پذیرش ۱۲ هزار معتاد در کمپ‌های اختیاری و اجباری قم

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قم نیز از پذیرش ۱۲ هزار معتاد در کمپ‌های ماده ۱۵ (اختیاری) و ماده ۱۶(اجباری) قم خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قم، حجه الله محمدزاده افزود: دوره درمان در کمپ‌های ماده ۱۵ یا اختیاری از یک تا سه ماه است و افراد به‌صورت اختیاری و خودمعرف مراجعه و کمپ‌ها پذیرش می‌کنند.

وی با بیان این‌که هزینه درمان معتادان در کمپ‌های ماده ۱۵ سال گذشته ماهانه یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، ادامه داد: از تعداد ۱۴ مرکز، ۲ مرکز حقیقی هستند که خودشان مجوز گرفته‌اند و ۱۲ مرکز به‌صورت حقوقی و موسسه‌ای و هیات امنایی کار می‌کنند و افراد بهبود یافته مدیریت آن‌ها را بر عهده دارند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قم با بیان اینکه این مراکز از نظر قانونی برای ۶۰ نفر مجوز می‌گیرند که قابلیت افزایش ۲۰ درصدی دارد گفت: قسمتی از هزینه مراکز را بهزیستی به‌صورت یارانه پرداخت می‌کند و افرادی که بضاعت کمی دارند نیز برای درمان به این مراکز معرفی می‌شوند.

محمدزاده با اشاره به این‌که سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون تومان یارانه به این مراکز پرداخت شد، بیان کرد: درمان در مراکز سرپایی ماده ۱۵ به‌صورت دارویی انجام می‌شود و کمپ‌ها مراکز غیردارویی هستند.

وی با اشاره به مراکز مربوط به ماده ۱۶ که دولتی است، گفت: دو مرکز زنان و مردان ماده ۱۶ در استان قم فعال است که ظرفیت آن‌ها حدود ۴۰۰ نفر است؛ ۳۳۰ نفر مرد و ۷۰ نفر زن پذیرش می‌کنند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قم با بیان این‌که هزینه‌این مراکز به‌صورت کامل توسط بهزیستی پرداخت می‌شود، افزود: سال گذشته پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت این دو مرکز هزینه شده، دوره درمان سه ماهه است. افراد معتاد با حکم معاون دادستان بیماران پذیرش می‌شوند و هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

محمدزاده با بیان اینکه سال گذشته در مجموع، مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ بیش از ۱۲ هزار نفر پذیرش کردند گفت: برای تبصره ۲ ماده ۱۶، هشت مرکز فعال است که کمپ‌های اولیه کنار فعالیت اختیاری، پذیرش اجباری دارند که باید برای هر دوره سه ماهه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

وی بیان کرد: افرادی که متجاهر هستند یعنی مصرف آشکار دارند، مزاحمت ایجاد می‌کنند، همراهشان مواد و وسایل مصرف وجود دارد و ممکن است بی‌خانمان باشند، توسط نیروی انتظامی دستگیر و با حکم دادستانی به مراکز ماده ۱۶ بهزیستی معرفی می‌شوند.

اختصاص هفت میلیارد تومان اعتبار برای ماده ۱۶ و تبصره ۲

محمدزاده افزود: در این مراکز غربالگری، روانشناس، پزشک و مددکار با فرد مصاحبه می‌کنند و آزمایش‌های مربوطه گرفته می‌شود. پس از پذیرش، فرد به قسمت سم‌زدایی فرستاده می‌شود و به مدت دو هفته تحت درمان قرار می‌گیرد.این افراد پس از یک دوره سه ماهه، اگر کارشناسان تشخیص دهند با هماهنگی با معاون دادستان از مرکز خارج می‌شوند وگرنه دوره تمدید خواهد شد.

وی با بیان اینکه در فرآیند ماده ۱۶ تمام خدمات به‌صورت رایگان به متقاضیان ارایه می‌شود و هزینه‌ها را بهزیستی پرداخت می‌کند گفت: سال گذشته هفت میلیارد تومان برای ماده ۱۶ و تبصره ۲ اعتبار داشتیم که پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فقط برای ماده ۱۶ هزینه شد، ولی برای تبصره ۲ هنوز هزینه‌ای پرداخت نشده‌است.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قم با تاکید بر اینکه سعی می‌کنیم بیماران به‌صورت اختیاری و باانگیزه به سمت مراکز ۱۵ بروند و درمان شوند، بیان کرد: مراکز اجباری موفقیتشان نسبت به مراکز اختیاری کمتر است، به همین علت اشتیاقی برای توسعه این مراکز نیست.

وی افزود: ظرفیت مراکز ۱۶ بهزیستی قم پر نیست، ضمن این‌که پنج مرکز (ماده ۱۵) موافقت اصولی نیز دارند که در مسیر اخذ زمین و امکانات و راه‌اندازی است.

کد خبر: 61118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =