ساماندهی بیش از ۴۰۰ کودک کار در استان گلستان

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گلستان از شناسایی و ساماندهی ۴۰۰ کودک کار خیابانی توسط این نهاد حمایتی در استان خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، مریم معصومی با بیان اینکه از مجموع این افراد که کمتر از ۱۵ سال سن دارند، ۴۸ درصد دختر و ۵۲ درصد پسر هستند افزود: کودکان و نوجوانان کار خیابانی شناسایی شده گلستان در دو مرکز حمایتی و توانمندسازی در شهرهای گرگان و گنبدکاووس به صورت شبانه‌روزی یا روزانه خدمات دریافت می‌کنند.

وی بابیان اینکه از مجموع کودکان کار خیابانی گلستان ۵۱ درصد ایرانی و بقیه از اتباع بیگانه به‌خصوص افغانستان هستند، اضافه کرد: نیمی از کودکان و نوجوانان کار خیابانی شناسایی و ساماندهی شده در استان در شهر گرگان و نیمی دیگر در شهر گنبدکاووس حمایت می‌شوند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گلستان عوامل اجتماعی و اقتصادی، مهاجرت، فقر، اعتیاد، طلاق، بدرفتاری با کودکان در خانواده را از مهمترین دلائل وجود کودکان و نوجوانان کار خیابانی در گلستان و دیگر نقاط کشور دانست و گفت: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان اصلی در شناسایی و ساماندهی چنین افرادی درجامعه است.

معصومی افزود: برابر قوانین موجود از جمله آیین نامه ساماندهی کودکان کار خیابانی مصوب سال ۱۳۸۴ هیات وزیران و آیین نامه ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹ هیات وزیران، علاوه بر بهزیستی ۲۳ نهاد و ارگان دیگر از جمله وزاتخانه‌های آموزش و پرورش کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و واحدهای سازمانی آنها باید در این مورد با بهزیستی همکاری و وظایف ابلاغی را انجام دهند.

وی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور کودکان کار خیابانی و ارتقای سلامت جسمی و روانی آنها از طریق انجام معاینات پزشکی را از مهمترین اهداف در قوانین تصویبی ذکر کرد و گفت: برنامه حمایت مالی و توانمندسازی این افراد و خانواده آنها با برگزاری کلاس‌های آموزشی متنوع از جمله مهارت‌های زندگی و فنی و حرفه‌ای توسط بهزیستی انجام می‌شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گلستان با تاکید برضرورت همراهی و همکاری بیشتر سایر نهادهای متولی قید شده در آیین نامه ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، بیان کرد: مطابق برنامه شش توسعه کشور باید تا پایان این برنامه، ۲۵ درصد از شمار کودکان و نوجوانان کار خیابانی کشور و استان‌ها کاسته می‌شد اما به سبب برخی کم کاری‌ها و عدم همراهی‌ها این موضوع محقق نشد.

معصومی افزود: بهزیستی گلستان به تنهایی و بعضا با همراهی برخی دستگاه‌های متولی موفق شده ۱۳۶ نفر از کودکان و نوجوانان کار خیابانی استان را توانمندسازی کند ضمن اینکه با توانمندسازی، آنها و خانواده‌شان از چرخه حمایت خارج نمی‌شوند.

به گفته وی شغل ۵۴ درصد کودکان و نوجوانان کار خیابانی شناسایی شده در گلستان که ۴۲ درصد آنها تحصیلات ابتدایی و ۳۳ درصد تحصیلات راهنمایی دارند، دستفروشی، ۲۲ درصد کار در مزارع، چهار درصد تکدی گری، پنج درصد پادویی و دیگر مشاغل مانند جمع آوری ضایعات است.

کد خبر: 61009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =