رشد ۱۰ برابری جبران خسارات و بازگشت منابع در تامین اجتماعی خوزستان

در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اصلی تحت پوشش خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در استان خوزستان قرار دارند که با احتساب افراد تبعی تحت تکفل آنان در مجموع جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این استان از خدمات تأمین‌اجتماعی بهره‌مندند. مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی این استان دارای هفت بیمارستان، هفت پلی‌کلینیک شبانه‌روزی و ۱۸ مرکز درمانی سرپایی ملکی به ‌صورت تک ‌شیفت، دو شیفت و سه ‌شیفت است. موارد ویزیت سرپایی بیماران توسط پزشکان این مراکز در سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۸ درصدی به ۵ میلیون و ۹۹۰ هزار مورد، تعداد بیماران بستری با رشد ۳۸ درصدی به نزدیک ۴۲ هزار نفر و تعداد اعمال جراحی انجام شده در این مراکز نیز با رشد ۴۱ درصدی به ۱۶ هزار و ۶۸۱ مورد رسید. سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان خوزستان به تبیین برخی چالش‌ها و طرح‌های مهم در دست اجرای این معاونت پرداخته است.

مریم حیدریان با ارائه گزارشی از روند رسیدگی به پرونده‌های درمانی و جبران خسارات این استان در سال گذشته گفت: «۲۰ هزار پرونده خسارات متفرقه در سال ۱۴۰۱ پذیرش و رسیدگی شده است. ما مبلغی حدود ۶۶ میلیارد تومان در این بخش پرداختی داشته‌ایم. درباره سایر اسناد مانند اسناد بستری نیز باید گفت حدود ۳۸۰ هزار سند بستری و بستری موقت در استان طی سال گذشته مورد رسیدگی و پرداخت قرار گرفت.»
او افزود: «برای بیش از هزار و ۵۰۰ زوج نابارور در استان نیز پرونده تشکیل شد که حدود ۴ میلیارد تومان هزینه در این بخش به دنبال داشته است.»

جبران خسارات و بازگشت منابع
سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان خوزستان پیرامون جبران خسارت و بازگرداندن منابع به صندوق تأمین‌اجتماعی گفت: «با پیگیری و تلاش‌هایی که صورت گرفت طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جبران خسارت انجام شد. این در حالی است که میزان بازگشت خسارت به صندوق تأمین‌اجتماعی طی شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ قریب به۵۵۰ میلیون تومان بود که این موضوع حاکی از آن است که رشد جبران خسارت حدود ۱۰ برابر شده است.»
حیدریان ادامه داد: «همچنین در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نیز همین روند که یک شاخصی است از اعمال نظارت‌ بر مراکز بستری و سرپایی، پیگیری‌، بازرسی‌، کشف تخلفات و بازگرداندن منابع از دست رفته به صندوق سازمان طی شده است. با طی این روند تا پایان سال ۱۴۰۱، جبران خسارات حدود ۱۱ میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌ ۹ برابر رشد را نشان می‌دهد که این موضوع به عنوان شاخص موفقیت استان قابل ذکر است.»

انعقاد قرارداد با ۲۰۶ مرکز درمانی
او درباره تعداد قراردادها با مراکز درمانی غیرمستقیم گفت: «ما ۲ هزار و ۳۰۰ مرکز طرف قرارداد در استان داریم. امسال ۲۰۶ قرارداد جدید منعقد کرده‌ایم که بیشترین قراردادها (۹۰ قرارداد) مربوط به داروخانه‌ها است.»

سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان خوزستان افزود: «عمده رشد قراردادها در بخش داروخانه‌ها به این موضوع بازمی‌گردد که روند صدور مجوز تأسیس داروخانه از سوی وزارت بهداشت تسهیل و محدودیت‌هایی که قبلاً وجود داشت، رفع شده است. از طرفی سیاست سازمان تأمین‌اجتماعی جهت حفظ حقوق بیمه‌شدگان، در اولویت قرار دادن انعقاد قرارداد در بخش‌های دارویی است.»
حیدریان پیرامون چگونگی اجرای طرح دارویاری و میزان رشد نسخ و رشد قیمتی داروها در این استان گفت: «ما از قِبَل اجرای طرح دارویاری رشد قابل توجهی در هزینه‌کرد داریم. این طرح از اواخر تیرماه سال گذشته به اجرا درآمد. در مردادماه سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۷۸۰ هزار نسخه دارویی به ارزش ریالی ۶۹ میلیارد تومان داشتیم. البته به طور کلی متوسط هر نسخه دارویی شامل چهار قلم و میانگین مبلغ یک نسخه در مردادماه ۱۲۴ هزار تومان بود که این رقم در دی‌ماه به ۹۴۰ هزار نسخه رسید و اکنون متوسط قیمت هر نسخه ۱۷۵ هزار تومان شده است.»

رشد میانگین قیمت نسخ دارویی
او ادامه داد: «مبلغ کل سند بخش دارویی استان از ۶۹ به ۱۲۷ میلیارد تومان رسیده و به این معناست که ما در بخش دارو ۲۱ درصد رشد در تعداد نسخ دارویی و ۸۴ درصد رشد در هزینه‌ها داشته‌ایم. در مجموع متوسط رشد قیمت نسخ دارویی ۴۱ درصد بوده است.» سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان خوزستان در بخش دیگری از سخنانش، آماری از بیماران خاص و صعب‌العلاج خوزستان ارائه داد و در تشریح رسیدگی به این بیماران گفت: «در سال گذشته حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل غیرشمولی که به استان ابلاغ شده در اختیار داشتیم که کل این مبلغ برای پرداخت اسناد غیرشمول هزینه و صرف درمان بیماران سرطانی و صعب‌العلاج در قالب ۲۷۴ پرونده شد.»
حیدریان افزود: «همچنین یک مبلغی به استان‌ها در قالب صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج ابلاغ شد که بیمه سلامت متولی هزینه‌کرد آن بود. این مبلغ پس از تشکیل جلسه‌های مربوطه که با حضور من برگزار شد، تعیین شد و حدود ۷۷۰ بیمار تأمین‌اجتماعی در مدتی که این صندوق فعالیت خود را در استان آغاز کرد توانستند از این منبع کشوری استفاده کنند. همچنین حدود ۶ میلیارد تومان هم برای بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص از محل این صندوق هزینه شد.»

۹۸ درصد نسخه‌نویسی‌ الکترونیک
او درباره آمار نسخه‌های الکترونیک نیز گفت: «بیش از ۹۸ درصد نسخه‌نویسی در بخش پزشکان، مطب‌ها و درمانگاه‌ها به صورت الکترونیک انجام می‌شود. نسخ کاغذی تنها در شرایط اضطرار نوشته می‌شوند.» سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان خوزستان افزود: «در بخش دانشگاهی هم اتفاقی که در استان افتاده این است که رشد بسیار خوبی نسبت به سال قبل پیدا کرده و در حالی که طی شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ آمار نسخه‌نویسی الکترونیک در بخش دانشگاهی، صفر بوده، در شش ماهه اول سال۱۴۰۱ به رشد حدود ۸۴ درصدی دست یافته و اکنون به عدد ۹۰ درصد نزدیک شده است.»
حیدریان با بیان اینکه یک مسأله جدی در بحث سامانه‌های الکترونیک وجود دارد و آن این است که اصلاحات سامانه‌های نسخه‌نویسی الکترونیک به کندی صورت می‌گیرد، گفت: «این کُندی تبعات قابل توجهی برای بیمار، مرکز طرف قرارداد و مدیریت‌های درمان دارد که باید پاسخگو باشند. اگر تغییری ایجاد و اشکالات سامانه‌ها برطرف شوند در تحقق اهداف کلی نسخه‌نویسی الکترونیک اثرگذار خواهند بود.»

عدم راه‌اندازی کامل سامانه رسا
او تأکید کرد: «تاکنون در این زمینه هیچ حرکتی در خصوص راه‌اندازی سامانه رسا (راهکار سلامت الکترونیک) و حرکت مؤثری که منجر به خروجی و تغییر شود، اتفاق نیفتاده است. برنامه سامانه رسا حدود دو سال است که به استان ابلاغ و جلسات آموزشی مربوط برگزار شده و پیگیری‌هایی صورت گرفته اما به‌رغم اینکه سازمان مشابه ما یعنی سازمان بیمه سلامت از سال ۹۷ از سامانه رز استفاده می‌کند، متأسفانه سامانه رسا هنوز به یک سامانه واقعی برای رسیدگی اسناد تبدیل نشده است.»
سرپرست معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان خوزستان با اشاره به اینکه عمده مشکلات و هزینه‌کرد ما به بخش بستری بازمی‌گردد که کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است، گفت: «کنترل‌های دستی اسناد بستری می‌تواند بر بستر این سامانه انجام شود. در حال حاضر کلیه صحت‌سنجی‌های پرداخت هیأت علمی ‌و اصالت‌سنجی داروها باید به صورت دستی انجام شود که درصد خطای بالایی دارد. ضمن آنکه بعضی طرح‌های ابلاغی از این طریق قابل انجام و کنترل نیست؛ مانند درخواست‌های سهم طرح دارویار در اسناد بستری که انجام آن به صورت دستی تقریباً غیرممکن است.»
حیدریان به چالش دیگری که استان با آن روبه‌رو است اشاره کرد و گفت: «بیش از ۱۳ سال است که در حوزه درمان غیرمستقیم استان خوزستان حتی یک نیرو استخدام نشده و تعداد زیادی از همکاران ما در آستانه بازنشستگی هستند. این موضوع نیاز ما به استفاده از بستر مکانیزه برای چابک‌تر کردن فرایندهای کاری دوچندان می‌کند. حداقل بیش از ۵۰ درصد منابع مدیریت‌های درمان بخش‌های غیرمستقیم مربوط به اسناد بستری است و راه‌اندازی سامانه رسا می‌تواند کمک مهمی‌ برای صحت پرداخت‌ها و مدیریت منابع انسانی باشد.»

کد خبر: 60255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =