فرداساز و خلق آثار هنری در راستای ترویج جوانی جمعیت

«فرداساز» نام کارگاه طراحی پوستر با موضوع جوانی جمعیت است که در قالب رویدادی سه روزه به همت موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه و با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های تأمین اجتماعی از ۳۰ خرداد آغاز تا یکم تیرماه ۱۴۰۲برگزار شد.

به گزارش آتیه آنلاین، رویداد فرداساز که با استقبال جمعی از هنرمندان باسابقه حوزه هنرهای گرافیکی و با حضور استادان برجسته این حوزه در روزهای ۳۰ و۳۱ خردادماه در فرهنگستان هنر تهران همراه بود، در روز پایانی ادامه یافته و افراد شرکت کننده با بهره‌مندی از خلاقیت خود و در همفکری و تعامل افکار با استادان حاضر، تکمیل طرح یا طرح‌های موجود را در دستور کار قرار دادند.
تمرکز بر خلق اثر هنری در حوزه سیاست‌های جمعیتی و جوانی جمعیت، گفت‌وگوهای تخصصی افراد حاضر در رویداد حول محور ماهیت آثار خلاق هنری، جنب و جوش خلاقانه شکل‌گیری ایده‌های تازه و تبادل‌نظر افراد حاضر در رویداد در روز سوم و پایانی فرداساز کاملاً به چشم می‌خورد.
خلق آثار هنری در فضای گرافیک با تمرکز بر حوزه سیاست‌های جمعیتی و موضوع جوانی جمعیت توسط هنرمندان حاضر در رویداد فرداساز در مدت سه روز تلاش در قالب ایده پردازی، پرورش ایده‌های خلاقانه، تصویرگری با استفاده از بستر گرافیک، تبادل نظر هنرمندان و اظهارنظر استادان این بخش، در روز سوم و پایانی با تایید استادان برای تکمیل در اختیار هنرمندان قرار گرفت.
سپس با ارسال آثار گرافیکی هنرمندان گرافیست شرکت‌کننده در رویداد فرداساز به دبیرخانه رویداد، بررسی و تایید نهایی و همچنین انتخاب برترین‌ها توسط هیات داوران و استادان انجام شده و در هفته تأمین اجتماعی در تیرماه، برترین‌ آثار این رویداد انتخاب و نمایشگاه این آثار برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان تا روز یکشنبه چهارم تیرماه امکان ارسال آثار نهایی را به دبیرخانه خواهند داشت.
آثار منتخب هنرمندان ضمن انتشار در کتاب رویداد فرداساز، در قالب‌های مختلف به نمایش گذاشته شده و آثار شرکت‌کنندگان براساس داوری انجام شده، مورد حمایت مادی نیز قرار خواهد گرفت. در کارگاه فرداساز، استادان گرافیک محمدرضا دوست‌محمدی، علی وزیریان، کوروش پارسانژاد و سید حمید شریفی با همراهی حسین یوزباشی به‌عنوان دبیر هنری به راهنمایی و هدایت هنرمندان برای خلق آثار پرداختند.
اهدای هدایایی به هنرمندان حاضر در رویداد و تحویل آثار هنری تکمیل شده آنان در مدت رویداد به دبیرخانه فرداساز در قالب آیین اختتامیه در روز پایانی رویداد با حضور شرکت کنندگان و هنرمندان، استادان و داوران و برگزارکنندگان این کارگاه انجام شد.
سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای با پوشش بیش از ۵۳ درصدی جمعیت کشور با وجود ارتباط بسیار گسترده‌ با گروه‌های مختلف اجتماعی از اعضای خانواده در جایگاه‌های متنوع جامعه گرفته تا افراد شاغل در بخش‌های مختلف، به دلیل دغدغه‌مندی در حوزه جمعیت و در راستای فرهنگ‌سازی برای ترویج فرزندآوری و حمایت از خانواده، برگزاری رویدادهایی مانند فرداساز را در برنامه قرار داده است.


فرداساز ابزار فرهنگی ترویج فرزندآوری
محسن تقیانی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی روز ۳۰ خرداد در آیین افتتاح رویداد فرداساز با اشاره به مخاطبان گسترده و ظرفیت‌های بالای تأمین اجتماعی، فرداساز را یک ابزار هنری موثر در ترویج فرزندآوری در کشور دانسته و گفته است: بیان هنری با بهره‌گیری از ابزار پوستر می‌تواند ذهن جامعه را نسبت به ضرورت رشد جمعیت و فرزندآوری حساس کند و امیداوریم که بتواند مردم را به تفکر و تأمل وادار سازد و در این زمینه ترغیب کند.
او همچنین هنر را مهم‌ترین ابزار برای انتقال پیام خوانده و افزوده است: رویداد فرداساز هنرهای تجسمی از جمله گرافیک و طراحی پوستر را برای بیان روایت تصویری و ترویجی موضوع مهم افزایش جمعیت و فرزندآوری برگزیده است.


فرداساز و ترویج فرهنگ افزایش جمعیت
شکیبا محبی‌تبار، مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین به مناسبت آغاز رویداد فرداساز با تأکید بر نقش نیروی مولد و جوان در پایداری صندوق تأمین‌اجتماعی گفت: پیری جمعیت ابرچالش پیش‌روی کشور است و « فرداساز» به عنوان یک رویداد فرهنگی از سوی سازمان تأمین اجتماعی در تلاش است که در راستای ترویج ضرورت فرزندآوری و افزایش جمعیت کشور گام بردارد.
او همچنین ایده برگزاری رویداد ملی« فرداساز» را یکی از اقدامات خوب معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی با همکاری موسسه فرهنگی‌هنری آهنگ‌آتیه در راستای ترویج فرزندآوری و افزایش جمعیت خواند و افزود: خوشبختانه همکاری و هم‌افزایی این دو مجموعه بستر ایجاد سایت ویژه و انتشار فراخوان این رویداد همزمان با روز ملی جمعیت را هموار کرده و امیدواریم سهمی هرچند اندک اما مفید در برجسته‌سازی موضوع افزایش جمعیت و مقابله با پیری جمعیت در کشور داشته باشد.

استفاده از هنر تجسمی و پوستر برای بیان لزوم جوانی جمعیت
روح‌الله عطاریان، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه، سه‌شنبه هفته جاری در جریان مراسم افتتاحیه رویداد فرداساز با اشاره به عوامل متعدد اثرگذار بر جوانی و افزایش جمعیت گفت: رویداد فرداساز یکی از برنامه‌های فرهنگی مدون در نقشه راه ترسیم شده موسسه است. اینکه در گام با برگزاری این رویداد از هنر تجسمی و ابزار پوستر برای بیان ضرورت فرزندآوری و لزوم جوانی جمعیت بهره ببریم.
او همچنین اضافه کرد: فرداساز اولین رویداد اجرایی حوزه جمعیتی توسط موسسه است و بر ترویج حمایت‌های همسران از همدیگر، ضرورت تعدد فرزندان و نعمت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و حمایت آنها از فرزندان و همسران با استفاده از ابزار هنر است و امیدواریم آثار خوبی خلق شود و ضمن برگزاری نمایشگاه‌هایی در خور از آثار، زمینه تولید و انتشار محصولات فرهنگی _ ترویجی دیگری از آن آثار فراهم شود.

کد خبر: 61413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =