۶۱ مرکز درمانی در مناطق محروم راه‌اندازی می‌شود

نظام سطح‌بندی خدمات درمانی، چراغ راه ایجاد مراکز درمانی بر اساس تعداد جمعیت با توجه به امکانات و شرایط درمانی هر منطقه و شهر به شمار می‌رود. این نظام در تمام دنیا معیار تعیین‌کننده تعداد و توزیع خدمات است. خوشبختانه در کشور ما توجه نظام سلامت کشور به مقوله سطح‌بندی منجر به تدوین سند نقشه راه درمان شده است و براساس آن درنظر است تا ۶۱ مرکز درمانی در مناطق محروم راه‌اندازی شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن تبعیت از نقشه راه وزارت بهداشت، دسترسی عادلانه مردم به درمان را سنگ‌بنای سطح‌بندی خود قرار داده که نتیجه آن دسترسی حدود ۱۰۰ ‌درصد بیمه‌شدگان به خدمات درمانی تنها در بخش درمان مستقیم است.

مدیرکل دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی، نظام سطح‌بندی را عامل ایجاد عدالت در دسترسی به درمان بیمه‌شدگان توصیف کرد و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های درمانی را در چارچوب این نظام میسر دانست و از راه‌اندازی ۶۱ مرکز درمانی در مناطق محروم خبر داد که منطبق بر طرح سطح‌بندی کشوری اجرا می‌شود.

امیرعباس فضائلی با بیان اینکه سطح‌بندی خدمات درمانی برای تأمین دسترسی عادلانه بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی به خدمات تشخیصی و درمانی به اجرا درمی‌آید، گفت: این برنامه از منظر قانونی نیز از جایگاه مشخصی برخوردار است و تکالیف آن بر اساس قانون تأمین‌اجتماعی و نیز قانون الزام سازمان تأمین‌اجتماعی تبیین شده و مهم این است که در راستای اجرای سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری خدمات سطح‌بندی همواره در سازمان تأمین‌اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: در بیان سطح‌بندی به زبان ساده، می‌توان آن را در چارچوب توزیع، تخصیص و تأمین خدمات درمانی تعریف کرد؛ به نحوی که اجرای آن می‌تواند علاوه بر ایجاد دسترسی عادلانه آحاد بیمه‌شدگان به مراقبت‌های درمانی مورد نیاز، تلاش در راستای مشارکت عادلانه مالی بیمه‌شدگان در پرداخت هزینه‌های درمانی را نیز سبب شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی، ادامه داد: همچنین با اجرای سطح‌بندی، افزایش شفافیت و پاسخگویی به شرکای اجتماعی میسر شده و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های درمانی موجود در سراسر کشور، مهیا می‌شود. افزایش اثربخشی منابع مالی بخش درمان و تعیین چارچوب مشخص برای تأمین خدمات درمانی مورد نیاز بیمه‌شدگان از دیگر اهدافی است که در طرح سطح‌بندی خدمات درمانی پیگیری می‌شود.

مفهوم عدالت و برابری

فضائلی همچنین با اشاره به تفاوت مفاهیم عدالت و برابری تأکید کرد: برای درک مفهوم سطح‌بندی لازم است ابتدا تفاوت عدالت و برابری یادآوری شود. برابری همان‌طور که از مفهوم آن مشخص است، به داشتن مساوات دلالت دارد، در حالی که عدالت به معنای توزیع منصفانه است، در نتیجه الزامی برای تمرکز بر مفاهیم برابری و مساوات در آن وجود ندارد.

او اضافه کرد: سطح‌بندی را می‌توان در دو مقوله عدالت افقی و عدالت عمودی بررسی کرد. عدالت افقی به معنای درمان برابر برای نیاز برابر است و منظور این است که نظام سلامت در درمان دو فرد که مشکل مشابهی دارند با روش مشابهی اقدام کنند.

مدیرکل دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی، گفت: عدالت عمودی نیز به معنای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی نابرابر برای افراد با نیازهای نابرابر است. یعنی افرادی که نیازهای مختلف بهداشتی و درمانی دارند، به شیوه‌های مختلف درمان می‌شوند. به عبارتی، عدالت ایجاب می‌کند در حوزه درمان، افراد بر اساس توان خود پرداخت کنند، اما در استفاده از خدمات درمانی هر فرد بیمه‌شده بر اساس نیاز از خدمات درمانی استفاده کند.

۳ محور سطح‌بندی درمان

فضائلی با بیان اینکه سطح‌بندی خدمات درمانی در سه محور سرپایی، بستری و تجهیزات پزشکی اجرا می‌شود، ادامه داد: در سطح‌بندی مراکز سرپایی شناسایی مناطق حائز شرایط برای احداث مرکز درمانی اهمیت دارد. این شناسایی کمک می‌کند تا شهرستان‌های فاقد درمانگاه که از حد نصاب تعداد بیمه‌شدگان برخوردارند، اولویت‌بندی شوند.

وی افزود: بر این اساس، با بهره‌گیری از شاخص‌های جمعیت بیمه‌شده، تعداد مراکز و مؤسسات طرف قرارداد، محرومیت منطقه، فاصله تا اولین مرکز درمانی ملکی و... هر شهرستان در زمینه برخورداری از مراکز درمانی، تعیین‌تکلیف می‌شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی، اضافه کرد: علاوه بر آن، سطح‌بندی خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی با تبعیت از سطح‌بندی خدمات درمانی وزارت بهداشت انجام می‌شود. نظام سطح‌بندی این وزارتخانه بر مبنای تقسیمات کشوری و جمعیت (بیمه‌شده) هر شهرستان طراحی و در آن تجمیع شهرستان‌ها ملاک محاسبه قرار نگرفته است. در این راستا، به موجب مجوزهای صادر شده، راه‌اندازی مرکز درمانی در ۶۱ شهرستان که عمدتاً مناطق کمتر برخوردار را شامل می‌شود، در برنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته است.

فضائلی درخصوص سطح‌بندی خدمات بستری، گفت: با توجه به تدوین و ابلاغ سند ارزشمند نقشه ‌راه درمان کشور تا سال ۱۴۰۴ توسط وزارت بهداشت، به عنوان متولی اصلی نظام سلامت کشور، تعداد ۵۵۱ تخت بیمارستانی به استان‌های کشور تخصیص یافته است. این سطح‌بندی فارغ‌ از نوع بیمه، توجه به جمعیت، ظرفیت‌های درمانی موجود (اعم از دولتی، خیریه و...) و نیز بر مبنای نیازهای درمانی هر شهرستان برآورد شده است.

او با اشاره به ضوابط سطح‌بندی تجهیزات پزشکی پیشرفته مانند ام. آر. ای و سی. تی. ‌اسکن، اضافه کرد: این ضوابط بر اساس چارچوب سند نقشه راه درمان کشور تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده و تمامی شهرستان‌های حائز شرایط از نظر نیاز به این تجهیزات، اولویت‌بندی شده‌اند.

مدیرکل دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی، افزود: به‌ویژه در شرایط همه‌گیری کرونا، برای برخی از مراکز درمانی در استان‌ها مجوز خرید ۱۶ قلم تجهیزات پزشکی پیشرفته شامل ۱۲ دستگاه سی. تی. ‌اسکن، یک دستگاه آنژیوگرافی، یک دستگاه سنگ‌شکن و دو دستگاه ام. آر. ای از سوی هیأت‌مدیره سازمان صادر شده است.

حذف فرانشیز بیمه‌شدگان

فضائلی با اشاره به شرایط حذف فرانشیز بیمه‌شدگان در مراکز طرف قرارداد، ادامه داد: تمامی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی تحت پوشش سازمان که در شهرهای فاقد بیمارستان ملکی به بیمارستان‌های منتخب دولتی- دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت، نفت و نیروهای مسلح طرف قرارداد مراجعه می‌کنند، از پرداخت فرانشیز ۱۰ درصد خدمات بستری بر اساس تعرفه دولتی معاف هستند.

وی افزود: هزینه این فرانشیز توسط سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود. اجرای این طرح بنابر اعلام مدیریت درمان استان‌ها به اتفاق مراکز طرف قرارداد درحال انجام است.

مدیرکل دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان گفت: همچنین بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی تحت پوشش سازمان که در زمان پذیرش بستری دارای ۶۵ سال سن و بالاتر هستند، از پرداخت فرانشیز ۱۰ درصد سهم بیمه شده «خدمات بستری در تعهد» بر اساس تعرفه دولتی در تمامی بیمارستان‌های دولتی- دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت، نفت و نیروهای مسلح طرف قرارداد، معاف هستند و مبلغ آن توسط سازمان پرداخت می‌شود.

کد خبر: 57735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =