بازپرداخت بدهی انباشته ۸۸ هزار میلیارد تومانی به نظام بانکی

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای با ۵۳ درصد جمعیت تحت پوشش برای ایفای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت در قبال مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان برنامه‌ریزی اثربخشی را انجام می‌دهد تا بتواند به این تعهدات در موعد مقرر عمل کند.

به گزارش آتیه آنلاین، در دولت سیزدهم برنامه‌های عملیاتی مناسبی از سوی مسئولان تأمین اجتماعی در راستای اجرای به موقع این تعهدات و حتی بازپرداخت بدهی انباشته شده در دوره‌های مدیریتی گذشته انجام شد که بزرگترین اقدام بازپرداخت ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته به نظام بانکی بود.

در طول سال‌های گذشته و پیش از فعالیت دولت سیزدهم در راستای ایفای تعهدات، تأمین اجتماعی به نظام بانکی بدهکار بود که در این دوره مدیریتی بازپرداخت این بدهی انباشته شده به نظام بانکی را با همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی اجرایی کرد و اکنون بدون هیچ مشکلی در راستای اجرای برنامه‌های عملیاتی برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی دارد.

یکی از اقدامات مهم برای انجام بزرگترین تسویه بانکی کشور در سال گذشته دریافت بخشی از طلب تأمین اجتماعی از دولت با رقم ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بود که این برنامه اجرایی در راستای انجام تعهدات سازمان بسیار موثر بود.

رقم خوردن بزرگترین تسویه بدهی بانکی کشور در حوزه اقتصادی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ درباره تسویه بدهی ۸۸ هزار میلیارد تومانی سیستم بانکی گفت: در حوزه مالی و اقتصادی بزرگترین تسویه بدهی بانکی کشور در تأمین‌اجتماعی رقم خورد. در مجموع حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان تسویه بدهی انجام دادیم که در صورت استمرار این بدهی، هزینه تأمین مالی و سود بانکی این رقم سالیانه بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌بود.

موسوی واگذاری سهام پالایشگاه شازند به تأمین‌اجتماعی را یکی از بزرگ‌ترین اقدامات دولت مردمی سیزدهم در مسیر تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت از طریق واگذاری سهام شرکت‌های مناسب دانست و افزود: با این اقدام ارزشمند و تقویت منابع سازمان، علاوه بر تسویه بدهی به بانک رفاه، یک افزایش سرمایه تاریخی برای بانک رفاه انجام شد که کار بسیار بزرگی بود و بزرگ‌ترین افزایش سرمایه بانکی را با رقمی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در بانک رفاه شاهد بودیم.

او همچنین یکم فروردین امسال اظهار داشت: در اجرای اولویت‌های راهبردی هشتگانه سازمان تأمین‌اجتماعی، اقدامات خوبی در سال ۱۴۰۱ انجام شد. یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۱، تسویه بدهی ۸۸ هزار میلیارد تومانی با نظام بانکی کشور بود که این اتفاق بزرگ، به واسطه تأدیه بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت مردمی سیزدهم به سازمان در سال ۱۴۰۰ رقم خورد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: البته میزان تأدیه بدهی دولت سیزدهم به سازمان تأمین‌اجتماعی تا امروز به رقم بی‌سابقه حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که ادامه این رویکرد می‌تواند در رفع بخشی از چالش‌های و تثبیت منابع سازمان تاثیر جدی داشته باشد.

او اضافه کرد: از این محل، بزرگترین تسویه بانکی در تاریخ نظام بانکداری رقم خورد که اگر هم‌صدایی و هم‌نوایی بین سازمان تامین‌اجتماعی، وزارت رفاه و دولت و سایر ارکان نظام نبود، این موفقیت رقم نمی‌خورد و این در نوع خود کم نظیر است.

تسویه بدهی و اجرای به موقع تعهدات سازمانی

تأمین اجتماعی که ۴۵ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر را تحت پوشش دارد، بخش عمده‌ای شامل ۸۶ درصد منابع خود را از محل وصول حق بیمه دریافت می‌کند که دولت و بخش خصوصی به عنوان کارفرمایان این سازمان محسوب می‌شوند.

پرداخت به موقع حق بیمه از سوی کارفرمایان به طور یقین سازمان تأمین اجتماعی را در راستای اجرای تعهدات خود به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران یاری خواهد کرد اما در بخش کارفرمایان بخش خصوصی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان و از دولت‌های گذشته تاکنون مبلغ ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از محل حق بیمه تعهد شده به این سازمان پرداخت نشده است.

این تعهدات انباشته شده در دوره مدیریتی گذشته باعث انجام بدهی از نظام بانکی شد که در دولت سیزدهم با تادیه بخشی از بدهی دولت به تأمین اجتماعی، این بدهی به نظام بانکی از سوی سازمان بازپرداخت شد و اکنون مهمترین دغدغه این مدیریت برنامه‌ریزی برای پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان و ارائه به موقع خدمات بیمه‌ای و درمانی به ذینفعان است.

اخذ تسهیلات بانکی بی‌رویه از نظام بانکی در دولت‌های قبل

مصطفی سوری، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی ۲۰ بهمن ماه سال گذشته گفت: دولت‌های قبل به منظور تأمین کسری نقدینگی اقدام به اخذ تسهیلات بانکی بی‌رویه از نظام بانکی با رقمی بیش از ۸۸ هزار میلیارد تومان کرده بود که این امر فارغ از تاثیر مخرب آن بر اقتصاد کلان کشور موجب شده سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین ابر بدهکار سیستم بانکی کشور شناخته شود.

او ادامه داد: با اهتمام و جدیت سازمان تامین اجتماعی این بدهی در سال جاری در قالب واگذاری سهام با بانک رفاه کارگران تسویه شد و اکنون سازمان به جای ابربدهکار به نظام بانکی، ابرطلبکار از دولت به حساب می‌آید.

سوری درباره بهبود مستمر روش‌های وصول مطالبات از دولت با رویکرد صیانت از دارایی‌های سازمان اظهار داشت: ارزش مطالبات سازمان تأمین اجتماعی طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ با رقم ۲۸۸ هزار میلیارد تومان افزایش به رقمی حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

او اضافه کرد: اما در همین بازه زمانی ارزش این مطالبات به نرخ دلار صرافی بانک ملی ایران از ۴۳ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده است. به عبارتی عدم پرداخت به موقع این مطالبات توسط دولت باعث شده است قریب به ۱۳۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم نزد سازمان تامین اجتماعی از دست برود.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی گفت: کل پرداخت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی در دولت دوازدهم صرفاً رقمی معادل ۵۳ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در دو ساله اول دولت سیزدهم با بیش از سه برابر افزاییش به رقمی بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اکنون تأمین اجتماعی با ارائه تعهدات به بیش از نیمی از جامعه و با بازپرداخت این میزان بدهی به نظام بانکی دیگر به عنوان بدهکار نیست و به عنوان ابرطلبکار از کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی محسوب می‌شود.

کد خبر: 58928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =