کاهش ۴۵ درصدی بیکاری زنان جوان طی سه سال اخیر

تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سه سال قبل از آن، نرخ بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله همزمان با کاهش نرخ بیکاری کل با افت ۳.۴ درصدی مواجه شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در این سال سهم جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله از بیکاری کشور ۱۶.۳ درصد بوده که نسبت به سال قبل از آن روند کاهشی ۰.۲ درصدی را تجربه کرده است. در همین بازه زمانی بیکاری زنان جوان ۴۵ درصد با کاهش مواجه شده است.

بر پایه داده‌های مرکز آمار ایران، روند کاهشی نرخ بیکاری جوانان بازه سنی مذکور در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ نیز ادامه داشته است. تحلیل همچنین داده‌ها نشان می‌دهند که در سال ۱۳۹۸، سهم جوانان بیکار ۱۵ تا ۲۴ ساله از کل بیکاری کشور ۲۶ درصد بود که این نرخ در سال قبل به ۲۲.۶ درصد کاهش یافت. این سهم در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال پیش از آن با کاهش ۲.۳ درصدی به ۲۳.۷ درصد رسید. سهم مذکور در سال ۱۴۰۰ بدون تغییر ماند، اما تعداد بیکاران در این گروه سنی با کاهش مواجه شد.

داده‌های حوزه بیکاری حاکی است در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸، تعداد بیکاران جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله، به ۵۵۸ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است.

تعداد بیکاران گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال ۱۳۹۸، ۷۱۳ هزار و ۲۸۳ نفر بوده که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۵۵۸ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است. به عبارتی در یک بازه سه ساله ۱۵۵ هزار و ۱۷۹ نفر از بیکاران این گروه سنی از چرخه بیکاری در این گروه خارج شده و ۲۱.۷۵ درصد از بیکاران در این گروه سنی کاهش یافته‌اند.

روند کاهشی نرخ بیکاری زنان جوان

زنان جوان بیکار نیز با روند کاهشی نرخ بیکاری روبه‌رو بوده‌اند با این تفاوت که روند نزولی نرخ بیکاری‌ آنان دارای نوسان بوده است. نرخ بیکاری زنان جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، ۰.۹ درصد کاهش یافته است، به‌گونه‌ای که نرخ بیکاری زنان جوان در این سال نسبت به سال ۱۳۹۹ با افزایش یک درصدی مواجه شده بود. داده‌ها نشان می‌دهد که این نرخ در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال پیش از آن با کاهش مواجه شده به طوری‌که از ۳۸.۸ درصد در سال ۹۸ به ۳۶ درصد در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نرخ کاهش بیکاری زنان جوان در بازه سنی اشاره شده، اگر چه با نوسان بوده اما تعداد آنها با یک روند با ثباتی کاهش یافته است. در سال ۱۳۹۸، تعداد بیکاران زن در این گروه سنی ۲۱۷ هزار و ۸۶۹ نفر بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۱۵۰ هزار و ۱۶۹ نفر کاهش یافته است. کاهش بیش از ۴۵ درصدی بیکاران زن این گروه سنی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۸، نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال در زنان به‌ویژه در بین زنان جوان بهبود یافته و از چشم‌انداز مثبتی برخوردار بوده است. محض نمونه، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان در بازه زمانی ۲ سال اخیر خود این موضوع را به‌خوبی هویدا کرده است.

ثبت روند کاهشی بیکاری مردان جوان در چهار سال گذشته

جوانان بیکار مرد همزمان با کاهش سهم بیکاران این گروه سنی نیز با کاهش مواجه شده‌اند، به طوری‌که آمارها نشان می‌دهد نسبت کاهش بیکاری مردان به زنان افزایشی بوده و این روند از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ ادامه داشته است. ثبات در روند نزولی جوانان بیکار مرد در این چهار سال مورد بررسی، دیده می‌شود.

بر همین اساس در سال ۱۳۹۸، نرخ بیکار جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله مرد ۲۲.۷ درصد اعلام شده که این نرخ در سال ۹۹ به ۲۱.۲ درصد رسید و در سال ۱۴۰۰ نیز با ۰.۳ درصد افت به ۲۰.۹ درصد رسید. این نرخ در سال ۱۴۰۱ نیز به ۱۹.۹ درصد کاهش یافت. به عبارتی در این بازه زمانی نرخ بیکاری با کاهش قابل توجه یک درصدی مواجه شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند کاهشی نرخ بیکاری مردان جوان در بازه سنی مذکور در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه داشته باشد.

در همین گروه و در این بازه زمانی تعداد بیکاران از ۴۹۵ هزار و ۴۱۳ جوان بیکار مرد در سال ۱۳۹۸، به ۴۰۷ هزار و ۹۳۵ نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است. حدود ۱۷.۶۵ درصد بیکاران این گروه سنی دراین بازه زمانی از چرخه بیکاری خارج شده‌اند.

کد خبر: 60778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =