۲.۵ میلیون مراجعه سرپایی به مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در چهارمحال و بختیاری

خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی به حدود ۴۹۰ هزار نفر از مردم استان چهارمحال و بختیاری ارائه می‌شود. به بیان دیگر، معادل ۵۰ درصد از جمعیت استان زیر چتر تأمین‌اجتماعی قرار دارند. در مورد این موضوع با مدیر درمان تأمین‌اجتماعی این استان درباره کم‌وکیف ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان به گفت‌وگو نشستیم.

«مصطفی فلاحی»، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با «آتیه‌نو»، با بیان اینکه در استان چهارمحال و بختیاری خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در دو حوزه مستقیم و غیرمستقیم به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود گفت: «خدمات درمان مستقیم با یک بیمارستان دو پلی‌کلینیک تخصصی، دو درمانگاه تخصصی و یک درمانگاه عمومی‌ در سطح استان ارائه می‌شود.»
فلاحی افزود: «در سال گذشته اعتباری بالغ ‌بر ۹۴۰ میلیارد تومان صرف شد که مبلغ ۴۴۴ میلیارد تومان آن در حوزه درمان مستقیم و ۴۴۰ میلیارد تومان در درمان غیرمستقیم و مراکز طرف قرارداد و ۵۶ میلیارد تومان بودجه عملیاتی هزینه شد.»

۲.۵ میلیون مراجعه
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: «تا اسفندماه سال گذشته در حوزه درمان مستقیم ۲.۵ میلیون مراجعه سرپایی و ۱۴ هزار مورد بستری و هزار و ۶۵۰ مورد زایمان و در حوزه درمان غیرمستقیم بیش از ۴ میلیون‌بار مراجعه سرپایی و ۴۹ هزار مورد بستری در مراکز درمانی طرف قرارداد به ثبت رسید. در حال حاضر در حوزه درمان غیرمستقیم ما با ۵۹۶ مرکز طرف قرارداد هستیم.»
فلاحی با اشاره به اینکه درخواست بسیاری از بیماران دسترسی به خدمات تخصصی مراکز درمانی ملکی تأمین‌اجتماعی است، لذا سیستم ارجاع داخلی به ‌منظور تسهیل دسترسی بیماران و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی، دارویی و تشخیصی و جلوگیری از مراجعه غیرضروری به پزشکان متخصص و جلوگیری از سرگردانی بیماران در این مدیریت درمان اجرا شد، گفت: «در سال گذشته بالغ بر ۶۸ هزار مورد ارجاع داخلی در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی چهارمحال و بختیاری صورت گرفت.»
وی افزود: «در قالب این طرح، اقدامات درمانی و تشخیصی بیمار توسط پزشک عمومی ‌انجام و بیمار در صورت لزوم به پزشک متخصص مربوطه ارجاع می‌شود و در سطح بالاتر نیز پزشکان فوق‌تخصص در مراکز فوق‌تخصصی سازمان قرار دارند. در این طرح مراجعه به پزشکان متخصص کاهش نمی‌یابد، بلکه هدفمند می‌شود و از مراجعات عیرضروری می‌کاهد؛ تا جایی که در سال گذشته بیش از ۳۰ هزار مورد ارجاع منجر به ویزیت متخصصان در مراکز تابعه این مدیریت انجام ‌شده است.»

۷۶ درصد ضریب اشغال تخت
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری همچنین درباره جایگاه مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی در این استان توضیح داد و گفت: «۹ درصد از تخت‌های بیمارستانی استان در اختیار مراکز ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارد. ضریب اشغال تخت بیمارستان‌های ما در سال گذشته ۷۶ درصد و روند اطلاع‌رسانی مطلوب بود.»
فلاحی با اشاره به وضعیت مراکز درمانی سرپایی استان ادامه داد: «اهدای زمین برای مرکز پلی‌کلینیک بروجن انجام و کلنگ‌زنی انجام شده و در حال ساخت‌وساز است. اقدامات برای توسعه و ساخت دیگر مراکز درمانی نیز در دست پیگیری و انجام قرار دارد.»
او افزود: «اما در بخش نرم‌افزاری باید گفت بسیاری از نیروهای بیمارستان طی سال جاری بازنشسته خواهند شد که نیاز به بازسازی احساس می‌شود. در این راستا حدود ۴۰ نفر در سال ۱۴۰۱ و همین تعداد در سال جاری بازنشسته خواهند شد که تدابیر لازم اندیشیده شده و جانشین‌پروری نیروها در منابع انسانی صورت خواهد گرفت. همچنین در تجهیزات پزشکی بیمارستان نوسازی مطلوبی انجام شد که در این زمینه، بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز اتاق عمل آماده شد.»

وضعیت دارو و تجهیزات
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه توضیحاتی پیرامون وضعیت دارویی و تجهیزات مراکز درمانی استان ارائه داد و گفت: «تجهیزات موردنیاز جهت ارائه خدمات تعریف شده در مراکز ملکی به ‌طور کامل وجود دارد. در حال حاضر پیگیر اخذ مجوز خرید یک دستگاه ام‌آرآی و یک دستگاه سی‌تی‌اسکن نیز هستیم.» فلاحی در ادامه افزود: «بحران کمبود دارویی در استان را با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بدون کوچکترین وقفه در امر خدمت‌رسانی به مراجعان پشت سر گذاشته و در حال حاضر در حال تکمیل استوک دارویی مراکز تابعه به ‌منظور جلوگیری از بروز مشکل در دستور کار قرار دارد.»
او به تبیین چالش‌های پیش‌روی حوزه درمان نیز پرداخت و گفت: «یکی از مشکلات ما جذب و نگهداشت پزشکان متخصص، دندانپزشکان و داروسازهاست. اختلاف دریافتی بین بخش خصوصی و دولتی سازمان ماندگاری آنها در مراکز درمانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ما با چالش کمبود نیروی انسانی به دنبال بازنشسته شدن نیروها و عدم جایگزینی به‌موقع و متناسب در سازمان روبه‌رو هستیم که پیش از این به آن اشاره شد.» مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری افزود: «در زمینه وضعیت دارویی نیز باید گفت که بعضاً کمبودهای کشوری وجود دارد که سِرُم، داروهای بیهوشی و داروهای تزریقی از جمله آنهاست. همین‌طور در حوزه تجهیزات به این دلیل که الزام به خرید تجهیزات ساخت داخل وجود دارد و این وسایل کیفیت مناسبی ندارند با مشکلاتی مواجه هستیم. علاوه بر این، برخی تجهیزات ازجمله تجهیزات‌های تک را در اختیار نداریم.»
فلاحی پیرامون طرح دارویاری گفت: «عدم نقدینگی مناسب با افزایش قیمت داروها همراه بود. طرح دارویاری نیز برای سیستم مشکل‌زا بود؛ چراکه دولت سهم سازمان را پرداخت نکرد، اما با این حال طرح ادامه یافت و در حال اجراست.» او از برنامه‌های پیش رو در استان خبر داد و افزود: «افزایش تعداد مراکز سرپایی ملکی در مناطق دوردست و واجد شرایط لازم، به‌روزرسانی تجهیزات پزشکی، تلاش در جهت جذب و نگهداشت پزشکان، تعامل با شرکای اقتصادی و تعامل با مراکز خیریه جهت کمک به خرید تجهیزات از برنامه‌های مهم سال جاری است.»

کد خبر: 61195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =