بهره‌برداری از مراکز درمانی در مناطق محروم

ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، چراغ راه رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور به‌شمار رفته و سازمان تأمین‌اجتماعی با پوشش درمانی بیش از ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در کنار دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرچمدار اجرای فرامین این سیاست‌هاست.

سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یک سند بالادستی موازین دقیق، جامع و فراگیری را در حوزه تأمین‌اجتماعی عرضه کرده و سازمان تأمین‌اجتماعی بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای خود را با تبعیت از فرازهای این سیاست‌ها پیش می‌برد. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به ایجاد عدالت در دسترسی به درمان اشاره کرد که بر اساس بند ششم سیاست‌های کلی تحقق‌یافته است. بخشی از مفاد بند ششم این سیاست‌ها بر مسئله «بسط و تأمین عدالت اجتماعی» و «دسترسی آحاد جامعه به خدمات تأمین‌اجتماعی» تأکید کرده و سازمان نیز با توسعه مراکز درمانی در مناطق کم‌برخوردار در این مسیر حرکت می‌کند. در ادامه به برخی از طرح‎‌های عمرانی سازمان در حوزه خدمات درمانی برای گسترش عدالت درمانی در مناطق کم‌برخوردار کشور پرداخته می‌شود.

در فروردین‌ماه سال جاری عملیات بازسازی و توسعه بخش اورژانس بیمارستان تأمین‌اجتماعی دکتر غرضی ملایر کلید خورد. بر اساس این طرح که به‌منظور استانداردسازی و توسعه فضای فیزیکی اورژانس انجام شد، بازسازی صددرصدی این بخش با برآورد هزینه‌ای بیش از ۱۵میلیاردتومان در ابتدای سال آغاز شد. همچنین در این ماه پروژه ارتقای هتلینگ بخش زنان بیمارستان تأمین‌اجتماعی ارس پارس‌آباد در استان اردبیل افتتاح شد. این بخش در فضایی به مساحت ۴۵۰متر با ۲۱ تخت بستری و یک اتاق ایزوله ویژه بیماران خاص با هزینه‌کرد سه میلیارد تومان و در مدت‌زمان یک‌سال آماده ارائه خدمات به مردم به‌ویژه بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی شد.

کلینیک غربالگری دیابت و فشارخون درمانگاه «قائم»‌ در شهر محمدیه قزوین نیز در اردیبهشت‌ماه امسال راه‌اندازی شد. هدف از این طرح، شناسایی بیماران دارای فشارخون و دیابت و درمان مؤثر آن‌هاست که در راستای برنامه‌های پیشگیرانه تأمین‌اجتماعی رقم‌خورده است.

افتتاح درمانگاه تأمین‌اجتماعی در غربی‌ترین نقطه مرزی کشور، یعنی سردشت در آذربایجان‌غربی در خردادماه امسال از دیگر طرح‌های توسعه مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی در مناطق محروم به‌شمار می‌رود. در این درمانگاه، امکانات و تجهیزاتی مشابه بهترین مراکز درمانی مناطق برخوردار فراهم شده است. بهره‌برداری از بخش بازسازی شده (NICU) بیمارستان رازی تربت‌حیدریه در خراسان رضوی یکی دیگر از طرح‌های تأمین‌اجتماعی است که در خرداد امسال انجام شد.

شهریور امسال نیز بهسازی اورژانس بیمارستان دکتر غرضی سیرجان در استان کرمان با زیربنای ۱۰۵۰مترمربع و با اعتباری بیش از ۱۸میلیارد و ۵۰۰تومان افتتاح شد. هم‌زمان با این طرح، نوسازی بخش زنان و زایمان بیمارستان امام علی (ع) زرند و پلی‌کلینیک رفسنجان به بهره‌برداری رسید. درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) اهواز از دیگر طرح‌های توسعه مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی بود که در شهریور امسال تحقق یافت. این درمانگاه در ۲۵۰۰ مترمربع احداث شده و دارای ۳۶ اتاق معاینه، یک سیستم دیجیتال در نوبت‌دهی و نسخه‌نویسی، کلینیک زنان، جراحی عمومی و تخصصی، اطفال و داخلی در سطح فوق‌تخصص است. از دیگر طرح‌های بهره‌برداری‌شده در این ماه دستگاه رادیولوژی دیجیتال و اتوآنالایزر آزمایشگاه درمانگاه تأمین‌اجتماعی شهید مطهری گناوه در استان بوشهر بود.

در ادامه مسیر توسعه و ارتقای خدمات درمانی، چهارمین اتاق عمل بیمارستان تأمین‌اجتماعی شهید مصطفی خمینی در شهرستان بهبهان خوزستان مهرماه امسال تکمیل و بازگشایی شد. دستگاه رادیولوژی دیجیتال پلی‌کلینیک بوعلی کنگان نیز در آبان امسال به بهره‌برداری رسید.

رویدادهای تأمین‌اجتماعی در ماه آذر حاکی از احداث و افتتاح سه مرکز درمانی در شهرستان‌های عجب‌شیر، ملکان و هشترود در استان آذربایجان‌شرقی است. کلنگ‌زنی درمانگاه شهرستان کلیبر در این ماه تحقق یافت و در دی‌ماه امسال درمانگاه تأمین‌اجتماعی شهرستان بهار در استان همدان به بهره‌برداری رسید و ساخت درمانگاه کبودرآهنگ این استان کلنگ‌زنی شد.

افتتاح بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تأمین‌اجتماعی نبی‌اکرم (ص) عسلویه در استان بوشهر از دیگر طرح‌های درمانی تأمین‌اجتماعی است که در بهمن‌ماه امسال تحقق یافت. این بخش با ظرفیت چهار تخت (ICU) و چهار تخت (CCU) با اعتباری بیش از ۱۴۰میلیارد ریال تجهیز شد. همچنین در این ماه درمانگاه تأمین‌اجتماعی امام جواد (ع) شهرستان جم به بهره‌برداری رسید و دسترسی بیمه‌شدگان به خدمات رایگان پزشکی، دندانپزشکی و دارویی تأمین‌اجتماعی فراهم و علاوه بر آن، درمانگاه تأمین‌اجتماعی شهید نادر مهدوی خورموج استان بوشهر نیز در این بازه زمانی افتتاح شد.

تأمین‌اجتماعی در دهه مبارک فجر امسال ضمن افتتاح مراکز درمانی از ۲۰۳ طرح عمرانی در دست اجرای این نهاد که تعداد زیادی از این مراکز در مناطق محروم قرار دارد، رونمایی کرد.

در روزهای پایانی اسفندماه امسال نیز شاهد افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۷۸ پروژه عمرانی درمانی و بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی در ۲۳ استان کشور بودیم. در نهایت سازمان تأمین‌اجتماعی در نیمه اول سال آینده افتتاح یک بیمارستان در آبادان و در پایان سال ۱۴۰۲ نیز بهره‌برداری از طرح توسعه و نوسازی بیمارستان شهید فیاض‌بخش را در برنامه خود دارد.

کد خبر: 58898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =