بازدهی بیشتر «شستا» و زیر مجموعه هایش از شاخص کل بورس

 بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند صعودی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۱.۹ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۲۲۷ هزارو ۷۱۷ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۳۲۱ هزارو ۳۳۶ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد کاهش روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۹۸۵.۹۵۳ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته با کاهش ۴۱ درصدی به ۵۷۵.۷۰۲ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع ۴ روز معاملاتی هفته گذشته ۱.۹۱۷ میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و رشد ۳ درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به رشد شاخص بیش از ۱.۹ درصد بوده، می توان گفت، رشد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته بیشتر از شاخص کل بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۳ درصد
حکشتی ۱۰ درصد
تاپیکو ۱ درصد
سیتا ۴ درصد
تیپیکو ۱ درصد
تاصیکو -۲ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: سیمان خوزستان (سخوز)، کلر پارس (کلر)، سیمان ساوه(ساوه)، سیمان فارس و خوزستان (سفارس)، تولید مواد اولیه ‌دارو پخش‌ (دتماد)، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت)، کشت و دامداری فکا (زفکا)، کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی)، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد) و دارویی ره آورد تامین (درهآور).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
سخوز ۱۸ درصد
کلر ۱۳ درصد
ساوه ۱۲ درصد
سفارس ۱۱ درصد
دتماد ۱۱ درصد
زگلدشت ۱۱ درصد
زفکا ۱۱ درصد
حکشتی ۱۰ درصد
زملارد ۹ درصد
درهآور ۹ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته جاری

کارشناسان بازار سهام معتقدند، از هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۱ شاهد شکل‌گیری روند صعودی شاخص بورس در بازار بودیم که این اتفاق تحت تاثیر بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌ها، افزایش نرخ رسمی ارز در مرکز مبادله، ایجاد روند مثبت در بازار کامودیتی‌ها و همچنین وجود محدودیت در معاملات بازارهای رقیب مانند ارز و سکه رخ داد که نتیجه چنین اتفاقی ورود نقدینگی به‌خصوص پول حقیقی‌ها به بازار سهام بود.

در ادامه چنین روندی، شاخص بورس توانست به سقف‌های جدیدی دست پیدا کند و اکثر سرمایه‌گذاران هم خوش‌بین به ادامه رشد شاخص بورس به کانال‌های بالاتر شوند. این درحالیست که حس احتیاط سهام‌داران تحت تاثیر بازدهی مثبت چند هفته‌ای و ترس از تکرار تجربه گذشته باعث شد تا کوچک‌ترین خبر، شایعه و حتی هشدارها باعث ترس سهام‌داران از سرمایه‌گذاری در بورس، افزایش چشمگیر عرضه‌ها در بازار و نزول شاخص بورس شود.

به نظر می‌رسد آنچه امروز بازار سرمایه را بیشتر تحت تأثیر خود قرار داده احتیاط توأم با اندکی ترس است که این احتیاط نشات گرفته از تجربه نه چندان جذاب سال ۱۳۹۹ است. این احتیاط را می‌توان در همه ذینفعان از جمله سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران مشاهده کرد و طبیعی است که با وجود ریسک‌های سیستماتیک و همین‌طور رفتار محتاطانه، افق سرمایه‌گذاری در بورس کوتاه‌مدت شود و با کوچک‌ترین تکانه‌ای جهت بازار تغییر کند.

از سویی احتیاط و کوتاه‌تر شدن افق سرمایه‌گذاری در بازار سهام جزء عوامل تاثیرگذار در نزول اخیر بود. در سال ۹۹ هم شاهد وجود ریسک‌های سیستماتیک بودیم که اکنون شکل و گونه‌ای دیگر از این ریسک‌ها را در وضعیت فعلی بازار شاهد هستیم. نکته دیگر اینکه در سال ۹۹ برخی سرمایه‌گذاران بدون تجربه و دانش کافی اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس کردند، اما در ماه‌های اخیر رفتارهای سرمایه‌گذاران سنجیده‌تر شده و اقدام آنها توأم با احتیاطی است که مبنای آن تجربه تلخ سال ۹۹ بوده است.

با توجه به چنین مسئله‌ای به محض اینکه بازار برای مدتی وارد مدار صعودی می‌شود، به دلیل بدبینی‌های موجود و ترس از تکرار تجربه ۲ سال گذشته سیگنال خروج و هشدار به سهامداران داده می‌شود که این امر باعث می‌شود تا طیفی از سرمایه‌گذاران با این سیگنال و به محض انتشار کوچک‌ترین خبری شروع به عرضه در بازار کنند.

کد خبر: 60264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =