رشد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده‌ در سامانه جامع روابط کار

براساس آمار و اطلاعات سامانه جامع روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میزان مراجعه فعالان حوزه کار و تولید و تشکیل پرونده در این سامانه رشد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار موردی را در مدت چهارماهه پایانی سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، از ابتدای آغاز به کار سامانه جامع روابط کار در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸ تاکنون تعداد ۱۰ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۳۸۲ پرونده برای مراجعان به این سامانه تشکیل شده، این در حالی است که ابتدای آذرماه سال قبل این عدد حدود ۹ میلیون مورد را نشان می‌داد.

همچنین داده‌های مربوط به مراجعه افراد به این سامانه بیش از ۳ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۸۶۳ پرونده در جریان رسیدگی را نشان می‌دهد که نسبت به اوایل آذر سال گذشته افزایش بیش از ۳۰۰ هزار موردی داشته است.

سامانه جامع روابط کار در قالب یکی از سامانه‌های کاربردی فعال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به جامعه هدف فعال در حوزه کسب و کار و بازار اشتغال محسوب می‌شود که راه‌اندازی و توسعه خدمات مرتبط با حوزه روابط کار در چارچوب این سامانه، شفافیت، گسترش ارائه خدمات به مخاطبان و فعالان بخش کارو تولید، تسهیل دسترسی به نیازمندی‌های روابط کار و دریافت خدمات الکترونیک مربوطه را به دنبال داشته است.

ارائه ۵۳ فرایند کاری حوزه کسب و کار در سامانه جامع روابط کار

سامانه جامع روابط کار اکنون بیش از ۵۳ مورد از فرایندهای حوزه کاری شرکای اجتماعی بخش تولید را پوشش داده و خدمات این بخش را به مراجعان ارائه می‌دهد.

ثبت و بررسی دادخواست‌های مرتبط با حوزه روابط کار و جوانب مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل، بخشی از کارهای قابل پیگیری در این سامانه وزارت کار است.

این سامانه شامل ثبت دادخواست‌ها، بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل را شامل شده و به تدریج با تکمیل فرایندهای لازم به زیرسامانه‌های آن افزوده می‌شود.

توسعه کمی و کیفی خدمات قابل ارائه در قالب سامانه جامع روابط کار در حالی توسط وزارت کار دنبال می‌شود که افزایش ارائه خدمات الکترونیک و توسعه دسترس‌پذیری نیروی کار و کارفرمایان به خدمات متنوع سامانه جامع روابط کار یکی از بارزترین خدمات این درگاه، تجمیع خدمات مربوط به این بخش و زمینه کاهش چالش‌های حوزه کار را موجب می‌شود.

این سامانه با به‌روزرسانی قوانین و مقررات حوزه روابط کار و تسهیل در دسترسی شرکای اجتماعی نیز بستر ارتقاء ارائه خدمات به فعالان و شاغلان بازار کار، رشد رضایتمندی آنان و بهبود فرایندهای تولید و کسب و کار را فراهم می‌کند.

پیگیری مطالبات کارگران از طریق سامانه جامع روابط کار

سامانه جامع روابط کار مزیت‌های بسیاری برای کارگران و کارفرمایان دارد و امکان پیگیری غیرحضوری مطالبات آنان از طریق این سامانه فراهم شده است.

سامانه جامع روابط کار چندین زمینه فعالیت را دنبال می‌کند که ثبت شکایات و دادخواست در حوزه اختلافات بین کارگر و کارفرما بدون حضور و به شکل ثبت الکترونیک تا مرحله دریافت آرای صادره از مسیر سامانه امکانپذیر است.

همچنین اکنون بخش بزرگی از پرونده‌های شکایات در مراجع تشخیص و هیات‌های حل اختلاف مربوط به قراردادهای کار و قراردادهای سفید امضا است که سامانه جامع روابط کار با ثبت قراردادها، امکان کنترل و نظارت بر قراردادهای کار را تسهیل کرده و درصورت اختلاف نظر، امکان ثبت دادخواست را برای طرفین به وجود می‌آورد.

کد خبر: 58813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =