دو سوم مردم افغانستان با خطر گرسنگی شدید روبرو هستند

کشور افغانستان پس از چهار دهه جنگ، بلایای طبیعی و همه‌گیری ویروس کرونا اکنون با محدودیت‌های جدید وضع شده ناشی از تغییرات سیاسی، با بحران بی‌سابقه کمبود موادغذایی روبرو شده است. اقتصاد افغانستان که به کمک‌های خارجی وابسته است، پس از سرنگونی دولت تحت حمایت غرب توسط طالبان در ماه گذشته، دچار شوک شدیدی شد. در چنین وضعیتی ۹۰ درصد مردم افغانستان با مصرف ناکافی مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از کودکان دچار سوءتغذیه حاد شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از میدل ایست مانیتور؛ سازمان ملل متحد به همه کشورهای عضو هشدار داده است که ۶ میلیون نفر در افغانستان با خطر قحطی روبرو هستند. این سازمان بین دولتی در یک هشدار جهانی اعلام کرد که دو سوم افغان‌ها با گرسنگی شدید روبرو هستند و به کمک‌های فوری نیاز دارند.

رامیز الکباروف، معاون نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در ارتباط با این موضوع گفت: «اکثر کودکان زیر پنج سال با سوء تغذیه شدید روبرو هستند، در حالی که یک سوم جمعیت از قبل گرسنه بودند». الکباروف روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که «بیش از نیمی از کودکان افغان نمی‌دانند امشب یک وعده غذایی می‌خورند یا نه».

چهار دهه جنگ، بلایای طبیعی و همه‌گیری ویروس کرونا، نیاز به کمک‌های بشردوستانه در این کشور را ضروری کرده است. در تابستان ۲۰۲۱، خشکسالی شدید، یک سال بعد سیل و وقوع یک زلزله که بیش از ۱۰۰۰ کشته بر جای گذاشت تنها بخشی از بلایای طبیعی این سرزمین است.

علاوه بر بلایای طبیعی، خروج نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در سال ۲۰۲۱ وضعیت انسانی را در این کشور به شکل جدیدی دچار بحران کرده است. بحران‌هایی که با تحریم‌های بین‌المللی جدید، در کنار سخت‌ترین زمستانی که کشور در ۱۵ سال اخیر با آن روبرو بوده و همچنین کمبود مواد غذایی و سوخت تشدید شده است.

اقتصاد افغانستان که به کمک‌های خارجی وابسته است، پس از سرنگونی دولت تحت حمایت غرب توسط طالبان در ماه گذشته، دچار شوک شدیدی شد. اکثر حمایت‌های خارجی با تسلط دولت جدید به یکباره پایان یافت. ایالات متحده آمریکا و موسسات بین‌المللی مانند بانک جهانی کمک‌ها به افغانستان را قطع کردند، در حالی که طالبان امکان دسترسی به حدود ۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان که خارج از این کشور انباشته شده است را ندارد.

در این گزارش آمده که آوارگان در کمپ‌های حومه کابل دمای منفی ۱۸ درجه را تحمل می‌کنند. در یکی از بیمارستان‌های کابل، به صورت روزانه تقریبا ۸۰۰ بیمار بر تعداد بیماران قبلی افزوده می‌شود که بسیاری از آنها کودکان مبتلا به سوء‌تغذیه شدید حاد هستند، زیرا والدین آنها توانایی پرداخت هزینه تغذیه کودکان‌شان را ندارند. این در حالی است که برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرده است که ۹۰ درصد از مردم افغانستان با مصرف ناکافی مواد غذایی روبرو هستند.

کد خبر: 58483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =