ساخت‌وساز مراکز درمانی در قزوین سرعت می‌گیرد

بالغ‌ بر ۶۰ درصد از جمعیت استان قزوین تحت‌پوشش بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارند. مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان قزوین با دارا بودن دو بیمارستان رازی در شهرستان قزوین و تاکستان در شهر تاکستان، هفت مرکز درمانگاهی و یک پلی‌کلینیک مشغول ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان این استان است. با مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان قزوین درباره روند ارائه خدمات درمانی، پروژه‌های عمرانی، روند تأمین دارو و تجهیزات در مراکز درمانی و نیز برنامه‌ها و سیاست‌های حوزه درمان در سال ۱۴۰۲ به گفت‌وگو نشستیم.

محسن شمس‌الدینی‌مقدم، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان‎ قزوین، با بیان اینکه در کنار ارائه خدمات درمانی در مراکز ملکی اعم از دو بیمارستان، هفت مرکز درمانگاهی و یک پلی‌کلینیک در سطح استان، تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱ با حدود ۷۰۰ مرکز درمانی در استان طرف قرارداد بودیم گفت: «محدودیت خاصی جهت عقد قرارداد با مراکز تشخیصی-درمانی به‌ویژه پزشکان در استان وجود ندارد و در صورت درخواست از سوی درمانگران فرایند عقد قرارداد در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. در دو بیمارستان رازی و تاکستان ضریب اشغال تخت نزدیک به ۷۰ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۱، تعداد بیماران بستری ۲۹هزار و ۱۳۰نفر گزارش شده است. همچنین ۱۶هزار و ۸۰۰ بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفتند و ۱۴هزار عمل سرپایی نیز انجام شد.»

یک‌ونیم میلیون ویزیت پزشک
بنابر گفته شمس‌الدینی، تعداد ویزیت سرپایی پزشکان عمومی‌ یک‌میلیون و ۲۹۵هزار و ۴۳۶ مورد، ویزیت متخصص ۲۱۵هزار و ۲۸۵ مورد، ویزیت و اقدام دندانپزشکی ۸۳هزار و ۱۲۷ مورد و جمعاً یک‌میلیون و ۵۹۳هزار و ۸۴۴ ویزیت در بخش درمانگاه سرپایی بوده و ۴۶هزار و ۷۸۸ نفر از خدمات مامایی استفاده کرده‌اند. همچنین ۳هزار و ۷۷۲ نوزاد در بیمارستان رازی و تاکستان متولد شده‌اند که از این تعداد ۱۴۰۱ مورد سزارین و ۲۳۴۲ زایمان طبیعی انجام شد.
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان‎ قزوین همچنین اقدامات شاخص مدیریت درمان استان قزوین در سالی که گذشت را کسب رتبه اول اعتباربخشی در هر دو بیمارستان رازی و تاکستان، حفظ جایگاه مدیریت سبز در دو بیمارستان ایزو ۱۴۰۰۰، اجرای برنامه‌های غربالگری، راه‌اندازی کلینیک بیماری‌های مزمن و استانداردسازی فضاهای درمانی و غیر درمانی دانست.


ارتقای کیفیت خدمات درمانی
محسن شمس‌الدینی سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه درمان در سال جدید را این‌گونه تشریح کرد: «ارتقای مستمری کیفیت خدمات درمانی و ایمنی بیمار، ارتقای رضایتمندی بیمه‌شدگان، ارتقای خدمات الکترونیک و ارتقای رضایتمندی بیمه‌شدگان از جمله مهم‌ترین سیاست‌هایی هستند که در سال ۱۴۰۲ دنبال می‌کنیم. در همین راستا ارتقای کلیه فرایندهای بالینی و اصلی، استانداردسازی تداوم برنامه ارتقا و بهینه‌سازی فضاهای درمانی، تمرکز بر اجرای برنامه‌هایی با هدف رضایتمندی بیمه‌شدگان و تمرکز بر ارائه خدمات الکترونیک و تقویت آن‌ها در آینده در دستور کار ما قرار دارد.» مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان‎ قزوین در ادامه، مهم‌ترین مسائل و مشکلات مدیریت درمان استان قزوین را برشمرد و گفت: «عدم اتصال و ارسال نسخ بستری و سرپایی علوم پزشکی به سازمان و بالعکس در معاونت خرید راهبردی، عدم بازنگری دستورالعمل پرداخت پزشکان (خصوصاً با ایجاد رویکرد پیشگیری و غربالگری) در معاونت خدمات درمانی و ضعف در تناسب تشکیلات ابلاغی جدید با امورات جاری و وظایف ذاتی ستادهای مدیریت در بخش مدیریت درمان از جمله مسائل و مشکلات استان به شمار می‌روند.»

آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی
مدیر درمان استان همچنین گزارشی از پروژه‌های در دست اقدام و بهره‌برداری شده در سطح استان ارائه داد و گفت: «با توجه به برنامه‌های در دست اقدام سطح استان که اکثر آن‌ها در مرحله تهیه نقشه اجرایی (فاز ۲) هستند، با تأمین اعتبارات تا پایان سال در فاز انتخاب پیمانکار و در مرحله اجرایی قرار خواهند گرفت. این پروژه‌ها بی‌تردید افزایش رضایتمندی و دسترسی عادلانه‌تر به خدمات درمانی با توزیع متناسب در سطح استان را به همراه خواهد داشت.» مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان‎ قزوین با اشاره به پروژه‌ بیمارستان رازی گفت: «ارتقای خدمات هتلینگ، برنامه ارتقای سلامت غذایی، بلوک زایمان، لندری و ارتقای سیستم تهویه کل بیمارستان در دستور کار قرار دارند. مجموع مساحت پروژه‌های مذکور ۲۸ هزار و۳۵۰ مترمربع و اعتبار موردنیاز برای انجام آن ۱۰۰۳ میلیارد ریال برآورد شده است. این پروژه اکنون در مرحله تهیه نقشه‌های اجرایی قرار دارد.»

بهره‌برداری از درمانگاه تخصصی بیمارستان رازی
مدیر درمان استان قزوین به وضعیت احداث درمانگاه تخصصی بیمارستان رازی که در مساحت ۳۵۰۰ مترمربع و با اعتبار ۱۶۰۰میلیارد ریال از سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون مشاور انتخاب شده و در مرحله تهیه نقشه‌های اجرایی (فاز ۲) قرار دارد و سال ۱۴۰۵ به‌عنوان زمان بهره‌برداری پیش‌بینی شده است.» او همچنین به توسعه بیمارستان تاکستان و پروژه‌های در دست اجرا در این بیمارستان اشاره کرد و گفت: «پروژه‌های تکمیل شده به متراژ ۱۰۵۰مترمربع با مبلغ حدود ۲۱۵میلیارد ریال به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری هستند. پروژه‌های در دست اقدام به متراژ ۱۴هزار و ۹۷۹مترمربع نیز در مرحله تهیه نقشه‌های اجرایی (فاز ۲) قرار دارند و با پیش‌بینی اعتباری بالغ ‌بر هزار میلیارد ریال تکمیل و قابل بهره‌برداری می‌شوند. ارتقای خدمات هتلینگ، بهسازی سیستم تهویه، برنامه ارتقای سلامت غذایی، پروژه چهارگانه انبار دارویی، لندری، اورژانس و دیالیز از جمله پروژه‌های بیمارستان تاکستان هستند.»

جزییات احداث درمانگاه شهید بهشتی
شمس‌الدینی جزییات درباره احداث درمانگاه شهید بهشتی قزوین گفت: «احداث درمانگاه شهید بهشتی از سال ۱۳۹۷ کلید خورده و اکنون پس از انتخاب مشاور، در مرحله تهیه نقشه‌های اجرایی (فاز ۲) قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسد. احداث درمانگاه در شهرک مهرگان نیز در مرحله تأمین زمین مناسب است.»
شمس‌الدینی وضعیت تجهیزات پزشکی در دو بیمارستان رازی و تاکستان را چنین اعلام کرد: «بیمارستان‌های رازی و تاکستان از لحاظ تجهیزات پزشکی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و مطابق با ورژن و استانداردهای سازمان تأمین‌اجتماعی هستند. البته در نیازسنجی سال ۱۴۰۲ تعدادی دستگاه‌ سرمایه‌ای غیرتوسعه‌ای و جایگزین درخواست شده که اگر مجوز خرید آن‌ها به استان داده و فرایند خرید به نحو احسن انجام شود تقریباً می‌توان گفت که مشکلات تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای مرتفع می‌شود.»

او پیرامون وضعیت دارویی استان این‌گونه توضیح داد: «مدیریت درمان استان مطابق با روال سال‌های گذشته در مراکز ملکی و در چارچوب بودجه مصوب اقدام و بیش از ۵۰۰ قلم دارو جهت بیماران بستری و سرپایی تهیه می‌کند که این دسته از داروها به‌صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرند. با در نظر گرفتن محدودیت‌های بودجه‌ای سبد دارویی به شیوه‌ای انتخاب شده که جمعیت زیادی از بیمه‌شدگان از آن منتفع شوند. در صورت عدم امکان تهیه دارو در مراکز ملکی، بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی از خدمات مراکز طرف قرارداد برخوردار بوده و هنگام تهیه دارو از داروخانه‌های خصوصی مبلغ پرداختی بیمار با فرانشیز بیمه محاسبه می‌شود.»
در آخر این مدیر درمان استان یادآور شد: «طی سال گذشته کمبودهای بسیاری در حوزه دارو نه‌تنها در استان قزوین بلکه در سطح کشور وجود داشت، اما در حال حاضر وضعیت کمبودها در خصوص برخی داروها همچون سوسپانسیون‌های آنتی‌بیوتیک، برخی داروهای مورد استفاده در درمان دیابت و... مرتفع شده و امید است با مساعدت تمام ارگان‌های ذی‌ربط وضعیت کمبودهای دارویی روزبه‌روز بهبود یابد.»

کد خبر: 59648

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =