 57718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =