شیفت‌های اضافه، مشکل کارشناسان بیهوشی

تیم جراحی بیمارستان‌ها نقش برجسته‌ای در بازگرداندن سلامت بیماران دارند و کارشناسان بیهوشی حلقه‌ تکمیل‌کننده این تیم به‌شمار می‌روند. وظایفی مانند تزریق‌های بیهوشی، پایش سلامت بیماران حین جراحی و مراقبت و به‌هوش‌آوری پس از جراحی از جمله اقدامات حیاتی است که برعهده این کارشناسان قرار دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ضرورت انجام وظایف کارشناسان بیهوشی در نهایت دقت و تمرکز، بار مسئولیت این گروه حرفه‌ای را سنگین می‌کند. گذشته از ابعاد حرفه‌ای، تلاش برای تقویت روحیه بیماران و ایجاد تعامل مناسب با آنان برای آماده‌سازی هنگام جراحی بخشی از رفتارهای انسان‌دوستانه‌ای است که با وظایف این کارشناسان گره‌خورده است. این در حالی است که تعداد کارشناسان بیهوشی در مراکز بستری متناسب با تعداد اعمال جراحی نیست و برای رفع این کمبود، هر یک از این کارشناسان در شیفت‌های اضافه خدمت‌رسانی می‌کنند. مریم غیاثوند ملایری، کارشناس بیهوشی بیمارستان تأمین‌اجتماعی آتیه همدان با دارا بودن ۲۲ سال سابقه فعالیت، معتقد است مسئولیت‌پذیری و نوع‌دوستی لازمه این شغل است، در غیر این صورت امکان تحمل سختی‌ها و فشارهای روانی این حرفه به‌ویژه در شرایط کمبود نیرو میسر نیست. گفت‌وگوی ما را با این کارشناس پیش رو دارید.

مهم‌ترین وظایفی که کارشناسان بیهوشی در تیم جراحی برعهده دارند چیست و چه اقداماتی را انجام می‌دهند؟

کارشناسان بیهوشی تکمیل‌کننده تیم جراحی و نیز تیم احیای بیمار (CPR) هستند و انجام اقدامات اولیه برای بیهوشی یا بی‌حسی بیماران در اتاق عمل برعهده کارشناسان بیهوشی است. برای این منظور آن‌ها داروهای موردنیاز بیهوشی را تهیه و دستگاه‌های بیهوشی و مانیتورها را کنترل می‌کنند تا از صحت عملکرد این دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنند.

نقش متخصصان بیهوشی چیست و در چه زمینه‌هایی با این متخصصان همکاری دارید؟

باید تأکید کنم که امور کارشناسان بیهوشی زیرنظر متخصصان بیهوشی است؛ آماده‌سازی داروها، کنترل تجهیزات، ایجاد اطمینان از ضدعفونی بودن وسایل بیهوشی و... از جمله اموری است که کارشناسان بیهوشی انجام می‌دهند، اما همه این امور با تأیید متخصص بیهوشی انجام می‌شود و به‌ویژه شروع بیهوشی بیمار برعهده این متخصصان است.

وظایف کارشناسان بیهوشی در اتاق عمل حین عمل چیست و چه کارهایی را انجام می‌دهند؟

مانیتورینگ مداوم بیمار برعهده ما قرار دارد؛ این اقدام قبل از شروع بیهوشی، حین عمل و بعد از عمل وظیفه کارشناسان بیهوشی است. آن‌ها باید به‌طور مداوم سلامت بیمار را مانیتور کنند تا خدای‌ناکرده در صورت بروز خطر، اطلاع‌رسانی کنند. باز هم تأکید می‌کنم؛ درست است که همه این اقدامات از سوی کارشناسان بیهوشی انجام می‌شود، اما متخصص بیهوشی بر همه این امور نظارت دارد.

بنابراین می‌توان گفت که بار مسئولیت بزرگی را بردوش دارید؛ قبول این مسئولیت مستلزم برخورداری از چه خصوصیات اخلاقی و روانی است؟

مهم‌ترین ویژگی‌ای که یک کارشناس بیهوشی باید داشته باشد، دقت و هوشیاری زیاد است، همچنین باید اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشد. برخورداری از حس مسئولیت‌پذیری و انسان‌دوستی لازمه این شغل است. نکته دیگر اینکه کارشناس بیهوشی باید از قدرت عکس‌العمل بالایی برخوردار باشد تا بتواند در شرایط بحران و بدحالی بیمار مراتب را به‌سرعت به متخصص بیهوشی اطلاع دهد، در عین ‌حال بتواند آرامش خود را حفظ کند تا تیم درمان مشوش نشود.

به‌ تیم درمان اشاره کردید؛ کارشناسان بیهوشی چه تعامل مناسبی با تیم درمان یا بیماران دارند و برقراری این تعامل چقدر مهم است؟

به‌طور حتم برقراری ارتباط مناسب کادر درمان با یکدیگر می‌تواند در حفظ آرامش روانی گروه بسیار مؤثر واقع شود. من نیز همواره تلاش کرده‌ام با ایفای وظایف حرفه‌ای به نحواحسن و پرهیز از ایجاد تشویش و نگرانی، امنیت روانی گروه جراحی را حفظ کنم. این ارتباط مؤثر با بیماران نیز مهم است؛ ‌ به‌ویژه اینکه حفظ حریم بیمار برعهده کارشناسان بیهوشی است. بیمار در اتاق جراحی همراه ندارد و بیهوش است و این کارشناسان باید این اطمینان‌خاطر را برای بیماران فراهم کنند که حریم آن‌ها حین عمل حفظ می‌شود. همچنین رصد علائم حیاتی بیماران را کارشناسان بیهوشی انجام می‌دهند و بیماران باید خاطرجمع شوند که کارشناسان بیهوشی حتی یک ثانیه هم چشم از آن‌ها برنمی‌دارند.

به‌نظر شما سخت‌ترین مرحله کارتان کدام است و آن را چگونه انجام می‌دهید؟

به‌نظرم مسئولیت جان بیمار، مهم‌ترین مرحله است زیرا باز کردن راه هوایی بیمار (انتوباسیون) برعهده ما قرار دارد و لحظه‌ای است که نباید از آن غافل شد. در اتاق عمل وسیله‌ای به نام لوله تراشه را از طریق دهان در نای بیماران قرار داده و انتهای لوله را به دستگاه تنفسی متصل می‌کنیم، این اقدام با نظارت متخصصان بیهوشی انجام می‌شود.

احیای بیمار نیز از دیگر مسئولیت‌های مهم کارشناسان بیهوشی است. در مراکز درمانی چنانچه بیماری دچار ایست قلبی شود، فوراً کد ۹۹ یا کد احیا را اعلام می‌کنند و در این صورت تیم احیا باید زیر ۶۰ ثانیه خود را به بالین بیمار برساند. در هر شیفت یکی از همکاران کارشناس بیهوشی عضو تیم احیاست و برنامه آن اول هر ماه اعلام می‌شود. با فراخوان این کد در بیمارستان، کارشناس بیهوشی باید خود را به بالین بیمار برساند و راه هوایی بیمار را باز کند؛ این اقدام از طریق اکسیژن‌رسانی با ماسک یا آمبوبگ (مخزن هوایی از جنس سیلیکون یا پلاستیک) یا لوله‌گذاری در نای انجام می‌شود که بسیار حیاتی است.

بیمارستان آتیه دارای چند اتاق عمل است و روزانه چه تعداد عمل جراحی در این مرکز انجام می‌شود؟

بیمارستان آتیه دارای هفت اتاق عمل است و به‌طور متوسط روزانه ۴۰ عمل جراحی در این بیمارستان انجام می‌شود که بعضی روزها این میزان کاهش یا افزایش می‌یابد.

با این میزان عمل جراحی چه تعداد کارشناس بیهوشی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند؟

در حال حاضر ۱۳ کارشناس بیهوشی در این مرکز فعالیت دارند که نسبت به عمل‌های جراحی تعداد مناسبی نیست و برای همین برای پوشش عمل‌ها اضافه‌کار انجام می‌دهیم و برخی روزها از ۷.۵ صبح تا ۸ شب در اتاق عمل حضور داریم. خوشبختانه انجام اضافه‌کار ضوابطی دارد و کارشناسان بیهوشی چنانچه در عمل‌های جراحی ۳ تا ۴ ساعته حضور داشته باشند، آن روز در یکی دو عمل بیشتر شرکت نمی‌کنند. اما برای عمل‌های کوتاه‌مدت مانند عمل فیکو یا کاتاراکت می‌توانند روزانه در ۵ تا ۶ عمل شرکت کنند.

اتاق عمل بیمارستان آتیه از چه تجهیزات و دستگاه‌هایی برخوردار است؟

اتاق‌های عمل مجهز به دستگاه‌های بسیاری است، اما مهم‌ترین وسیله، دستگاه‌های بیهوشی و مانیتورینگ قلبی-تنفسی است که در همه اتاق‌های عمل بیمارستان وجود دارد. در این مرکز دو سال پیش تجهیزات اتاق عمل مناسبی تهیه و برخی دستگاه‌ها نیز تعمیرات اساسی شد. تنها تعداد معدودی از دستگاه‌های بیهوشی از نوع قدیمی است که اگر از نوع جدید و به‌روز تهیه شود، بهتر است. هرچند با توجه به تحریم‌های اقتصادی، انجام آن محدودیت‌های خود را دارد.

از نظر داروهای بیهوشی چطور؟ آیا به این داروها دسترسی مناسب دارید؟

همان‌طور که می‌دانید در ماه‌های اخیر با کمبود اقلام دارویی در سطح کشور مواجه بودیم و در این مرکز نیز این کمبود به‌ویژه در زمینه داروهای بی‌حسی به وجود آمده بود. اما بنابر اعلام همکاران در بیمارستان‌های غیر تأمین‌اجتماعی کمبود دارویی در این مراکز بسیار بیشتر نمایان بود. خوشبختانه با توجه به مدیریت بهینه امور تأمین‌اجتماعی این کمبود با بحران مواجه نیست و داروهای موردنیاز بیماران به‌موقع فراهم می‌شود.

به‌عنوان یک کارشناس بیهوشی با چه چالش‌های حرفه‌ای مواجه هستید؟

وظایف حرفه‌ای کارشناسان بیهوشی بسیار حساس است، زیرا با جان انسان‌ها سروکار دارد. در نتیجه می‌توان گفت امور این حرفه خالی از استرس نیست؛ ‌ به‌ویژه هنگام اعلام کد احیا، می‌دویم تا به بالین بیمار برسیم و این وظیفه و فشارهای روانی آن را تا پایان عمر حرفه‌ای بر دوش داریم. اما کارشناسان بیهوشی به‌عنوان عضوی از تیم جراحی و گروه احیا نقش ارزشمندی در بازگرداندن سلامت بیماران دارند. این نکته‌ای است که تحمل همه تنش‌ها را برای ما هموار می‌کند.

کد خبر: 59855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =