ضرورت گسترش مراکز درمان ناباروری در سطح کشور

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه رویان، شیوه‌های درمان ناباروری را در کشور، بسیار پیشرفته توصیف کرد و گسترش مراکز درمانی این حوزه را در سراسر کشور برای دسترسی آسان بیماران، ضروری دانست و نیز رفع کمبودهای دارویی را خواستار شد.

دکتر فریبا رمضانعلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه ایران در زمینه‌ علوم پزشکی، همواره حرف برای گفتن دارد، افزود: علم پزشکی در کشور ما به‌روز بوده و پژوهشگران و متخصصان این عرصه در تلاش هستند تا مطابق با آخرین دستاوردهای این علم در دنیا پیش روند.

وی ادامه داد: در زمینه درمان‌های ناباروری نیز اینگونه است و در کشور ما بسیاری از شیوه‌های درمان ناباروری که در دنیا رایج است، به کار برده می‌شود و بعضا به دلیل محدودیت تکنولوژی امکان استفاده از برخی شیوه‌ها وجود ندارد؛ اما از نظر تئوری، دانش آن فراهم است.

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری، تاکید کرد: درحال حاضر با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه درمان ناباروری در کشور تحقق یافته است، نه تنها هیچ بیماری نیاز به مراجعه به خارج از کشور برای انجام این درمان‌ها ندارد، بلکه برخی از بیماران از کشورهای همسایه و حتی دور دست مانند آمریکا و کانادا برای درمان‌های ناباروری به ایران سفر می‌کنند. علاوه بر آن مسئله اعتماد به پزشکان ایرانی و احساس امنیت نیز سبب استقبال ایرانی‌های ساکن در خارج از خدمات پزشکی داخلی می‌شود.

رمضانعلی با اشاره به روش‌های درمان ناباروری در پژوهشگاه رویان، گفت: در این مرکز، تمام روش‌های درمان ناباروری که در دنیا رایج است، به‌کار برده می‌شود. این درمان‌ها می‌تواند از یک شیوه ابتدایی مانند انجام مشاوره پزشکی و درمان‌های دارویی آغاز شود و با جراحی‌های پیشرفته مانند لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی پیش رود و به درمان‌های کمک ناباروری پیشرفته منتهی شود.

او درباره انواع درمان‌های کمک‌ ناباروری، توضیح داد: انجام میکروانجکشن، آی. وی. اف، تعیین جنسیت، رحم اجاره‌ای، تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی جنین (PGD) و سایر روش‌ها سالیان متمادی است که در پژوهشگاه رویان انجام می‌شود.

استادیار پژوهشگاه رویان با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زوج‌های کشور دچار ناباروری هستند، افزود: تعریف ناباروری این است که اگر زوج‌ها پس از یک سال زندگی و تلاش برای فرزندآوری، ‌ موفق به این اقدام نشوند، جزو موارد ناباروری محسوب می‌شود و باید بررسی‌های لازم برای آن‌ها انجام شود.

رمضانعلی درباره روند درمان‌های ناباروری، ادامه داد: در وحله اول ویزیت‌های معمول برای برای خانم‌ها توسط متخصص زنان و زایمان و برای آقایان از سوی متخصص ارولوژی انجام شده و بررسی‌های سونوگرافی و آزمایش هورمونی به عمل می‌آید و پس از تشخیص، درمان‌های لازم ارائه می‌شود. این درمان‌ها می‌تواند شامل یک اقدام ساده مانند درمان‌های دارویی یا هورمونی باشد و در صورت مشاهده ناهنجاری در سیستم باروری، مانند ایجاد چسبندگی یا سپتوم (ایجاد دیواره در رحم) نیازمند عمل جراحی شود.

وی گفت: در برخی از موارد، مشکلات ناباروری فراتر از روش‌های معمول شده و درمان‌های پیشرفته را ضروری می‌کند. برای مثال زن در سن بالا ازدواج کرده و ذخیره تخمدان او کم شده است. یا اینکه مرد دارای مشکلاتی است که به درمان‌های دارویی و جراحی پاسخ نمی‌دهد و در این صورت نیاز به دخالت پزشکان برای لقاح خارج از رحم و آزمایشگاهی به شیوه‌های آی. وی. اف یا میکرواینجکشن به وجود می‌آید.

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه رویان، با ارائه توصیه‌هایی برای باروری سالم، تاکید کرد: سن برای فرزندآوری امر مهمی است و هرچقدر که زنان در سنین جوانی اقدام به بارداری کنند، موفقیت بیشتری به دست می‌آورند و نباید آن را به تعویق بیاندازند. همچنین خانم‌ها باید نسبت به سلامت خود توجه داشته باشند و چنانچه عادات ماهیانه آن‌ها با تعویق مواجه می‌شود، آن را پی‌گیری کنند. سلامت مردان نیز مهم است و آقایانی که در سنین کودکی دچار مشکلاتی مانند عفونت ادراری شده یا سابقه خانوادگی ناباروری دارند، باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنند و اجازه ندهند تا سال‌های ناباروری آن‌ها طولانی شود.

رمضانعلی افزود: بنابراین تشخیص به‌موقع علت ناباروری، انجام درمان‌های متناسب را تسهیل می‌کند و برای این منظور لازم است اطلاع‌رسانی مناسب در سطح جامعه به ویژه از سوی رسانه‌های ارتباط جمعی صورت گیرد.

او ادامه داد: همچنین دسترسی آسان به مراکز درمان ناباروری نیز مهم است؛ چه بسیار بیمارانی هستند که برای برای درمان به شهرهای بزرگ می‌روند و متحمل مشکلات زیادی می‌شوند. اگر در همه شهرها یا مناطق مختلف مراکز ناباروری فعال شود و نیز پزشک و فلوشیپ ناباروری در دسترس مردم قرار گیرد، مسئله فرزندآوری می‌تواند نتیجه‌ بهتری را عاید کند.

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه رویان، یکی دیگر از مسائل ضروری درمان‌های ناباروری را فراهم بودن داروهای مورد نیاز بیان کرد و افزود: در شرایط کنونی، ‌ یکی از دغدغه‌های مهم پزشکان را مسئله دارو تشکیل می‌دهد؛ حدود چهار پنج سال پیش دسترسی به داروها بسیار رضایت‌بخش بود؛ اما اکنون برخی از داروهای تجویزی در بازار با کمبود مواجه است و این مسئله روند درمان را با مشکلاتی همراه می‌کند. پیش از این کمبود دارویی تنها مربوط به اقلام خارجی بود و درحال حاضر برخی داروهای ایرانی نیز به سختی یافت می‌شود.

رمضانعلی گفت: از مسئولان حوزه دارویی کشور تقاضا داریم تا مشکلات دسترسی به داروهای مورد نیاز درمان ناباروری را برطرف کنند تا مسئله فرزندآوری بدون دغدغه انجام شود.

کد خبر: 60258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =