۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 62028
مزایای صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی

هدف اصلی صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی، جمع‌آوری و سرمایه‌گذاری پول اعضا برای فراهم‌کردن منابع مالی برای زمان بازنشستگی است. اعضای این صندوق‌ها افرادی هستند که در حال حاضر یک صندوق بازنشستگی اصلی دارند (مانند سازمان تأمین‌اجتماعی یا بازنشستگی کشوری) و می‌خواهند سرمایه‌گذاری بیشتری را برای بازنشستگی خود انجام دهند.

عملکرد این صندوق‌ها به این صورت است که اعضا به‌عنوان سرمایه‌گذاران، پس از پرداخت حق عضویت و واریز سایر وجوه، واحدها یا «یونیت» صندوق را دریافت می‌کنند. سپس سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط صندوق در انواع منابع سرمایه‌گذاری مانند سهام، اوراق بهادار، املاک و...، صورت می‌گیرد. همچنین سود و زیان حاصل از این سرمایه‌گذاری میان اعضا توزیع می‌شود. در زمان بازنشستگی نیز اعضا می‌توانند از سرمایه‌های کسب شده از صندوق استفاده کنند و به تأمین هزینه‌های خود بپردازند. صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی مزایای زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که به اعضا امکان می‌دهد تا پس از بازنشستگی، دارای درآمد ثابت و پایداری باشند و نیازهای مالی خود را تأمین کنند. همچنین در برخی کشورها تعدادی از صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی از مزایای مالیاتی برخوردارند. در این رابطه سودهای حاصل از سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی تکمیلی، تحت شرایط خاصی از مالیات معاف می‌شوند که این خود عامل مهمی ‌است که افراد را برای سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند. از سویی صندوق بازنشستگی تکمیلی معمولاً به اعضای خود امکان می‌دهد در انواع مختلف سرمایه‌گذاری‌ها، مانند سهام، اوراق بهادار، اوراق قرضه، املاک و مستغلات و...، سرمایه‌گذاری کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا از سبد سرمایه‌گذاری متنوع‌تری برخوردار باشند و ریسک سرمایه‌گذاری را در دارایی‌های مختلف توزیع کنند. فرد شاغل با عضویت در صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی، معمولاً می‌تواند برنامه‌ریزی خود را در طول دوران کاری و پس از بازنشستگی تغییر دهد.
او می‌تواند میزان سرمایه‌گذاری خود را تنظیم کند، میزان کمک‌های مالی را تغییر دهد و در صورت نیاز به سرمایه‌گذاری اضافی اقدام کند. صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی توسط تیم‌های حرفه‌ای اداره می‌شوند که تخصص و تجربه کافی در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری دارند. این تیم‌ها مسئولیت مدیریت سرمایه‌های اعضا را به‌عهده می‌گیرند و با هدف کسب بهره‌وری بیشتر و کاهش ریسک، تصمیم‌گیری‌های مالی را انجام می‌دهند. ذکر این نکته ضروری است که صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی از طریق سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف دارایی سعی در رشد سرمایه اعضای خود دارد. این به‌معنای افزایش ارزش سرمایه‌گذاری یک فرد شاغل در طول زمان است که می‌تواند منجر به ایجاد ثروت و افزایش بازده دارایی فرد هنگام بازنشستگی شود. همچنین سطح ریسکی که برای سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی تکمیلی وجود دارد، نقش مهمی ‌در عملکرد سرمایه‌گذاری اعضا خواهد داشت. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌تواند شامل ریسک‌های مختلفی از جمله ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و تغییرات قیمت دارایی‌ها باشد، اما باید به این مطلب مهم اشاره کرد که مدیریت این صندوق‌ها به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی انجام می‌شود. بنابراین این نوع سرمایه‌گذاری برای کارگران و افراد شاغل در صنوف مختلف با کمترین ریسک ممکن همراه خواهد بود. هدف‌ها و زمان‌بندی در بازنشستگی نیز می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی تکمیلی داشته باشد. از طرفی عملکرد و تاریخچه صندوق‌ها در جذب افراد بسیار مؤثر است. آن‌ها باید مطمئن شوند صندوقی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، تاریخچه مطلوبی از بازده و
عملکرد دارد.

کد خبر: 62028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =