بهینه‌سازی مراکز درمانی تامین اجتماعی نشان از مسئولیت‌پذیری سازمان دارد

مراکز درمانی استان تهران ۳۰ درصد از بار درمان مستقیم تامین‌اجتماعی را بردوش دارد که نشان دهنده اهمیت فعالیت این مراکز در پوشش نیازهای درمانی بیمه‌شدگان است. با توجه به استقبال روزافزون بیمه‌شدگان از این مراکز بهبود کیفیت و کمیت مراکز ملکی همواره محور برنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارد و برای این منظور در سال‌های اخیر بسیاری از مراکز درمانی از نظر فضای فیزیکی و نیز تجهیزات درمانی بهینه‌سازی و نوسازی شده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین بیمارستان تأمین‌اجتماعی هدایت از جمله این مراکز است که به دلیل قدمت این مرکز ضرورت ساخت بنای جدید آن به چشم می‌خورد که این اتفاق از سال‌های پیش رقم خورد و ساختمان جدید این مرکز در روزهای پایانی سال گذشته افتتاح شد. دکتر بابک عدلی، مدیرکل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران، بهینه‌سازی مراکز درمانی این نهاد را ناشی از مسئولیت‌پذیری سازمان در قبال پاسخگویی به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان توصیف کرد و ضمن تشریح خدمات بیمارستان جدید هدایت و امکانات و تجهیزات آن سایر طرح‌ها، برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل را برشمرد.

عملیات احداث ساختمان جدید بیمارستان هدایت از چه سالی آغاز شد و هدف از احداث این مرکز چه بود؟

تأمین‌اجتماعی به‌عنوان نهادی که پوشش ریسک‌های زندگی افراد تحت‌پوشش را برعهده دارد، در حوزه درمان نیز خوش درخشیده و پس از وزارت بهداشت دومین ارائه‌دهنده این خدمات و نخستین خریدار آن است. مسئولیت تأمین‌اجتماعی در پاسخ‌گویی به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان، سبب‌شده تا این نهاد همواره در راستای ارتقای کیفیت و کمیت این خدمات پیش رود. پروژه بیمارستان صد تختخوابی هدایت نیز از طرح‌هایی است که بر مبنای مسئولیت‌پذیری سازمان برنامه‌ریزی و اجرا شد تا بیمه‌شدگان در فضایی مناسب و استاندارد بتوانند از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند. بیمارستان قدیمی هدایت ۶۰ تختخوابی و تخصصی زنان و زایمان بود که با توجه به قدمت این مرکز، ساختمان آن فرسوده شده و ضرورت احداث بنای جدید احساس می‌شد. پروژه ساخت بیمارستان جدید از سال ۱۳۹۲ کلید خورد و به‌عنوان یک بیمارستان جنرال از بخش‌های زنان، اطفال، داخلی و جراحی برخوردار شد.

وسعت بیمارستان چقدر است و برای ساخت آن چقدر بودجه صرف شد؟

بیمارستان در مساحتی به‌وسعت ۸۰۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۵هزار مترمربع احداث شده و برای ساخت آن تاکنون حدود ۲۰۰ میلیاردتومان هزینه توسط شرکت خانه‌سازی تأمین‌ (مجری طرح) صرف شده است. حدود ۱۲۵میلیاردتومان نیز برای خرید تجهیزات بیمارستان اختصاص یافته که برخی از این تجهیزات توسط شرکت خانه‌سازی و برخی دیگر که از نوع درمانی است، از سوی شرکت بازرگانی فراهم شد.

تجهیزات بیمارستان شامل چه مواردی است و با توجه به گرانی روزافزون دلار وضعیت خرید وسایل موردنیاز بیمارستان چگونه پیش رفت؟

خوشبختانه تجهیز بیمارستان انجام شده و در مراحل پایانی قرار دارد. همان‌طور که اشاره کردم وسایل درمانی از سوی شرکت بازرگانی تهیه شده که از جمله آن می‌توان به تجهیزات اتاق عمل شامل دستگاه‌های بیهوشی، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی اشاره کرد. در بخش‌های ویژه نیز تجهیزاتی مانند ونتیلاتور و دستگاه‌های بیهوشی خریداری و نصب و تجهیزات اورژانس تعبیه شده و لوازم موردنیاز بخش‌های بستری مانند تخت‌ها و کنسول تخت‌ها فراهم شده است. باید یادآور شوم ۹۰درصد تجهیزات بیمارستان، ساخت داخل است و تنها برخی از تجهیزات اتاق عمل از نوع خارجی تهیه شده است.

بیمارستان از چه بخش‌ها و خدماتی تشکیل شده است؟

بیمارستان از بخش‌های بستری داخلی، جراحی، زنان ‌و زایمان و بخش اطفال تشکیل شده است. بخش زایمان دارای هفت تخت LDR (اتاق زایمان تک‌نفره) است که بر اساس استانداردهای بلوک زایمان طراحی شده است. همچنین یک بخش مجهز (NICU) یا مراقبت ویژه نوزادان نیز وجود دارد که دارای ۱۵ تخت است. بخش‌های بستری اطفال نیز با دارا بودن ۱۱ تخت، شامل اتاق شیردهی مادران و بخش‌های مرتبط در طبقه اول بیمارستان واقع شده است.

در طبقه دوم، اتاق‌های عمل بیمارستان به تعداد چهار اتاق ساخته شده که از تجهیزات کامل برخوردار است. در این بخش همچنین اتاق‌های آماده‌سازی بیمار و ریکاوری نیز وجود دارد. در طبقه سوم بخش بستری زنان و زایمان با ۱۰ تخت بستری ساخته شده است. در طبقه چهارم این مرکز دو بخش جراحی و داخلی وجود دارد که بخش جراحی ۲۱ تخت و داخلی ۱۹ تخت دارد. بخش مراقبت‌های ویژه یا (ICU) این مرکز دارای هفت تخت بستری است. بخش اورژانس در طبقه همکف و در طبقات منفی یک و منفی دو بخش‌های پشتیبانی بیمارستان مانند آشپزخانه، سالن غذاخوری، انبارهای دارویی و تأسیسات بیمارستان قرار دارد.

بخش اورژانس چند تخت دارد و از چه امکاناتی برخوردار است؟

بخش اورژانس بیمارستان دارای شش تخت بستری، یک تخت روانپزشکی و یک تخت ایزوله است. اتاق احیا، ایزوله و اتاق عمل سرپایی دیگر امکانات آن را تشکیل می‌دهد. اتاق تریاژ اورژانس نیز از بخش‌های مختلف تشکیل شده که برای یک اورژانس استاندارد ضروری است به‌ویژه برای بیماران باردار که با ورود به تریاژ بلافاصله به اتاق تحت‌نظر زایمان در طبقه دوم که دارای اتاق‌های (LDR) است، منتقل می‌شوند.

بخش سرپایی بیمارستان از چه خدماتی تشکیل شده و با توجه به اینکه این خدمات همچنان در فضای قدیمی بیمارستان ارائه می‌شود، چه برنامه‌ای برای ساخت‌وساز این بخش در نظر گرفته شده است؟

ساخت‌وساز فضای سرپایی پروژه دیگری است که مقدمات آن در دست اقدام قرار دارد و ان‌شاءالله تا دو سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در نظر است تا در محل ساختمان قدیمی بیمارستان، درمانگاه بیمارستان احداث شود. خدمات این بخش نیز شامل ویزیت پزشکان عمومی، متخصصان، داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی و پذیرش است.

یکی از عوامل ضروری برای فعالیت مراکز درمانی را نیروی انسانی تشکیل می‌دهد. با توجه به کمبود متخصصان برخی رشته‌های درمانی و نیز پرستاران، درحال حاضر چه تعداد نیروی انسانی جذب بیمارستان شده است؟

این بیمارستان بر اساس مصوبه هیأت‌مدیره سازمان دارای ۴۱۲ ردیف تشکیلاتی در حوزه نیروی انسانی است، اما برای شروع به‌کار هر مرکز درمانی جذب حدود ۶۰ درصد ردیف تشکیلاتی کافی است و در این بیمارستان با کمک معاونت منابع انسانی سازمان، به‌کارگیری نیروی انسانی درحال تکمیل است. باید اشاره کنم با توجه به قدمت بیمارستان، طی چند سال گذشته تعداد زیادی از کارکنان این مرکز بازنشسته شده‌اند و در حال حاضر تنها صدنفر باقی مانده‌اند که به این تعداد اضافه خواهد شد.

علاوه بر بیمارستان هدایت، این اداره‌ کل مراکز درمانی دیگری مانند بیمارستان شهید فیاض‌بخش را در دست ساخت دارد. درصد پیشرفت فیزیکی این مرکز و سایر مراکز در دست ساخت چگونه است؟

همان‌طور که اشاره کردید این اداره ‌کل در راستای گسترش مراکز درمانی پروژه‌های تکلیفی متعددی را در دست اجرا دارد. احداث ساختمان جدید بیمارستان شهید فیاض‌بخش در مساحتی بیش از ۶۰هزار مترمربع از سال ۱۳۸۸ آغاز شد. برای ساخت این مرکز مبلغی بیش از ۱۰۳۰ میلیاردتومان تأمین اعتبار شده که تاکنون حدود ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. یکی دیگر از طرح‌های در دستور کار این اداره ‌کل، اورژانس بیمارستان ۱۵خرداد ورامین بود که ساخت آن در مساحتی بیش از ۱۴۵۰ مترمربع از سال گذشته کلید خورد و در روزهای اخیر افتتاح شد. ساخت این مرکز بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه دربر داشته و منطبق بر موازین استاندارد بنا نهاده شده است. احداث اتاق عمل بیمارستان لواسانی نیز از دیگر طرح‌های در دست اقدام این اداره ‌کل به‌شمار می‌رود که عملیات آن در مساحتی بیش از ۱۸۰۰ مترمربع در سال ۱۳۹۹ آغاز شد. برای انجام این پروژه مبلغی بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و تاکنون ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در نظر است تا تمام اعمال جراحی قلب از جمله عمل CABG (بای‌پس سرخرگ کرونری) در این واحد ارائه شود که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. از پروژه‌های در دست اقدام دیگر، می‌توان به بیمارستان ۱۲بهمن قدس اشاره کرد که قرار است اورژانس و درمانگاه جدید این مرکز ساخته شود. همچنین طرح توسعه ساختمان اداری و بخش‌های بستری به‌ویژه (ICU) و (CCU) در دست اقدام است که تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد. پروژه‌های مختلف دیگری هم وجود دارد که به تصویب هیأت‌مدیره سازمان رسیده است. مراکز درمانی ملارد، رودهن، قرچک، فشم، دماوند و درمانگاه بیمارستان ۱۵خرداد ورامین از جمله این مراکز به‌شمار می‌رود که سال آینده کلید می‌خورد.

یکی از برنامه‌های این اداره‌ کل، ساماندهی اورژانس بیمارستان‌ها بود. در این زمینه چه اقداماتی انجام شد؟

می‌توانم بگویم طرح ساماندهی اورژانس‌ها جزو اقدامات بسیارمهم به‌شمار می‌رود. برای این منظور متخصصان طب اورژانس به‌عنوان رهبر بالینی یا متولی درمان بیماران در این واحدها مستقر شدند. به این ترتیب در تریاژ اورژانس بیماران برای دریافت خدمات درمانی اولویت‌بندی شده و بیماران سطح (۱) و (۲) که نیازمند رسیدگی فوری هستند، توسط متخصصان طب اورژانس ویزیت می‌شوند. بیماران سطح (۳) و (۴) نیز توسط پزشکان عمومی ویزیت شده و بیماران سطح (۵) به درمانگاه هدایت می‌شوند. استقرار متخصصان طب اورژانس سبب شد تا در زمینه شاخص‌های خدمات استاندارد اورژانس مبنی‌بر تعیین‌تکلیف بیماران در زمان زیر شش‌ساعت و خروج بیماران ظرف ۱۲ساعت از اورژانس موفقیت به دست آوریم. اقدام دیگر در این زمینه بحث تفکیک پزشکان عمومی درمانگاه از پزشکان عمومی اورژانس بود. برخی از پزشکان ما در درمانگاه‌های بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان‌های اسلامشهر، شهریار، ۱۲بهمن و شهید لبافی‌نژاد از ۸ صبح تا ۸ شب مشغول به خدمت‌رسانی هستند و درنتیجه این تفکیک از منظر اینکه خدمات سرپایی مستقل از اورژانس باشد مهم بود.

عملکرد مراکز درمانی زیرمجموعه این اداره ‌کل از منظر آماری چگونه است و چه تعداد پزشک و متخصص مراکز ملکی استان تهران مشغول به خدمت هستند؟

بر اساس آمار ۹ماه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ویزیت پزشکان عمومی ۳ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۷۲۹ مورد و تعداد ویزیت پزشکان متخصص نیز ۲ میلیون و ۱۷۸هزار و ۳۴۵ مورد بوده است. همچنین ۴۵۷ هزار و ۵۱۲ ویزیت از سوی دندانپزشکان انجام شده و ضریب اشغال تخت در این بازه زمانی ۷۰.۴۳ درصد و متوسط اقامت بیماران ۳.۵ روز بود.

در بحث تعداد پزشکان باید اشاره کنم در مجموع ۱۲۰۰پزشک عمومی و متخصص اعم از قرارداد ساعتی، آزمایشی، پیمانی و رسمی در مراکز درمانی این اداره ‌کل مشغول به فعالیت هستند. از این میزان، ۴۲۰ نفر را پزشک عمومی و ۸۳۰ نفر را پزشک متخصص تشکیل می‌دهد. به‌کارگیری این تعداد پزشک نشان‌دهنده گستردگی ارائه خدمات درمانی در استان تهران است که این پزشکان در تمامی شیفت‌های درمانی مراکز بستری و سرپایی مشغول به خدمت هستند.

کد خبر: 58861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =