تأمین اجتماعی از زیرساخت‌های اساسی رفاه اجتماعی است

علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان اقتصادی و اجتماعی بدون شک از زیرساخت‌های اساسی رفاه اجتماعی و بسترساز رفاه و امنیت و تأمین اجتماعی است.

جهانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: از یک نگاهی دیگر علاوه بر ایجاد رابطه معنادار بین جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت، باعث همبستگی، همگرایی و تقویت این سه حوزه برای تحقق آرمان‌ها و اهداف تعیین شده خواهد شد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه امسال تحت عنوان سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است ضرورت دارد تأمین اجتماعی خود را به تناسب این شعار و منشور هماهنگ کند.

جهانی با اشاره به اینکه با درک رابطه بین مهار تورم و رشد تولید و ارتباط این متغیرها و کارکردهای سازمان تأمین اجتماعی به اهمیت آن پی خواهیم برد، افزود: از چند زاویه می‌توان به موضوع شعار سال در راستای تحقق آن ورود کرد.

او ادامه داد: بنابراین باید این شعار و رابطه آن با بیمه‌های اجتماعی و اختصاصا کارکردهای تأمین اجتماعی و سیاست‌گذاری‌ها در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

به گفته او، از نگاهی هرآنچه که متوجه رشد تولید و مهار تورم می‌شود یقینا محور اصلی آن انسان است و براساس ضرورت باید نیروی انسانی و انسان‌ها به واسطه این اقدامات به رفاه و جایگاه درستی برسند و ابعاد معنوی و مادی نیروی کار در این حوزه دیده شود.

او افزود: هرآنچه که ما به عنوان بُعد سخت‌افزاری اقتصاد کار و تولید می‌بینیم همه اینها به رابطه بین رفاه انسان و توسعه ابعاد رفاهی، معیشتی و زندگی، روحی و روانی انسان‌ها برمی‌گردد.

تأمین اجتماعی بسترساز عزت نفس و آرامش خاطر کارگران

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: از این جهت تأمین اجتماعی بسترساز عزت نفس و آرامش خاطر برای کارگران و زمینه‌ساز ایجاد سازگاری، توافق، تعامل و تقویت رابطه بین کارگران و کارفرمایان است.

او ادامه داد: بدون شک با داشتن تأمین اجتماعی توسعه‌یافته‌ای داشت می‌توان از ابعاد کمی و کیفی در حوزه کیفیت خدمات‌ و افزایش ظرفیت‌های پاسخگویی و رضایت، این موارد را تقویت کرد زیرا این موضوع به مشاهده آثار تأمین اجتماعی در رشد تولید و مهار تورم کمک خواهد کرد.

جهانی افزود: سازمان تأمین اجتماعی که نزدیک به 50 میلیون نفر از جامعه بیمه‌شده اصلی و تبعی، بازنشستگان و مستمری‌بگیران را تحت پوشش دارد در همه معادلات اقتصاد کلان و خرد تأثیر و اثربخشی دارد.

او بیان کرد: از این جهت کارکردهای این سازمان و سیاست‌گذاری‌هایی که در سال گذشته تدوین و به سازمان ابلاغ شد باید در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی به نتایج مطلوبی برسد و مسیر خود را به درستی طی کند.

به گفته وی، همچنین باید با نگاه سیاست‌ها و نگاه کلانی که نظام به حوزه تأمین اجتماعی دارد پیش برود تا به افزایش کمی و کیفیت تولید و کنترل تورم کمک کرده و موجب افزایش قدرت خرید مردم داشته باشد و آن زمان آثار خود را در متن جامعه و بازار خواهد گذاشت.

پشتوانه‌ای برای انگیزه بیشتر در بهره‌وری در حوزه تولید

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی را پشتوانه‌ای اساسی برای کمک به مسائل حوزه تولید دانست و گفت: این موضوع باعث می‌شود که کارگران با امید و انگیزه بیشتر به بهره‌وری در حوزه تولید برسند و به طور یقین اثر آن در حوزه رشد تولید خواهد داشت.

او ادامه داد: با این اقدامات کارفرمایان متوجه این موضوع هستند که نظام تأمین اجتماعی کارآمد به بهره‌وری و رشد تولید و ارتقاء فعالیت کارگران در بُعد کمی و کیفی کمک خواهد کرد و در این بُعد اثر خود را بر عملکرد و انگیزه کارگران و تقویت روحیه بیمه‌شدگان و ارتقاء فعالیت‌ها و عملکرد حوزه اقتصاد کار و تولید دارد.

جهانی بیان کرد: از نگاهی دیگر به کارفرمایان کمک خواهد کرد با ایجاد بستر لازم برای کارگران به بهره‌وری موردنیاز و اهداف اقتصادی خود برسند و برنامه‌های عملیاتی خود را محقق کنند.

به گفته او، از این نظر همیشه رابطه تنگاتنگی بین تأمین اجتماعی و نظام اقتصادی حاکم بوده است و اینها لازم و ملزوم هم بوده‌اند و بدون رفاه و نظام تأمین اجتماعی کارآمد نمی‌توان به رشد تولید و مهار تورم رسید.

او ادامه داد: بنابراین باید جامعه از یک پشتوانه بیمه‌ای قوی برخوردار کرد تا بخش نیازها و مطالبات آن تأمین شود.

کد خبر: 60938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =