لزوم ایجاد تعادل بین منابع و مصارف برای ارائه خدمات مطلوب به ذینفعان

تأمین اجتماعی با ۴۵ میلیون بیمه شده تحت پوشش برای ارائه خدمات مطلوب‌تر و بهتر به ذینفعان نیاز به تعادل در منابع و مصارف دارد که اساسی‌ترین اقدام برای توازن در میزان ورودی و خروجی، افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید است.

به گزارش آتیه آنلاین، تعادل در منابع و مصارف در صندوق‌های بیمه‌گر به عنوان یکی از اصولی‌ترین نیازهاست که به اعتقاد برخی کارشناسان برای داشتن این تعادل نیاز به انجام محاسبات بیمه‌ای است تا علاوه بر رشد افراد بیمه‌شده برای اجرای تعهدات سازمان‌های بیمه‌ای مشکلی ایجاد نشود.

تأمین اجتماعی اکنون با داشتن یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه فعال تولیدی و ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه‌شده اصلی بخش اعظمی از منابع خود در حدود ۸۶ درصد را از طریق وصول حق بیمه از این افراد دریافت می‌کند.

همچنین ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت تعهدات مستمری‌بگیران و بازنشستگان و دیگر برنامه‌های بیمه‌ای و درمانی هزینه دارد که به عنوان مصارف تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

بنابراین تعادل در منابع و مصارف در راستای اجرای تعهدات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی تأمین اجتماعی به عنوان یک اصل به شمار می‌رود که با توازن در این دو موضوع مهم، نقش اثربخش سازمان در ارائه خدمت مطلوب به افراد تحت پوشش مشخص می‌شود.

شرایط ناپایداری در منابع ناشی از بی‌توجهی به محاسبات بیمه‌ای است

موضوع تعادل در منابع و مصارف به عنوان یکی از مسایل و موضوعات بسیار مهم و مورد تأکید مسئولان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود به گونه‌ای که میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست با کارگران منتخب، گروه‌های کار نخبه و واحدهای نمونه جشنواره ملی امتنان گفته آن چیزی که مسیر خدمت در تأمین‌اجتماعی را تعیین می‌کند، مجموعه هزینه‌ها و درآمدهای این سازمان است و امروز شرایطی که ما در ناپایداری منابع داریم، ناشی از بی‌توجهی به اهمیت محاسبات بیمه‌ای در طول سال‌های گذشته است. به اعتقاد موسوی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در مهار تورم همین ناترازی منابع در سازمان تأمین‌اجتماعی است.

با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی بیشترین تعداد بیمه‌شدگان با جمعیت ۵۳ درصد جامعه را تحت پوشش دارد افزایش شمار بیمه‌شدگان و تأمین منابع بیشتر در راستای رفع ناترازی بیمه‌ای منجر به ارائه خدمت بهتر به همه افراد تحت پوشش خواهد شد.

در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی برای افزایش تعداد افراد بیمه‌شده جدید در این سازمان بیمه‌گر انجام شده تا بخشی از این تعادل در منابع و مصارف در این نهاد بیمه‌ای به خوبی نمایان شود.

براساس داده‌های آماری تأمین اجتماعی در مدت فعالیت دولت سیزدهم حدود ۲ میلیون نفر به تعداد بیمه‌شدگان این سازمان افزوده شده و همین امر در راستای پایداری بیشتر تأمین منابع به سازمان کمک خواهد کرد.

ضرورت توجه به شکاف منابع و مصارف بیمه‌های اجتماعی

حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی هم پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تاکید بر ضرورت توجه به شکاف منابع و مصارف بیمه‌های اجتماعی گفته بود: این مسئله باید در قالب انجام اصلاحات بیمه‌ای و سیستمی در نظام پرداخت‌ها و تغییر سیاست‌های جمعیتی تحققق یابد.

او با اشاره به مزایای مثبت رشد بیمه‌شدگان در دو ساله اخیر، می‌گوید: با ادامه روند صعودی بیمه‌شدگان، کاهش چالش‌های حوزه منابع و مصارف در تأمین اجتماعی اتفاق خواهد افتاد، اما همچنان بین این دو شکاف وجود دارد.

خسروشاهی با اشاره به وجود شکاف بین منابع حاصل از وصول حق بیمه افراد بیمه‌شده جدید و مصارف بابت پرداخت مستمری افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر، افزود: در ارائه داده‌های افراد اضافه‌شده به تعداد بیمه‌شدگان جدید، هزینه‌های سازمان ناشی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران و همچنین شکاف منابع و مصارف نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

رییس شعبه ششم تأمین اجتماعی تبریز در ادامه افزایش منابع وصولی ناشی از حق بیمه افراد بیمه‌شده جدید را در کوتاه‌مدت راهکار مناسبی برای ایفای تعهدات جاری تأمین اجتماعی دانسته و گفته است: برای اجرای تعهدات بلندمدت اما در آینده باید به دنبال کاهش شکاف اشاره شده باشیم.

خسروشاهی اعتقاد دارد: رشد بیمه‌شدگان جدید برای تحقق اهداف سازمان تأمین اجتماعی در توسعه بیمه‌های اجتماعی و ارتقاء منابع مالی تأثیرات مثبتی دارد و در نقطه مقابل اما باید نگاه بلندمدتی برای کاهش شکاف بین منابع و مصارف لحاظ کنیم تا این موضوع کنترل شود.

ضرورت توجه به تأمین منابع و مصارف صندوق‌های بیمه‌ای

ناترازی منابع و مصارف سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای یکی از چالش‌های جدی در جامعه است که از عوامل اصلی آن می‌توان به افزایش مستمری‌ها و بازنشستگی‌های پیش از موعد اشاره کرد.

در تأمین اجتماعی اکنون تعداد بازنشستگان به چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد که ۵۰ درصد آن را بازنشستگان پیش از موعد تشکیل می‌دهند که همین موضوع ضریب پشتیبانی سازمان را به حدود ۴.۲ رسانده است. این موضوع نه تنها ضرورت توجه به تأمین منابع و مصارف را دوچندان کرده است بلکه باید برای انجام اصلاحات پارامتریک و انجام محاسبات بیمه‌ای اقدامات راهبردی و اساسی انجام داد.

نیاز تأمین اجتماعی برای افزایش ورودی بیمه‌شدگان در همه طیف‌ها

علی جهانی کارشناس بیمه‌های اجتماعی نیز در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، تعادل بین منابع و مصارف را یکی از مسائل اساسی تأمین‌اجتماعی در فرایند حیاتی این سازمان عنوان می‌کند و می‌گوید: تأمین‌اجتماعی تنها سازمان بیمه‌گر با رویکرد اجتماعی، اقتصادی، رفاهی، حمایتی، بیمه‌ای و درمانی باید برای تأمین حیات خود روندی را طی کند تا به شکل‌گیری حیات معنادار و تعادل بین منابع و مصارف آن کمک کند.

او در ادامه می‌افزاید: اکنون بیش از ۸۶ درصد منابع تأمین‌اجتماعی با وصول حق‌بیمه و مابقی از محل سرمایه‌گذاری و سایر منابع درآمدی تأمین می‌شود. بنابراین در حوزه بیمه، شاخص تأمین منابع بیمه‌ای مهم‌ترین محور مورد تأکید و تمرکز تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود. تعادل منابع و مصارف برای حیات سازمان تأمین‌اجتماعی ضروری است.

به گفته جهانی با برقراری مصارف یا تعهد، علاوه بر ماندگاری بیمه‌شدگان و توجه به مشارکت آنان در تعادل منابع، به توازنی برای پوشش مستمری‌بگیران از طریق آمار بالای ورودی‌ بیمه‌شدگان جهت تأمین منابع دست خواهیم یافت.

او ادامه داد: با توجه به رشد مستمری به‌صورت سالانه، اتفاقات در حوزه خُرد اقتصاد و موضوع تورم، بدون‌شک این موضوعات، تأمین‌اجتماعی را به سمت متناسب‌سازی حقوق هدایت خواهدکرد. بنابراین سازمان برای رسیدن به تعادل منابع و مصارف و تقویت این حوزه نیاز به افزایش ورود بیمه‌شدگان در همه طیف‌ها و گروه‌هاست.

او با اشاره به اینکه تأمین‌اجتماعی باید به‌دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید باشد، می‌گوید: سازمان با توجه به افزایش و بازنگری دستمزدها به‌عنوان یک پارامتر مهم و منابع‌ساز و تقویت اصلاحات پارمتریک از بُعد منابع و مصارف، باید ماندگاری بیمه‌شدگان را به سطحی برساند که بتواند توجیه‌کننده مصارف و تعهدات بلندمدت برای ارائه خدمات به ذی‌نفعان سازمانی باشد.

حیات و پایداری همه صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر بستگی به تعداد بیمه‌شدگان و تأمین به موقع منابع دارد به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی در راستای افزایش شمار بیمه‌شدگان و تعادل در منابع و مصارف طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای بیمه‌شدن زنان خانه‌دار، دانشجویان و دیگر گروه‌های فعال را اجرایی کرده است.

اینگونه برنامه‌های اجرایی و افزایش تعداد بیمه‌شده جدید مسیر تأمین اجتماعی را برای تعادل در منابع و مصارف هموار خواهد کرد تا بتواند خدمات گسترده و برنامه‌ریزی شده‌ای برای افراد تحت پوشش در بخش بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی داشته باشد.

کد خبر: 59600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =