به‌روزرسانی دانش و مهارت؛ نقطه آغاز همراهی با تحولات فناوری

تحولات روزافزون فناوری و اثرگذاری آن بر مناسبات حوزه بازار کار و تولید در کنار دگرگونی روند حرکتی و فرایندهای فعالیت و اشتغال در بسیاری از بخش‌های کسب‌وکار، الزامات مهارتی برای حضور در حوزه کار و تولید را دستخوش تحولات کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در این راستا، نهادهای آموزشی در حوزه‌های دانشی و مهارتی در سطح جهان اقدام به تنظیم سیاست‌های کلان آموزشی مطابق با استانداردهای به‌روز فناوری کرده‌اند.

به همین دلیل در گفت‌وگو با اصغر فیضی، معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای؛ وضعیت تغییرات در حوزه مهارت، میزان اثرپذیری بازار کار و اشتغال از تحولات فناوری در جهان، ضرورت اتخاذ روش‌های نوین برای هماهنگی بازار کار، نیروی کار شاغل و کارجویان و نظام‌های آموزش دانش و مهارت و ضرورت یادگیری مادام‌العمر را تشریح کردیم.

فیضی گفت: هماهنگی سیاست‌های آموزش فنی و مهارتی متناسب با رشد فناوری و اثرگذاری آن بر کسب‌وکار تولید را می‌توان موضوعی چالشی برای سیستم‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای در سطح جهان دانست. رشد بالای فناوری و حضور تأثیرگذار آن بر فضای اشتغال و تولید در همه زمینه‌ها و در نقطه مقابل آن، سرعت پایین تغییرات در حوزه کسب‌وکار باعث نبودن تناسب حرکتی لازم بین این دو فرایند شده است.

او افزود: سیاستگذاران و تصمیم‌سازان حوزه‌های دانش، آموزش مهارت و تولید با چاره‌اندیشی در این باره سعی در کاهش فاصله بین رشد فناوری و تحولات حوزه کار و مهارت داشته‌اند. یکی از نقاط؛ همگام کردن موضوع آموزش‌های دانشگاهی و فنی‌وحرفه‌ای با تحولات حوزه فناوری در برنامه‌های درسی و استانداردهای مهارتی است.

کاهش نیمه عمر مهارت

معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای افزود: نیمه عمر مهارت به معنای تعداد سال‌هایی است که ارزش نیمی از مهارت افراد در بازار کار به دلیل توسعه فناوری‌های جدید از بین می‌رود. این زمان به طور کلی پنج‌ سال و در حوزه فناوری‌ اطلاعات این عدد به ۲.۵ سال رسیده است.

فیضی با اشاره به اینکه بر این اساس نظام‌های آموزشی برای هماهنگی با تغییرات حوزه فناوری حداقل باید در قالب برنامه‌های پنج‌ساله، به‌روزرسانی برنامه‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان را در دستور کار داشته باشند، گفت: در واقع نقطه شروع همراهی با تحولات حوزه فناوری در فضای آموزشی را باید به‌روزرسانی دروس و دوره‌های مهارتی دانست.

او ادامه داد: در کنار تغییر برنامه‌های درسی و مهارتی، لازم است تا به‌روزرسانی در حوزه محتوای آموزشی حوزه تدریس معلمان، مدرسان و مربیان مهارت‌آموزی و مراکز دانشی نیز انجام شود. به همین دلیل برنامه‌های توسعه فردی مربیان آموزش فنی‌وحرفه‌ای را باید دائمی کرد. با توجه به تحولات زودهنگام در حوزه آموزش حوزه‌های دانشی و مهارتی، یادگیری مادام‌العمر توسط سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف جهان دنبال می‌شود. به عبارتی؛ رمز ماندگاری در اشتغال را باید یادگیری مادام‌العمر دانست.

کافی نبودن مدارک دانشگاهی

فیضی در این شرایط، کسب مدارک دانشگاهی و مهارتی در یک مقطع زمانی خاص برای استمرار اشتغال در تمام عمر را برای افراد کافی ندانست و گفت: برآوردها حاکی است با در نظر گرفتن تحولات حوزه‌های فناورانه، افراد در طول زندگی به صورت حداقلی، شش شغل مختلف را در مدت عمر کاری خود تجربه خواهند کرد. به این معنا که جوانان با ورود به بازار کار تا زمان بازنشستگی در شغل‌های مختلفی مشغول به کار می‌شوند و این موضوع دقیقاً به دلیل استمرار تحولات فناوری است. این تغییر شغل افراد به دلایلی نظیر سرعت رشد فناوری و بایدهای هماهنگی مهارتی و دانشی شاغلان است.

معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در ادامه توضیح داد: رشد فناوری در جهان چالش‌های بسیاری را به وجود ‌آورده اما در عین حال فرصت‌های بسیار بیشتری را نیز در اختیار جوامع، فضای کسب‌وکار و افراد قرار می‌دهد. در این شرایط نظام‌های آموزشی و مهارتی، سازمان‌ها و افراد باید با این تغییرات تطابق لازم را داشته باشند.

او افزود: کشورهای توسعه‌یافته که به نوعی منشأ شکل‌گیری تحولات حوزه فناوری هستند، بیش از سایر کشورها چالش‌های این حوزه و هماهنگی با تحولات مربوطه را تجربه می‌کنند. به عبارتی این تغییرات سریع‌تر در این مناطق رخ می‌دهد. اما در کشورهایی که فناوری‌ تا حدودی با تأخیر وارد می‌شود، هماهنگی با این تحولات نیز به کندی صورت می‌گیرد که این موضوع با وجود آسیب‌ها، زمان بیشتری برای استفاده از تجربیات دیگر کشورها و آمادگی بیشتر برای ورود به عرصه‌های جدید در اختیار قرار خواهد داد.

الزامات جدید مهارتی

معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: سیاستگذاری مهارتی نهادهای متولی حوزه آموزش فنی‌وحرفه‌ای در راستای ایجاد تناسب بین تغییرات فناوری، بازار کار، آموزش مهارت و تربیت نیروی کار ماهر و آمادگی بازار کار و کارفرمایان برای پذیرش تحولات و همراهی با آن با استفاده از تغییر روش‌های شناسایی و انتخاب نیروی کار از الزامات شرایط جدید بازار کار است.

او افزود: ما اکنون با روش‌های متفاوت کار در بسیاری از بخش‌ها مواجه هستیم. در حال حاضر؛ به‌ویژه در کشورهای پیشرفته، موضوع دورکاری یکی از اولویت‌های کارفرمایان و حتی انتخاب نیروی کار به شمار می‌رود و افراد با وجود بهره‌مندی از روش‌های فناورانه، تمایلی به حضور در بازار کار کار به صورت حضوری ندارند. حتی بسیاری از افراد در این شرایط اقدام به تغییر شغل خود می‌کنند. با وجود تحولات جهانی در حوزه فناوری، تغییر نحوه نگرش به ماهیت و روش‌های انجام کار رخ داده؛ در نتیجه همگان از این وضعیت تأثیر می‌پذیرند.

فرصت یادگیری مادام‌العمر

فیضی گفت: با استناد به دگرونی حوزه‌های فناوری در کسب‌وکار جهانی، کارفرمایان در بخش مربوط به یادگیری مادام‌العمر مهارت و دانش نیروی کار تأثیرگذاری مستقیمی دارند. کارفرمایان باید به صورت مدام فرصت یادگیری و مهارت‌آموزی مجدد را برای نیروی کار خود در راستای ارتقای بهره‌وری فراهم کنند. به عبارتی درک و تسهیلگری در راستای توسعه مهارت نیروی کار را باید در راستای بهره دوسویه کارفرما و نیروی کار دانست.

او ادامه داد: چشم‌پوشی از یادگیری‌ها و مهارت‌های پیشین و تلاش در جهت جایگزینی و به‌روزرسانی مهارت و دانش جدید مورد نیاز بازار کار را باید مهارت افراد برای ماندگاری در فضای کار و اشتغال به ‌شمار آورد. این مهم به آمادگی افراد برای روبه‌رو شدن با دگرگونی‌های حوزه فناوری و تأثیر آن در بازار کار کمک می‌کند.

تغییر نگرش جهانی

معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: به‌ طور ویژه از سال گذشته حرکت‌های قابل توجهی در جهان در حوزه مهارت آموزش و تغییر نگرش نسبت به این حوزه را شاهد هستیم. به عنوان نمونه؛ انجمن جهانی اقتصاد، انقلاب مهارت‌آموزی را در برنامه‌های کلان خود قرار داده و بسیاری از کشورها با پیوستن به این پروژه، رشد مهارت‌های دیجیتال شهروندان خود را دنبال می‌کنند.

او افزود: همچنین موضوع شتاب‌دهنده‌های مهارت از سوی برخی کشورها مانند هندوستان مطرح شده و این کشور برای حرکت در این راستا، وزارت مهارت را تأسیس کرده است. برای مشارکت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در این حوزه نیز شرکتی با سهام ۵۱ درصدی این بخش‌ها راه‌اندازی شده است. این اقدامات به توانمندی و مهارت بیشتر نیروی کار بالای این کشور کمک خواهد کرد.

فیضی با اشاره به اینکه کشوری مانند سنگاپور نیز در شتاب‌دهنده مهارت‌های آینده و پرداخت یارانه مهارتی به افراد و کارفرمایان را در راستای توسعه و ارتقای مهارت و هماهنگی آن با تحولات فناوری در دستور کار دارد، افزود: این یارانه با آغاز از حدود هزار و ۵۰۰ دلار به افرادی پرداخت می‌شود که در حوزه مهارت‌های آینده نقش‌آفرینی داشته باشند.

کد خبر: 61683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =