درخواست ۲۰ کشور از ایران برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ۲۰ کشور از ایران درخواست تامین دارو و تجهیزات پزشکی را دارند و کشورهای سوریه و عراق فارماکوپه (کتاب دستورات دارویی) ما را پذیرفته‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، بهرام عین‌اللهی روز دوشنبه در مراسم گشایش نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که در مصلی امام خمینی برگزار شد، افزود: حوزه سلامت دستاوردهای بزرگی را بعد از انقلاب دارد و در دنیا افتخارات زیادی را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب وابستگی ۱۰۰ درصدی به غربی‌ها داشتیم، ادامه داد: پزشکان بی‌کیفیت از برخی از کشورها در ایران طبابت می‌کردند و اعزام بیمار برای درمان به خارج وجود داشت.

به گفته وزیر بهداشت، کل دانشجویان پزشکی ما ۱۸۰ هزار نفر بود و در تولید دارو تجهیزات پزشکی وابستگی ۱۰۰ درصد داشتیم؛ درحالی که پس از انقلاب پیشرفت‌ها و تغییرات زیادی ایجاد شد و امروز به قطب پزشکی تبدیل شده‌ایم.

عین‌اللهی ادامه داد: امروز ۶۷ دانشکده علوم‌پزشکی و ۸۵۰ مرکز تحقیقات، ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم و سرمایه بزرگ ما نیروی انسانی است و باید از این سرمایه بیشتر استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب تا به امروز تهاجم همه جانبه دشمن را شاهد هستیم و اغتشاشات داخلی، جنگ و تحریم‌ها که همگی می‌خواستند به انقلاب صدمه وارد کنند.

وزیر بهداشت تحریم‌ها را زمینه‌ساز قدرت یابی و خودساختگی بیان کرد و افزود: امروز بسیاری از کشورهای دوست درخواست ارتباط دوستانه را با ما دارند.

عین‌اللهی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم اتحادیه سلامت ایجاد کنیم، گفت: با زیمبابوه جلسه خوبی داشتیم؛ در ژنو با ۱۰ کشور مذاکرات دو جانبه برقرار کردیم و همچنین اکنون ۲۰ کشور از ما درخواست دارو و تجهیزات دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: چشم انداز ما به سمت صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است؛ جلسه‌های خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در هیات دولت به تصویب رسیده است و باید در جهت تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان گام برداریم و کمک‌های ویژه برای تولیدات انجام شود. از همه مردم به‌ویژه سرمایه‌گذاران خصوصی می‌خواهیم در بحث تجاری سازی کمک کنند. ایده‌ای که تبدیل به دانش و تولید شده باید تجاری سازی شود تا علاوه بر تامین تولید داخل، صادرات هم داشته باشد.

وی افزود: ترکیب سازمان غذا و دارو از جوانان متخصص است؛ درخواست می‌کنم ساختار و سیستم‌ها را تسهیل کنند. جوانان ما در پیچ و خم بورکراسی‌های سازمان غذا و دارو به دنبال تاییدیه محصول دچار مشکل هستند و باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود.

وی گفت: امروزه تمامی پلتفرم‌های واکسن کرونا را داریم؛ اقتدار و قدرت ما بر دنیا نشان داده شد و در ایران به دلیل حمایت مردمی در بحث واکسیناسیون و درمان، ۷۵ درصد مردم و بالای ۹۰ درصد گروه‌های هدف واکسینه شدند. در تولید واکسن در منطقه مدیترانه شرقی خودکفا هستیم و آمادگی تولید هر نوع واکسن بیماری که ما را تهدید کند، داریم.

وی ادامه داد: ما آمادگی برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های علمی را در منطقه داریم و از شرکت‌های دوست، برای شرکت در آن دعوت می‌کنیم.

۹۹ درصد اقلام دارویی در کشو تامین می‌شود

عین‌اللهی گفت: ۹۹ درصد اقلام دارویی درکشو تامین می‌شود و یک درصد اقلام وارداتی است که ۱۳ درصد بودجه ما را هزینه می‌کند. امیدواریم به زودی جشن کامل خودکفایی را در کشور بگیریم.

وی تاکید کرد: در رشته‌های پزشکی، تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ نیاز به تجهیزات پیشرفته داریم و باید شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند تا در حوزه تجهیزات پزشکی به خودکفایی برسیم.

وی ادامه داد: اکنون ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی تولید داخلی دارند و مابقی وارداتی هستند. البته کیفیت هم مهم است و میزان تولیدات باید به اندازه نیاز و مصرف داخلی باشد و در کنار آن واردات نیز انجام دهیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: امروزه خودکفایی در تولید ماشین‌های دیالیز داریم؛ داروی آلبومین تولید داخل است و از داروهای سلول درمانی، بیهوشی، تولید ماده پیش ساز استامینوفن رونمایی می‌شود و امیدواریم در آینده هر ماه رونمایی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم. از سرمایه گذاران داخلی می‌خواهیم در حوزه سلامت وارد شوند و سود آنها را تضمین می‌کنیم تا با تولیدات بیشتر برای کشورمان افتخار آفرین باشیم.

کد خبر: 58100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =