۴۰ درصد از مهارت آموزان فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیش از ۴۰ درصد افرادی که برای کسب مهارت به مراکز تحت نظارت این سازمان مراجعه می کنند، دانش آموختگان رشته های مختلف دانشگاهی ناموفق در یافتن شغل مناسب هستند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، به گفته کارشناسان بازار کار، مراجعه بالای تحصیلکردگان به مراکز مهارت آموزی نشان از عدم کفایت تحصیلات دانشگاهی برای ورود به بازار کار است. این شرایط همچنین نیاز بازار کار به افراد دارای مهارت جهت رشد و ارتقای بهره وری را نشان می دهد.

بر این اساس، ارتباط توسعه ظرفیت مهارتی و رشد تعداد نیروی کار علاوه بر تامین نیاز بازار کار، زمینه بهره وری بالاتر و نفع دوسویه نیروی کار و کارفرما را موجب می شود. محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار پیش از این در گفت وگو با آتیه آنلاین گفته بود: بهره مندی از روش های متنوع آموزش مهارت، ارتقا و رشد بهره وری تولید و نیروی کار را با استفاده از چاشنی مهارت فراهم خواهد کرد. امکان جذب نیروی کار برای فراگیری مهارت و تبدیل شدن به افراد ماهر با تنوع در ارائه آموزش های مهارتی ممکن خواهد شد. تاجیک در ادامه با اشاره به اینکه اهمیت مهارت آموزی و بهره مندی از ظرفیت های این حوزه در مباحث کار و اشتغال کشورهای توسعه یافته بروز پیدا کرده است، می گوید: ارائه دوره های آموزش مهارت برای نوجوانان و جوانان در این مناطق باعث نهادینه شدن فرهنگ مهارتی برای آنان می شود. تاثیر این روند بعدها با ورود این افراد به بازار کار در ارتقای بهره وری تولید مشخص خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در ادامه گفت: البته در یک دهه اخیر طرح هایی مانند استادشاگردی و کارورزی توسط دولت در زمینه آموزش های مهارتی اجرا شد که عدم مطابقت با چهارچوب قانون کار و بی توجهی به نظر کارشناسی تشکل های کارگری در این باره، باعث عدم موفقیت این طرح ها شد. این فعال حوزه کارگری می گوید: با توجه به ارتباط مهارت آموزی و وجود نیروی کار ماهر با رشد بهره وری تولید، ضرورت هدفگذاری کلان در این بخش باید مورد تاکید قرار گیرد که البته این مساله در دهه اخیر کمرنگ تر از گذشته دنبال شده است. ظرفیت های گسترده و آزموده شده مساله مهارت آموزی و ضرورت توسعه آموزش های مهارتی در راستای برآورده کردن نیازهای امروز و آتی بازار اشتغال باید نقطه تمرکز سیاستگذاران و تصمیم سازان بخش های اشتغال و مهارت باشد.

کد خبر: 57719

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =