ایجاد ۶۵ هزار فرصت شغلی در تعاونی‌ها تا پایان امسال

تعداد فرصت شغلی ایجاد شده بخش تعاون امسال از ۴۵ هزار فرصت شغلی هدفگذاری شده عبور کرده و به بیش از ۵۰ هزار فرصت شغلی تا نیمه اول بهمن امسال  رسیده است. این در حالی است  که پیش‌بینی‌ها از افزایش این تعداد به ۶۵ هزار فرصت شغلی تا پایان سال‌جاری حکایت دارد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، بنابر داده‌های معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سال‌جاری در بخش تعاون، ایجاد ۴۵هزار فرصت شغلی برنامه‌ریزی شده بود که نه تنها این تعداد فرصت شغلی تا نیمه اول بهمن ماه امسال محقق شده بلکه تا همین بازه زمانی ۵ هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی بیشتر ایجاد شده است.
داده‌های معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهند که با اقدامات و منابع تأمین شده برای تعاونی‌های فعال در کشور، تا پایان امسال ۶۵ هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شود.
محض نمونه، ۱۶ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی جدید با افتتاح ۸۸۸ طرح تعاونی در دهه فجر سال‌جاری ایجاد شده که تعداد فرصت شغلی به وجود آمده، تا نیمه اول بهمن امسال به ۵۰ هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی افزایش یافته است.
طبق این گزارش، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان دی ماه امسال، در بخش تعاون بیش از ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که از این تعداد فرصت شغلی، ۳۳ هزار و ۵۰۰ آن در ۹ ماهه اول سال‌جاری به وجود آمده است.

ایجاد ۳۰ هزار فرصت شغلی در نیمه دوم سال گذشته
بنابراین گزارش، در سال ۱۴۰۰، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، پیش‌بینی شده بود که بخش تعاون در این سال ۲۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که در پایان سال گذشته نه تنها این میزان فرصت شغلی ایجاد شد بلکه ۳۰ هزار فرصت شغلی جدید نیز به وجود آمد که در مجموع ۵۳ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۰ محقق شد.
داده‌ها نشان می‌دهند که نیمی از فرصت‌های شغلی ایجاد شده در نیمه دوم سال گذشته و در دوران دولت سیزدهم ایجاد شده است.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دولت سیزدهم ۲۵۰۰ تعاونی تشکیل شده که معادل ۲.۵ درصد با افزایش مواجه شده است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰هزار تعاونی فعال در سطح کشور فعالیت دارند.
در همین مدت نیز اشتغال در بخش تعاونی‌ها ۳.۵ درصد رشد یافته‌ است.
از ابتدای سال ۱۳۷۰ تا ۹ ماهه اول امسال، تعاونی‌ها بیش از ۱.۹ میلیون فرصت شغلی به وجود آورده‌اند.

اقدامات انجام شده برای رشد اشتغال تعاونی‌ها
دو خط اعتباری ۲ و ۳ هزار میلیارد تومانی از سوی بانک توسعه تعاون، واگذاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری‌ها بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ و احیای ۱۰۷۶ طرح نیمه تمام با ایجاد ۳۷ هزار و ۹۶۱ فرصت شغلی از اقداماتی است که در سال‌جاری برای رشد فرصت‌های شغلی بخش تعاون در حال انجام است که با این تفاسیر ایجاد ۶۵ هزار فرصت شغلی تا پایان امسال در بخش تعاون دور از ذهن نخواهد بود.
از طرفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه تعاون در روستاها را با استفاده از ظرفیت نهاد و بنیادهای عمومی و مردمی، گروه‌ها و فعالان مردمی روستایی، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران، ساکنان کسب وکار روستایی واشتغال پایدار روستایی در قالب روستا تعاون در دست اقدام دارد.
تقویت زیرساخت‌های نوآوری وگسترش تعاونی‌های دانش‌بنیان و پیشرو در ۶۷۰تعاونی دانش‌بنیان و۳۱مرکز نوآوری تعاون، تقویت منابع بخش تعاون با ایجاد خطوط اعتباری یارانه‌دار و افزایش ۱۸۱درصدی اعطای تسهیلات بانک توسعه تعاون به شرکت‌های تعاونی، رشد ۱۵ درصدی سقف و کاهش کارمزد صدور ضمانت نامه برای تعاونی‌های دانش‌بنیان و پوشش صددرصدی ضمانت مورد نیازتعاونی‌های بانوان، تقویت زنجیره تأمین وارزش در قالب طرح کهکشان تعاون و توسعه کلینیک‌های کسب و کار تعاونی و خانه تعاون از دیگر اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد فرصت‌های اشتغال و پایداری اشتغال تعاونی‌ها در این راستا بوده است.

نقش تعاونی‌ها در اشتغال کشور
به‌رغم پایین بودن سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در تولید ناخالص داخلی که ناشی از انحصارات پیدا و پنهان و بنگاهداری بخش دولتی و شبه دولتی در کشور بوده است، تعاونی‌ها می‌توانند با تکیه بر اصول کارمالکی نقش مهمی در فرایند توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ارزان قیمت در قالب بنگاه‌های کوچک ایفا کنند.
انعطاف‌پذیری بیشتر، تحرک و پویایی، پاسخگویی سریعتر به تحرکات بازار، پایین بون حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز، تنوع و گستردگی فعالیت‌ها در گستره سطح کشور در کنار مالکیت شاغلان برکار وسرمایه خود از جمله مزایایی است که تعاونی‌های اشتغالزا از آن برخوردارند و تعداد زیادی از شرکت‌های تعاونی تازه تأسیس نیز بطور عمده در این گروه از شرکت‌ها قرار می‌گیرند.

پوشش نیمی از ظرفیت تعاونی‌های کشور توسط تعاونی‌های تولیدی
بخش تعاون قابلیت سازماندهی آحاد جامعه در گروه‌های مختلف جوانان، زنان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اقشار حمایتی تحت پوشش، روستاییان و عشایر و اجرای مدل‌های متنوع اشتغالزا براساس گروه‌های هدف در قالب تعاونی‌های متعارف، نوع جدید و توسعه و عمران شهرستان را دارد که همکاری دولت در واگذاری پروژه‌های سرمایه‌گذاری مناسب به تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان می‌تواند تحولی در این بخش ایجاد کند.
به استناد ماده ۲۶ قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی و تبصره ذیل آن تعاونی‌های تولید؛ شامل تعاونی‌هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت و معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و سایر اینها فعالیت می‌کنند و در همه اولویت‌ها و حمایت‌ها مربوط به تعاونی‌ها حق تقدم دارد.
تعاونی‌های تولیدی قریب به نیمی از ظرفیت موجود تعاونی‌های کشور را تحت پوشش قرار داده است. تعاونی‌های تولیدی با توجه به تنوع گرایش‌ها و زمینه‌های فعالیت دارای ویژگی‌های ارزنده‌ای نسبت به سایر تشکل‌های تعاونی بوده است.
ماهیت تشکیل تعاونی‌های تولیدی اشتغالزا بودن آنها است؛ با توجه به هدف کلی تعاونی‌ها که تأمین‌کننده نیاز اصلی اعضا هستند در تعاونی‌های تولیدی نیاز اصلی اعضا، ایجاد اشتغال و در عین حال استفاده از سود ناشی از سرمایه است. تعاونی‌های تولیدی با تشکیل اتحادیه‌های تولیدی و تعاونی‌های تأمین نیاز تولیدکنندگان، نهادهای گسترده‌ای را به عنوان چتر حمایتی و تأمین نیاز مشترک و صرفه‌جویی به مقیاس را برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌کنند.
تعاونی‌های تولیدی برای تسریع در رشد اقتصادی کشور از طریق تجمیع سرمایه‌های کوچک در فعالیت‌های مختلف تولیدی پربازده از جمله تولید محصولات اساسی و مایحتاج مصرفی سبد خانوار و صنایع تبدیلی و تکمیلی، نوسازی و توسعه بخش کشاورزی و توسعه صنایع کوچک از طریق حضور فعال و مشترک در ایجاد شهرک‌های صنعتی الگوی اقتصاد مولد مردمی را ایفا می‌کنند.

اشتغال نیاز اصلی تعاونی‌های تولید

تعاونی‌های تولیدی قریب به نیمی از ظرفیت موجود تعاونی‌های کشور را تحت پوشش قرار داده است. تعاونی‌های تولیدی با توجه به تنوع گرایش‌ها دارای ویژگی‌های ارزنده‌ای نسبت به سایر تشکل‌های تعاونی بوده است. با توجه به هدف کلی تعاونی‌ها که تأمین کننده نیاز اصلی اعضا هستند، در تعاونی‌های تولیدی نیاز اصلی اعضا، ایجاد اشتغال و در عین حال استفاده از سود ناشی از سرمایه است.

کد خبر: 57829

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =