اشتغال در صنعت و خدمات رکورد زد

در فصل پاییز نرخ بیکاری به کمترین مقدار در ۱۷ سال اخیر رسید و شاغلان ۷۵۷ هزار نفر از پاییز سال ۱۳۹۶ یعنی پیش از دوران برجام بیشتر شدند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، دولت سیزدهم در ۱۸ ماه سپری شده از عمرش، با وجود تحریم های اقتصادی با راه اندازی واحدهای راکد صنعتی، توسعه مشاغل خانگی، حمایت از کارآفرینان، توسعه تعاونی ها، ارائه مشوق های حمایتی از تولیدکنندگان، در قالب راهبرد زیست بوم ملی اشتغال بار دیگر نهضت اشتغالزایی به کما رفته را احیا کرد. طبق داده های مرکز آمار، نرخ بیکاری پاییز ۱۴۰۱ برابر با ۸.۲ درصد بوده و در کمترین سطح خود در ۱۷ سال اخیر رسیده است. از زمستان ۱۳۹۷ تاکنون نرخ بیکاری در کشور تنزل جدی پیدا کرده و اکنون به کمترین میزان خود از شروع سال ۱۳۸۴ به بعد رسیده است. بررسی ها نشان می دهد در مقابل سهم اشتغال کشور نیز در پاییز امسال برابر با ۳۷.۷ درصد بوده و نسبت به پاییز سال پیش تقریبا ۰.۴ واحد درصد بیشتر شده است.

رکوردشکنی اشتغال بخش صنعت
براساس داده های مرکز آمار کشور از شاخص های بازار کار در سه ماهه سوم سال جاری، همسو با نرخ بیکاری، سهم فعالان بازار کار از کل جمعیت مورد بررسی نیز با افزایش مواجه شد بطوری که نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۱ درصد رسید. رشدی که نشان می دهد کارجویان رغبت بیشتری برای مشارکت در فضای کسب و کار کشور داشته اند. چرا که محیط کسب و کار در این مدت برخلاف برخی ادعاها از رونق برخوردار بوده است.

اشتغال بخش صنعت
محض نمونه، افزایش ۱۲۲ هزار نفری به تعداد شاغلان بخش صنعت در یک سال اخیر و عبور تعداد شاغلان این بخش برای نخستین بار پس از سال ۹۵ از مرز ۸ میلیون نفر است. بالاترین رقمی که در تاریخ بخش صنعت کشور به ثبت رسیده است. در یک دهه اخیر تعداد شاغلان در بخش صنعت کشور بین ۶.۸ تا ۷.۹ میلیون نفر در نوسان بوده و این نخستین بار است که رکورد بالای ۸ میلیون نفر شاغل در بخش صنعت کشور تحقق یافته است. بررسی آمار نیروی کار در فصل پاییز که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است نشان می دهد، در پاییز امسال اشتغال در بخش صنعت کشور با ۲ درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۱۵۰ رسیده است. در پاییز امسال اشتغال در بخش صنعت با ۲ درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر بالغ شده است. این میزان اشتغال در بخش صنعت ۶۶۶ هزار نفر بیشتر از میزان اشتغال آن در سال ۱۳۹۶ بوده است.

رشد اشتغال بخش خدمات
در این میان، داده ها نشان می دهند که در فصل پاییز، بیش از ۵۵۰ هزار نفر به شاغلان بخش خدمات اضافه شده اند. در فصل پاییز تعداد شاغلان بخش خدمات با اضافه شدن ۵۵۲ هزار و ۴۹۹ نفر به ۱۲ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۴۷۸ نفر رسید. نرخ رشد اشتغال بخش خدمات در فصل پاییز نسبت به پاییز سال گذشته ۱، ۲ درصد بوده که با این میزان افزایش، سهم اشتغال خدمات از ۴۹، ۹ درصد به ۵۱، ۱ درصد رسیده است.

کاهش نرخ بیکاری جوانان
گزارش مرکز آمار ایران از شاخص های بازار کار در انتهای فصل پاییز نشان می دهد که در ۹ ماهه امسال نسبت به سال ۱۴۰۰، ۶۲۲ هزار و ۹۶۰ نفر به جمع شاغلان کشور اضافه شده است. بر پایه این گزارش در سال ۱۴۰۰، ۲۳ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۴۵۲ شاغل وجود داشته که در انتهای پاییز امسال تعداد آنها به ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۱۲ نفر رسیده است.

از طرفی نرخ بیکاری جوانان شهری و روستایی نیز در فصل پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش مواجه شده است. نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال در پاییز امسال ۱۴.۸ درصد برآورد شده، این در حالی است که همین شاخص در پاییز سال گذشته بالغ بر ۱۶ درصد بوده است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۳ سال نیز از ۲۳.۶ درصد در پاییز سال گذشته به ۱۹.۲ درصد در پاییز امسال رسیده است. به طور کلی می توان گفت که هرچه به سنین پایین تر نزدیک می شویم، نرخ بیکاری با شدت بیشتری کاهش پیدا کرده است.

نرخ بیکاری جوانان(۱۸ تا ۳۵ سال) در مناطق شهری کشور از ۱۷.۲ درصد در پاییز سال گذشته به ۱۵.۸ درصد در پاییز امسال رسیده است.

نرخ بیکاری جوانان در مناطق روستایی کشور به شکل قابل توجهی پایین تر از نرخ بیکاری جوانان شهری است. نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال در مناطق روستایی کشور در پاییز سال جاری ۱۱.۵ درصد به ثبت رسیده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته یک درصد پایین تر آمده است. کارشناسان تدوین اطلس ملی اشتغال را در رصد و پایش ارتباط آموزش عالی با بازار کار موثر خوانده و تاکید دارند که اطلس ملی الگوهای اشتغال ضمن مشخص کردن میزان اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه ها در هر نقطه از کشور و الگوهای پیاده شده برای تحقق این هدف، بستر اجرای زیست بوم ملی اشتغال را فراهم و نقاط قوت و ضعف در برنامه ریزی های اشتغال را نمایان خواهد کرد.

کد خبر: 57852

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =