روابط عمومی، پل ارتباطی میان سازمان و جامعه ذی‌نفعان است

۲۷ اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور به نام «روز ارتباطات و روابط عمومی» نامگذاری شده است؛ امروزه روابط عمومی‌ها به عنوان عنصر اصلی در ارزیابی، تقویت برنامه‌ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها شناخته می‌شوند  و نهادهای پیشرو به روابط عمومی به عنوان کانون تفکر می‌نگرند.

محمد رسولی، رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان البرز در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، ضمن تبریک فرارسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی به همکاران حوزه روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، ماموریت ها و وظایف ادارات روابط عمومی را برشمرد و گفت: برقراری تعامل درون و برون دستگاهی، ارتباط مستمر با مخاطب و پاسخگویی به آنها، اطلاع‌رسانی و مدیریت ارتباط با رسانه ها، انعکاس فعالیت‌های سازمانی، برگزاری جلسات، همایش‌ها و ساماندهی برنامه‌های مناسبتی بخشی از ماموریت هایی است که برعهده داریم.

رسولی تاکید کرد: روابط عمومی، پل ارتباطی میان سازمان و جامعه ذی‌نفعان است و اگر عملکرد درستی داشته باشد، در کنار مدیر قرار می‌گیرد و نقش بسزایی در مدیریت کارآمد یک سازمان ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: در سازمان تامین اجتماعی به حوزه روابط عمومی بها داده می‌دهند و این جایگاه به تدریج به وجود آمده و اکنون بهبود یافته است. خاطرم هست روز اول که به روابط عمومی آمدم یکی از همکاران فعال روابط عمومی به من گفت "به مدیر بگو شما را به جلسات دعوت کند." و به او گفتم "باید عملکردمان به قدری خوب باشد که خود مدیر احساس کند به حضور ما در تمام جلسات و فعالیت‌ها نیاز دارد." کمااینکه به‌تدریج این اتفاق افتاد و طی این سال‌ها رفته رفته بر اهمیت حضور روابط عمومی افزوده شده است.

رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان البرز درباره تفاوت روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی با سایر سازمان‌ها اضافه کرد: هر دستگاهی روابط عمومی‌اش را بر اساس نگاه خودش تعریف می‌کند. تامین اجتماعی، سازمانی گسترده و دارای جامعه مخاطبان گسترده است و باید در قبال آنها پاسخگو باشد. به عبارتی سازمان تامین اجتماعی دارای مسئولیت اجتماعی است، بنابراین روابط عمومی‌اش نیز باید به ایفای همین مسئولیت اجتماعی بپردازد.

رسولی به تبیین چالش های پیش روی ادارات روابط عمومی نیز پرداخت و گفت: در حوزه روابط عمومی عمدتا با دو نوع چالش مواجهیم؛ نخست مشکلاتی ساختاری، تشکیلاتی، اعتبارات، آموزش‌های تخصصی و استفاده از متخصصان است. با کمبود نیروی متخصص در این حوزه روبه رو هستیم، به‌ویژه آنکه معمولا درگیر برنامه‌های متعدد و متنوع اجرایی می‌شویم و بعضا از انجام امور تخصصی و کارشناسی حوزه روابط عمومی باز می‌مانیم.

وی افزود: اگر تشکیلات درست باشد و بتوانیم نیروی مناسب جذب کنیم و او را تحت آموزش ببریم، می‌توانیم در سایر حوزه‌ها نیز فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم.

رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان البرز افزود: یک چالش دیگر شکل گرفتن تشکیلات موازی با روابط عمومی نظیر دایره ارتباطات مردمی و خدمات نوین است. پیشنهادم این است که مجموعه این اقدامات در قالب یک بسته واحد و یکپارچه دیده شوند. هرچند سلایق و رفتار مدیران با یکدیگر متفاوت است. بنده تجربه کار با هشت مدیر را داشته‌ام و دیدگاه‌های هر کدامشان، در حرکت روابط عمومی اثرگذار بوده است. به عنوان مثال مدیری اهل تعامل با رسانه است و مدیر دیگری چنین دیدگاهی ندارد و می‌تواند در نحوه عمل روابط عمومی تاثیر بگذارد.

رسولی در خاتمه از دو اقدام خوب اداره کل روابط عمومی سازمان قدردانی کرد و گفت: معتقدم اگر ضعف‌ها بیان می‌شوند باید اقدامات خوب هم معرفی شوند. به عنوان مثال دریافت و ثبت گزارش عملکرد روابط عمومی‌های استان‌ها و ارزیابی‌های سالانه حرکت خوبی است و نشان می‌دهد هر اداره روابط عمومی در چه جایگاهی قرار دارد و برای بهبود عملکردش برنامه‌ریزی می‌کند. اقدام خوب دیگر تهیه محتوای متمرکز در ستاد و توزیع آن جهت انتشار در استان‌ها است و شکل و جهت خوبی به اطلاع‌رسانی‌ها داده است.

کد خبر: 60210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =