۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 58784
آینده مشاغل در دنیای فناروی‌های نوین

با توجه به سرعت پیشرفت فناوری‌های نوین در جهان، پیش‌بینی می‌شود بازار کار در آینده بسیار متفاوت از اکنون باشد. مشاغلی که ما آن‌ها را ضروری و سنتی تشخیص می‌دهیم، ناپدید می‌شوند در حالی که شغل‌های جدید به‌دلیل پیشرفت در فناوری ظهور خواهند کرد. آیا می‌دانید تا سال ۲۰۳۵، چه مشاغلی ممکن است از بین بروند؟ بدون‌شک شغل‌هایی که به کارهای تکراری متکی هستند به‌این‌دلیل که قابلیت خودکار شدن دارند، منسوخ خواهند شد. همچنین مشاغلی که نیاز به تعامل و همدلی انسانی دارند نیز ممکن است به‌دلیل پیشرفت فناوری Al (هوش‌مصنوعی) که می‌تواند برای نتایج کارآمدتر جایگزین انسان با اتوماسیون شود، ناپدید شوند. در اینجا به بررسی چند نمونه از این مشاغل می‌پردازیم.

صندوقدار
در چند سال اخیر صحبت‌های زیادی در مورد واقعیت یک جامعه بدون پول نقد مطرح شد و این بحث‌ها با پیشرفت‌هایی که در پرداخت‌های بدون تماس و حتی ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین در جامعه بین مردم برجسته شده‌اند به‌وجود آمد. در حالی که همه حاضر به استفاده از آن‌ها نیستند و برخی ترجیح می‌دهند همچنان از پول نقد برای ردیابی بهتر مخارج خود استفاده کنند. در این بین یک موضوع مسلم است؛ دیگر نیازی به پرداخت‌های نقدی توسط مردم وجود ندارد. در چنین وضعیتی مرگ حرفه صندوقداری در یک دهه آینده رخ خواهد داد.

پستچی
در حالی که شاید نیاز به پیک‌ها برای تحویل بسته‌ها طی یک دهه آینده وجود داشته باشد، اما برای حامل‌های پست سنتی که نامه‌ها را تحویل می‌دهند، اوضاع خوب به‌نظر نمی‌رسد. زیرا چیزهایی که آن‌ها تحویل می‌دهند در بیست سال آینده وجود نخواهد داشت. از طرفی، محموله‌های پستی در یک دهه آینده با استفاده از پهبادهای حمل بار ارسال خواهند شد. این درحالی است که نامه‌های نوشته شده نیز اکنون از صندوق پستی به صندوق ورودی ایمیل منتقل شده و عملاً با مرگ نامه‌نویسی، پایان عصر پستچی‌ها نیز فرارسیده است‌. با وجود این، شرکت‌ها هنوز به طرز ناامیدکننده‌ای از شما برای اثبات، نشانی پستی‌تان را می‌خواهند حتی اگر بیشتر شرکت‌های خدماتی مدت‌ها پیش قبض‌های کاغذی را کنار گذاشته‌ باشند.

کارمندان بانک
در حالی که مشاغل بانکی به‌طور کلی ناپدید نمی‌شوند، بسیاری از شعب محلی که به‌صورت فیزیکی فعالیت می‌کنند، از میان خواهند رفت. این موضوع به‌خاطر راحتی و ماهیت کاربرپسند بودن بانکداری آنلاین است که در آن می‌توانید تراکنش‌ها را انجام دهید و حساب خود را به‌راحتی مدیریت کنید. همه این‌ها هنگامی رخ می‌دهد که در خانه نشسته‌اید و مشغول صرف چای هستید! با وجود چنین فضایی مردم همچنان باید با مشاوران و کارشناسان مالی مشورت کنند، بنابراین بانک‌ها باز خواهند بود، اما فقط به‌صورت مجازی و غیرحضوری!

کارگر نساجی
کاهش تعداد کارکنان در صنعت نساجی از روی کمبود تقاضا برای محصولات نیست بلکه به سبب تغییر نحوه تولید آن‌هاست. با وجود ماشین‌هایی که اکنون می‌توانند بسیاری از کارهای تولیدی و خدماتی را انجام دهند، فرصت‌های کمتری برای کارگران نساجی وجود دارد. از سوی دیگر، حرکت به سمت نیمه اتوماسیون به این معنا است که به اپراتورهای متخصص بسیار ماهر هرچند در تعداد کمتر، بازهم نیاز است.

اپراتور دستگاه چاپ
مدتی است گمانه‌زنی‌هایی در مورد آینده صنعت رسانه‌های چاپی وجود دارد و نشریات مختلف زمان و محتوای بیشتری را برای نسخه‌های آنلاین خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، اغلب مردم ترجیح می‌دهند اخبار خود را از منابع آنلاین دریافت کنند. در چنین شرایطی صنعت چاپ نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد. این درحالی است که اگر وضعیت به همین منوال طی شود، اپراتورهای دستگاه‌های چاپ به‌شدت کاهش پیدا
خواهند کرد.

داوران ورزشی
اگر تابه‌حال آرزوی داشتن شغلی در حوزه ورزش داشته‌اید، شاید باید دوباره در مورد داورشدن در ورزش فکر کرده یا تجدیدنظر کنید. به‌احتمال زیاد خدمات شما در آینده به‌عنوان یک داور موردنیاز نخواهد بود. در این رابطه هیأت‌حاکمه فوتبال در انگلیس با فشار به فیفا، این نهاد را به استفاده از فناوری‌های نوین در فوتبال تسلیم کرد. فناوری خط دروازه و سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) امروز متداول شده و به‌نوعی می‌توان گفت، بدون آن‌ها دیگر فوتبال معنایی نخواهد داشت. همچنین ورزش‌های دیگری نظیر تنیس، والیبال، کریکت و راگبی مدت‌هاست از فناوری‌های نوین برای تصمیم‌گیری در مورد زمان واقعی مسابقات
استفاده می‌کنند. البته در چنین شرایطی، دو دیدگاه متفاوت در مورد آینده داوران ورزشی وجود دارد. در حالی که بعضی احساس می‌کنند که حرکت به‌سمت داوری مصنوعی یک امر مثبت است و دامنه خطا را کاهش می‌دهد، عده‌ای دیگر معتقدند بسیاری از قوانین ورزشی قابل‌ تفسیر هستند و احتمال خطای انسانی باعث افزایش درام و تماشایی‌شدن مسابقه خواهد شد.

آژانس‌های حمل‌ونقل
در عصر (Uber) و (Lyft)، نقش‌ آژانس‌های حمل‌ونقل به‌طور فزاینده‌ای کاهش می‌یابد. اساساً با تبدیل‌شدن برنامه‌های محبوب حمل‌ونقل به جریان اصلی زندگی مردم، دیگر آن‌ها برای حمل‌ونقل نیازی به تماس گرفتن با آژانس‌ها ندارند. در عوض، شرکت‌ها شروع به استفاده از سیستم‌های خودکار اعزام تاکسی و نرم‌افزار رزرو کرده‌اند که نیاز به نیروی انسانی را از بین ببرند. به علاوه، همه به لطف برنامه‌های نقشه‌خوانی آنلاین می‌توانند مسیرهای سفر را برنامه‌ریزی کرده و خدمات حمل‌ونقل محلی را با چند ضربه روی صفحه نمایش پیدا کنند.

نجاری
همان‌طور که بیشتر محصولات کاغذی در حال دیجیتالی شدن هستند، شرکت‌های بزرگ و دولت‌ها نیز به‌سمت محیطی سبزتر و پایدارتر می‌روند. طبیعتاً در چنین شرایطی شغل نجاری آن هم به‌صورت حرفه‌ای در حال انقراض است. از طرفی در حال حاضر تحقیقات گسترده‌ای در مورد توسعه مصالح ساختمانی جایگزین سازگار با محیط‌زیست در حال انجام است که در چنین شرایطی می‌توان پیش‌بینی کرد در یک دهه آینده مصرف چوب به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

بازاریاب تلفنی
اکثر مردم (به‌غیر از بازاریاب‌های تلفنی) واقعاً از این مورد خوشحال خواهند شد! همه ما با تماس‌های مزاحم و ناخواسته فروش روبه‌رو شده‌ایم. قطعاً هم امیدواریم تماس‌های فروش خودکار آزاردهنده با فناوری دیگری برای تبلیغ جایگزین شوند. بنابراین در چند سال آینده دیگر اثری از تبلیغات محصولات مختلف به‌صورت تلفنی نخواهد بود.

مونتاژکننده
وقتی صحبت از مشاغلی می‌شود که شامل کار یدی هستند، تغییر آن‌ها اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. مونتاژکنندگان در این دسته قرار می‌گیرند. آن‌ها عمدتاً مسئول ساخت کالاهایی مانند اسباب‌بازی، وسایل‌نقلیه از جمله هواپیما و غیره هستند. با این حال، با در اختیار گرفتن ماشین‌ها و ربات‌ها در فرایندهای مونتاژ و کارهای تکراری، مونتاژکاری در حال تبدیل‌شدن به یک حرفه در معرض خطر در بیشتر صنایع است.

راننده تاکسی و کامیون
مشاغلی مانند راننده تاکسی که به توانایی رانندگی و توجه به محیط اطراف خود متکی هستند، در یک دهه آینده با فراگیر شدن تاکسی‌های خودران احتمالاً حذف خواهند شد. زیرا اتومبیل‌های خودران با استفاده از هوش‌مصنوعی می‌توانند دقیقاً مسیر شغلی رانندگان تاکسی را ادامه دهند. از سوی دیگر، ایمنی مسافران در استفاده از چنین امکانی بالاتر خواهد رفت. همچنین رانندگان کامیون در آینده با وسایل‌نقلیه خودران جایگزین
خواهند شد.

آموزگار
شغلی نظیر معلمی که متکی به همدلی انسانی و همچنین مهارت‌های آموزشی است، نیاز به تعامل زیادی دارد اما ممکن است در آینده به‌دلیل پیشرفت با فناوری Al (هوش‌مصنوعی) جایگزین شود. امروزه با گسترش این فناوری بسیاری از آموزش‌هایی که ممکن است فراگیری آن‌ها، هزینه‌های زیادی داشته باشد، توسط هوش‌مصنوعی به‌طور رایگان و با سرعت بالا در اختیار افراد قرار دارد.

خدمه‌ پرواز
شاید بیشتر ما با دیدن مهمانداران خوشرو که لباس‌های فرم شیک و مرتبی به تن دارند هیچ‌گاه احساس نکنیم شغل آن‌ها از مجموعه‌ شغل‌هایی است که شاید از بین برود. شرکت‌های هواپیمایی برای به حداکثر رساندن سود خود و رقابت با شرکت‌های دیگر، از فناوری‌های جدید به‌جای مهمانداران استفاده خواهند کرد. امروزه بیشتر هواپیماها از تجهیزات امنیتی پیشرفته خودکار مجهز به صفحه‌ نمایش استفاده می‌کنند. این موضوع آینده‌ شغلی خوبی را برای مهمانداران در دهه‌های آینده نوید نمی‌دهد.

کتابداری
اگر شما نیز تابه‌حال مقاله‌ تحقیقاتی نوشته باشید مطمئناً می‌دانید کتابداران در کتابخانه‌ها چقدر می‌توانند به شما در یافتن منابع موردنظرتان از میان چندین هزار جلد کتاب کمک کنند، اما با این‌ حال سرعت جست‌وجوی این افراد از موتورهای جست‌وجوگر اینترنت کمتر است. همچنین با تغییر نوع مطالب از حالت چاپی به دیجیتالی، نگهداری کتاب‌ها و استخدام افراد به این منظور، هزینه‌های زیادی را برای کتابخانه‌ها خواهد داشت و این شغل را با خطر کمرنگ‌شدن مواجه خواهد کرد. اگر در حال حاضر فردی مشغول تحصیل در رشته‌ کتابداری باشد، باید گفت او کاملاً در اشتباه است چون در کمتر از ده‌سال آینده این شغل برای او درآمدی نخواهد داشت.

آشپزهای فست‌فودها
با پیشرفت فناوری و جایگزینی ماشین‌ها و ربات‌ها به‌جای انسان‌ و هزینه‌های کمی که نگهداری و استفاده از این وسایل دارد، گمان می‌رود در دهه‌های آینده ربات‌ها، پیتزاهای ما را به‌جای آشپزها تحویل دهند! بر این اساس، احتمال می‌رود در دهه‌های آینده فعالیت‌های آشپزی کم‌مهارت یا همان فست‌فودها به‌جای آشپز از ربات‌ها و دستگاه‌های پیشرفته برای انجام فعالیت‌های خود استفاده کنند.

ممیز مالیاتی
با استفاده از دنیای اینترنت بلافاصله پس از پرداخت قبض، خریدوفروش و هر فعالیت مشابهی، مالیات شما محاسبه و ثبت می‌شود و نیازی نیست شرکت‌ها برای محاسبه‌ مالیات‌های خود سالانه مبالغ هنگفتی را صرف ممیز مالیاتی کنند. با رشد فناوری‌های نوین حتی برنامه‌های ساده رایانه‌ای نیز می‌توانند کار این افراد را به‌راحتی و در زمان کمتری حتی بدون کوچک‌ترین خطا انجام دهند.

کشاورزی سنتی
این موضوع بدان معنا نیست که تمام غذاهای ما با چند کلیک بر روی چاپگر سه‌بعدی تولید خواهند شد بلکه با پیشرفت‌های فناوری، راه‌های جدیدی برای رشد و پرورش محصولات با نیروی انسانی کمتر ایجاد خواهد شد. به‌عبارت بهتر، کشاورزی سنتی جای خود را به کشاورزی مدرن خواهد داد. در این حالت به نیروی انسانی کمتری نیاز خواهد بود و شغل کشاورزی سنتی نیز از رونق خواهد افتاد.

کد خبر: 58784

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =