نیروی دارای مهارت بیکار نمی‌ماند

غلامحسین حسینی‌نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه نیروی آراسته به مهارت روز به هیچ عنوان بیکار نمی‌ماند، گفت: باید گلوگاه‌های اشتغال شناسایی و متناسبت با آن نیروی ماهر تربیت شود.  

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در نشست هم اندیشی با مدیرعامل خودروسازی بهمن با اشاره به رویکرد تقاضامحوری کردن آموزش‌های مهارتی، افزود: آموزش مهارت باید فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی ارائه شود.

حسینی‌نیا توسعه تولیدات با کیفیت و ارتقاء بهره‌وری را با تربیت نیروی انسانی ماهر میسر شمرد و اضافه کرد: در رویکرد جدید این سازمان، تقاضامحوری آموزش‌های مهارتی جایگزین عرضه‌محوری شده است و آموزش‌ها متناسب با نیاز بازار کار به‌ویژه بر اساس نیازسنجی صنایع ارائه می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به پیچیدگی‌های عصر حاضر و مسئله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از تکنولوژی‌های روز و روند پر شتاب آن است، عمر سودمند مهارت‌ها کوتاه است، از این رو نیازمند کسب آموزش‌های مهارتی ضمن کار در صنایع و ارتقاء مهارت و فعالیت حرفه‌ای کارکنان و افزایش کیفیت تولیدات ملی هستیم ...

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از راه اندازی طرح جدید مهارتی ویژه صنایع واقع در جاده مخصوص تهران - کرج خبر داد و گفت: این سازمان عزم خود را برای ارائه آموزش‌های مورد نیاز اشتغال جوانان جزم کرده و با دارا بودن ۶۴۶ مرکز دولتی، ۲ میلیون متر مربع فضای کارگاهی و ۱۲ میلیون مترمربع فضای باز آموزشی نیازمند هم‌افزایی و حمایت بنگاه‌های اقتصادی و شرکای اجتماعی در ارائه آموزش‌های مهارتی به‌روز و همگام با تکنولوژی‌های نوین است.

حسینی‌نیا با اشاره به وجود ۱۷ هزار استاندار آموزشی در دنیا، گفت: ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی در سازمان تدوین شده و با در نظر گرفتن مشاغل آینده، تعداد آنها به ۹۵۰۰ مورد خواهد رسید.

او با بیان اینکه این سازمان به تنهایی آمادگی ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز مشاغل آینده را ندارد، اضافه کرد: خیرین مهارتی می‌توانند نقش مؤثری در همگامی ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار ایفا کنند.

معاون وزیر کار تصریبیان کرد: مربیان بازیگران اصلی عرصه مهارت‌آموزی و زمینه‌ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار هستند و ارائه آموزش مهارت در این سازمان توسط بیش از ۱۵ هزار مربی انجام می‌شود که این تعداد، پاسخگوی نیاز کشور نیست.

حسینی‌نیا گفت: تعداد اندکی مجوز آموزشگاه نوع الف برای بنگاه‌های اقتصادی صادر کرده‌ایم که این نوع آموزشگاه به تنهایی یک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مینیاتوری است، یعنی باتوجه به دانش‌بنیان بودن، اجازه تدوین استاندارد و تولید محتوای آموزشی را دارد.

معاون وزیر کار با اشاره به تصویب «چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی» در جلسه هیئت دولت، افزود: این مصوبه در هیأت وزیران اعتلای منزلت نیروهای مهارتی و شایسته کشور است و طبق این طرح شاغلین فعال در هشت سطح مورد سنجش صلاحیت حرفه ای قرار می‌گیرند.

سازمان فنی و حرفه‌ای سنگ بنای اشتغال جوانان است

بیوک علیمرادلو، مدیرعامل شرکت خودروسازی بهمن با ارائه توضیحاتی درباره عملکرد این شرکت در حوزه‌های مختلف خودروسازی، گفت: ثروت ما منابع انسانی فعال در این شرکت است که نیازمند کسب آموزش‌های مهارتی به‌روز این صنعت هستند.

او سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را سنگ بنای اشتغال جوانان خواند و افزود: ما از توسعه همکاری و مشارکت با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استقبال می‌کنیم ولیکن در این بین دولت باید نقش حاکمیتی و شرکت نقش مجری را ایفا نماید.

در ادامه علی حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان، پیشنهادهایی درباره حمایت شرکت خودروسازی بهمن از ارائه آموزش‌های مهارتی سیار در مناطق محروم، تجهیز و راه‌اندازی سنجش صلاحیت حرفه‌ای در حوزه خودرو و برگزاری مسابقات آزاد خبرداد.

کد خبر: 57910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =