شرط مهارت دانش‌آموزان و دانشجویان و تضمین آینده در بازار کار

«طرح مدرسه تابستانه مهارت» در مدت سه دوره فصل تابستان با ظرفیت ۲ میلیون نفر اجرایی می‌شود. این موضوع روز ۲۲ خرداد ماه در جریان تفاهم‌نامه اجرایی بین وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان بسیج سازندگی و کمیته امداد به عنوان سازوکاری جهت ارتقاء مهارت آموزی افراد در سن نوجوانی ارائه شد.

به گزارش آتیه آنلاین، توجه به مسئله مهارت و رشد روزافزون و به‌روزرسانی مهارت‌های تخصصی نیروی کار در دنیای امروز از الزامات و ضروریات فضای کسب و کار برای حضور و ماندگاری و اشتغال در این حوزه به شمار می‌رود.

موضوع پایه‌گذاری مهارت و مهارت آموزی مداوم نیروی کار از سنین نوجوانی در راستای کشف و رشد استعدادهای مهارتی افراد برای تربیت افراد مولد جهت ورود نیروی کار به بازار تولید، مسئله مورد تاکید در حوزه انقلاب مهارتی و قابل توجه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است.

به این جهت، افراد در محدوده سنی ۱۵ سال و بیشتر در قالب نیروی در سن کار و ظرفیت جوانی و انگیزه آنان زمینه گسترش نیروی کار ماهر را با ترکیب دانش روز در اختیار نظام‌های آموزش مدرسه، آموزش عالی و مهارت آموزش قرار داده‌اند.

دانش‌آموزان، دانشجویان و تمامی افراد در محدوه سنی اشاره شده، گروه‌هایی را شکل می‌دهند که با استفاده از نیازسنجی متناسب با فضای بازار کار و الزامات مهارتی کار و تولید، تامین و تضمین کننده آینده نیروی کار در بازار و برقرار کننده تعادل عرضه و تقاضای نیروی کارماهر خواهند بود.

جمعیت بیش از ۱۶ میلیون نفری دانش‌آموزان و جامعه حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دانشجویان در کشور ما همان ظرفیت و توانمندی گسترده‌ای است که در قالب طرح‌های متنوع و همه شمول مهارتی باید مورد توجه تصمیم‌سازان قرار گیرند.

این جمعیت بیش از ۱۹ میلیون نفری که حدود ۲۲.۳ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، به شرط پایه‌ریزی سیاست‌های مهارتی و تربیت بخش قابل توجهی از نیروی کار مورد نیاز بازار تولید، سهم بسزایی در ارتقاء سطح مهارت و حل چالش‌ تأمین نیروی کار در بخش های مختلف خواهند داشت.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته در نشست امضای تفاهم‌نامه چندجانبه با موضوع غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کسب و کار متناسب نیاز بازار کار آینده، با اشاره به اینکه طرح مذکور به تصویب شورای عالی اشتغال رسیده، به تاکید رییس‌جمهوری بر کمبود نیروی کار خلاق و ماهر و مسئله بیکاری اشاره کرده بود.

او همچنین با بیان اینکه همگان باید در اقدامی خلاقانه ظرفیت‌های بالقوه را با تجمع استعدادها به طرحی نو تبدیل کنیم، گفته بود: امیدواریم با این اقدامات، نیروی کار خلاق و با ظرفیت را گسترش داده و با توسعه توانمندی این حوزه کاهش نرخ بیکاری را داشته باشیم.

ارتباط سطح مهارت نیروی کار و امنیت شغلی

فعالان حوزه کسب و کار، علاوه بر شاخص‌هایی مانند رعایت حقوق نیروی کار، تامین معیشت و امنیت شغلی، حمایت دولت‌ها از بخش خصوصی، اصلاح قوانین جهت رونق تولید، آموزش به‌روز مهارتی نیروی کار را از اساسی‌ترین بسترهای موردنیاز برای توسعه همه‌جانبه بازار کار به شمار می‌رود.

با این استدلال، بی‌توجهی نیروی کار به تحولات کسب و کار، عدم درک نیاز بازارکار و کم‌توجهی به به‌روزرسانی مهارت‌ها و نیازهای تازه مهارتی با استاندارهای جدید، جاماندن نیروی کار از مهارت موردنیاز بازار اشتغال را موجب می‌شود. در این‌صورت امنیت و تضمین آینده اشتغال افراد با خطر مواجه خواهد شد.

براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کشور از ۹/۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد در سال گذشته کاهش یافته است. این در حالی است که داده‌های طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۴۰۰ تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار را از مجموع بیکاران کشور ۴۲.۳ درصد عنوان می‌کند.

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان بیش از ۴۵ درصد فراگیران آموزش‌های مهارتی را تشکیل می‌دهند، ‌می‌گوید: این مساله که افراد بعد از دانش‌آموختگی و گرفتن مدرک دانشگاهی، مجدداً به مراکز آموزش مهارتی برگشته و اقدام به کسب آموزش‌های مهارتی می‌کنند، نشان از وجود نقصان در نظام آموزش عالی است.

او با تاکید بر سهم بیش از ۴۰ درصدی دانش‌آموختگان از مجموع بیکاران، به آمار ۶۰ درصدی افراد جذب شده در بازار کار از بین دانش‌آموختگان پس از طی دوره‌های مهارتی اشاره می‌کند.

الزام سیاست‌گذاری متناسب با ظرفیت بزرگ در سن کار

آمار، شواهد و بررسی‌های حوزه مهارت و اشتغال حاکی از وجود ارتباط موثر و مستمر بین دانش‌آموختگی، مهارت و اشتغال است و به عبارتی، میزان به روزرسانی مهارت های مرتبط با رشته‌های دانشگاهی، زمینه استمرار اشتغال نیروی کار موجب خواهد شد.

البته بستر اصلی تاثیر سیاست‌های حوزه مهارت را در تامین نیروی کار برای حضور در بازار اشتغال و تضمین وجود افراد ماهر در شغل‌های آینده را باید در سنین کمتر از دانشگاه و در بین دانش‌آموزان جستجو کرد.

جمعیت بالای دانش‌آموزان و دانشجویان در سن کار، انگیزه و نیروی جوانی و میل به آموختن دانش و مهارت در بین آنان، تمایل به کسب و مهارت‌های تازه برای حضور در مشاغل آینده و بسیاری مزایای دیگر را باید با استفاده از برنامه‌ریزی کلان و هدف‌گذاری در سیاست‌های آموزشی کشور دنبال کرد و بهترین ظرفیت برای تحقق این ممکن، گروهی نیست جز دانش‌آموزان و دانشجویان.

خبرنگار؛ احسان احمدی 

کد خبر: 61139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =