نهضت ملی تعالی فرهنگ کار در وزارت کار هدف‌گذاری شده است

محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نهضت ملی ارتقاء و تعالی فرهنگ کار را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌کنیم و اثربخشی کار را در این هدفگذاری مدنظر داریم.

به گزارش آتیه آنلاین، چکشیان امروز، دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه در نشست خبری هفته کارگر بیان کرد: تکریم جایگاه کارگر و منزلت کار، تکریم نیروی کار کارگری به عنوان ستون فقرات اقتصاد و پرداختن به موضوعات مربوط به جامعه کار و تولید، فلسفه روز کارگر است.

معاون وزیر کار افزود: نقش ویژه کارگران در تحقق انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جنگ ترکیبی و مسائل مهم کشور همواره پررنگ بوده است. تقدیم ۱۴ هزار شهید کارگری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد جامعه کارگری است.

او همچنین اضافه کرد: نقش کارگران به عنوان سرمایه انسانی حوزه تولید قابل توجه است و این، مهم‌ترین نگاهی است که باید به جامعه ما منتقل شود. تلقی از نیروی کار را به عنوان سرمایه انسانی باید در هفته کارگر تبیین کنیم. منزلت کار و ارتقاء جایگاه کار و کارگر از اهداف تعیین شده برای برنامه‌های هفته کارگر به شمار می‌رود.

چکشیان افزود: تجدید میثاق با تمام وشهدا در پنجم اردیبهشت، دیدار کارگران با رئیس‌جمهوری در قالب جشنواره امتنان و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی از برنامه‌های اصلی هفته کارگر در سال ۱۴۰۲ محسوب می‌شوند.

او گفت: در هفته کارگر سال‌جاری در قالب جشنواره امتنان ۲۴ نفر از کارگران نخبه، گروه‌های کاری و واحدهای کار و تولید نمونه با حضور رئیس‌جمهوری تجلیل خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی گرامیداشت هفته کارگر ادامه داد: شورای سیاستگذاری و ستاد اجرایی هفته کارگر به ریاست وزیر کار برگزار شده است. این جلسات برای سیاست‌گذاری برنامه‌های هفته کارگر تدارک دیده شد.

چکشیان بیان کرد: ستاد هفته کارگر در تمام استان‌ها به صورت مجزا شکل گرفته و برنامه‌های هفته کارگر با همکاری دستگاه‌های اجرایی برگزار خواهد شد. فعال‌سازی و ایجاد ظرفیت تشکل‌های کارگری با نگاه مردمی‌سازی از دیگر رویکردهای هفته کارگر محسوب می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی گرامیداشت هفته کارگر گفت: جشن هفته کارگر، غبارروبی مزار شهدای هفته کارگر، بازدید از کارخانجات کارگری، دیدار نمایندگان کارگران و کارفرمایان با مسئولان استانی و بسیاری برنامه‌های دیگر از جمله موارد اجرایی هفته کارگر به حساب می‌آیند.

او اضافه کرد: نشست وزیر کار با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و تشکل‌های کارگری برای بررسی موارد حوزه کار و بیمه برگزار می‌شود. سازمان‌های تأمین اجتماعی و فنی و حرفه‌ای برنامه‌های مختلفی را به مناسبت هفته کارگر برگزار خواهند کرد.

چکشیان همچنین افزود: کارگر ایرانی، فرهنگ کار، رشد تولید به عنوان شعار هفته کارگر در سال ۱۴۰۲ مشخص شده که در واقع نقش کارگران در رشد تولید این شعار تعیین شده است.

رئیس ستاد اجرایی هفته کارگر بیان کرد: در حوزه بروزار جشنواره امتنان، سال‌جاری بیش از ۱۰ میلیون پیامک به جامعه کارگری در راستای اطلاع‌رسانی این حوزه انجام شد و به دنبال آن با افزایش ۳۰ درصدی حضور کارگران دراین جشنواره، تعداد ۴۰ هزار نفر جشنواره مشارکت داشتند.

او ادامه داد: شناسنامه و بانک اطلاعاتی کل ادوار برگزیدگان جامعه کارگری در حال تدوین است و این افراد را باید به عنوان الگوهای این حوزه مطرح کنیم.

معاون وزارت کار با اشاره به اینکه شهید شاخص کارگری در سال ۱۴۰۲ در برنامه تجدید میثاق جامعه کارگری با آرمان‌های امام خمینی (ره) و شهدا معرفی خواهد شد، گفت: در دی‌ماه سال گذشته مراسم تشییع و خاکسپاری شهید گمنام حوزه کارگری برگزار شد.

چکشیان بیان کرد: در حوزه‌های مختلف کاری و اجرایی مرتبط با جامعه کارگران در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دیگر نهادهای حوزه اقدامات گسترده‌ای در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

رئیس ستاد اجرایی هفته کارگر گفت: اکنون حدود ۵ هزار خانه بهداشت کارگری و در حدود ۵ هزار ایستگاه‌های بهگر در کارخانجات فعال هستند. این اقدامات با مشارکت وزارت کار، سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت اجرایی شده است.

او افزود: خانه‌های فرهنگ کار در محیط‌های کارخانه‌ای نیز در مدت بیش از یک سال و نیم گذشته حدوداً ۲ برابر شده است. مسائل مختلفی مرتبط با حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی جامعه کار و تولید در وزارت کار دنبال می‌شود.

معاون وزیر کار اضافه کرد: اکنون ۳۰۰ مکان و مجموعه ورزشی و تفریحی در سطح کشور برای استفاده جامعه کارگری در حال فعالیت هستند. تاسیس مراکز جدید و ارتقاء وضعیت مراکز تفریحی و ورزشی در وزارت کار مورد توجه قرار گرفته است.

او با اشاره به برنامه‌های فعال فدراسیون ورزش کارگری بیان کرد: در ماه‌های آینده ورزشکاران ما در مسابقات جهانی ایتالیا حاضر خواهند شد.

معاون فرهنگی و ورزشی با تاکید بر اینکه برآرودها نشان‌دهنده ورزش کردن حدود چهار درصد جامعه کارگری است، افزود: سیاستگذاری‌های مختلف حوزه ورزشی در وزارت کار صورت می‌گیرد. موضوع فرهنگ کار در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته است.

او با شاره به اینکه در حوزه اصناف برنامه های فرهنگی و ورزشی باید مورد توجه باشد، گفت: نظام مسائل جامعه کار و تولید و شفاف کردن مخاطب حوزه کار و تولید در بخش فرهنگی و اجتماعی دنبال می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی هفته کارگر افزود : با توجه به گستردگی جامعه کارگری و تعداد بیش از ۱۴ میلیون نفری آنان، بررسی و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی این حوزه در دستور کار و سیاست‌گذاری وزارت کار قرار گرفته است. ارائه بسته‌های خدماتی در این حوزه متناسب با نیازهای روز جامعه کارگری در بخش فرهنگی و اجتماعی دنبال می‌شود.

به گفته چکشیان، هفته کارگر از ۵ تا ۱۱ اردیبهشت هرساله برگزار و روز یازدهم اردیبهشت به عنوان روز کارگر شناخته می‌شود.

کد خبر: 59338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =