دلیل عجیب رئیس سازمان غذا و دارو برای مخالفت با توسعه داروخانه‌های دولتی

رییس سازمان غذا و دارو درباره برخی درخواست‌ها مبنی بر تاسیس داروخانه‌های دولتی، گفته در کل با سیاست توسعه داروخانه‌های دولتی مخالفیم؛ چراکه داروخانه بخش خصوصی نمی‌تواند با داروخانه دولتی رقابت کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، حیدر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا به آیین‌نامه قانونی ماده ۲۰ داروخانه‌ها استناد کرده که بر اساس آن تاسیس داروخانه دولتی فقط در مراکز درمانی یعنی بیمارستان‌ها مجاز است و اضافه کرده این سازمان به بیمارستان‌ها مجوز تاسیس داروخانه ارائه می‌دهد.

محمدی اما در ادامه به صراحت با تاسیس داروخانه‌های دولتی مخالفت کرده و دلیل آن را این دانسته که هر داروخانه دولتی در تهران ممکن است حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ داروخانه خصوصی را از دور خارج کند و در شهرستان‌ها هر داروخانه دولتی، اقتصاد ۲۰ تا ۳۰ داروخانه خصوصی را فلج می‌کند چون داروخانه دولتی توان مالی خوبی دارد، اما داروخانه خصوصی این توان را ندارد و رقابت غیرمنصفانه‌ می‌شود.

البته رئیس سازمان غذا و دارو یک استثنا برای صدور مجوز داروخانه‌های دولتی مطرح کرده که بر اساس آن اگر بخش دولتی بخواهد در جای دورافتاده‌ای داروخانه دولتی تاسیس کند و بخش خصوصی در آنجا سرمایه‌گذاری نکرده باشد به آن داروخانه اجازه فعالیت داده می‌شود.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در طول سال‌های گذشته کمبود دارو به یکی از مشکلات اساسی بیماران در ایران تبدیل شده است. مرجع تهیه بسیاری از داروهای نایاب همچنان داروخانه‌های دولتی‌اند که توانایی واردات یا خرید داروها را دارند و در صورت کم‌شدن تعداد این داروخانه‌ها مشکلات بزرگتری گریبان بیماران در ایران را خواهد گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در حالی از خصوصی‌سازی داروخانه‌ها دفاع کرده است که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه اصل ۲۹ آن، حق خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی برای همگان به رسمیت شناخته شده است.

کد خبر: 57999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =