شعبه ۱۴ تامین‌اجتماعی تهران، موفق در جذب بیمه‌شدگان و ارائه خدمات

شعبه ۱۴ تأمین اجتماعی تهران زیرمجموعه اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران را به دلیل قرار گرفتن در حوزه فعالیت جغرافیایی بسیاری از کارخانه‌های متوسط و بزرگ، تعداد بالای بیمه‌شدگان، حجم بالای منابع وصولی حق بیمه و بسیاری ظرفیت‌های دیگر از مهم‌ترین شعبات سازمان تأمین اجتماعی در سطح کشور به شمار آورد.

به واسطه اهمیت پرداختن به مسائل جاری شعب سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش و ارتقاء سطح خدمات به جامعه ذینفعان و بیمه‌شدگان و همچنین ضرورت جویاشدن نظر کارشناسی مدیران شعب تأمین اجتماعی در حوزه موضوعات روز و کلان تأمین اجتماعی، گفت‌وگوی آتیه آنلاین با موسی درزی، رئیس شعبه ۱۴ تأمین اجتماعی تهران را می‌خوانید.

- چه تعداد نیروی انسانی با چه سطحی از تحصیلات دانشگاهی و تخصص کاری در شعبه ۱۴ تأمین اجتماعی تهران مشغول به فعالیت هستند؟

تعداد ۹۵ نیروی انسانی در بخش‌های مختلف تشکیلات شعبه ۱۴ از مجموعه شعب اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران حضور دارند که از این تعداد ۷۵ نفر مشغول به فعالیت و ارائه خدمات به جامعه بیمه‌شدگان سازمان هستند. افراد شاغل در این شعبه تأمین اجتماعی با سطوح مختلف تحصیلات از دیپلم تا دکترا اشتغال به کار دارند. از مجموع کارکنان این شعبه ۳۸ نفر را زنان و ۳۷ نفر دیگر را مردان تشکیل می‌دهند.

- چند نفر بیمه‌شده در این شعبه تحت پوشش هستند (به تفکیک اصلی و تبعی). چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر بیمه‌شدگان دنبال می‌کنید؟

مجموع تعداد بیمه‌شدگان شعبه ۱۴ تأمین اجتماعی تهران ۱۰۹ هزار نفر را شامل می‌شود که از این تعداد ۱۰۲ هزار نفر بیمه شده اجباری، سه هزار نفر بیمه‌شدگان حرف و مشاغل، ۱۳ نفر در قالب بافندگان قالی و قالیچه، ۱۹۶ نفر راننده، ۲۱۰۰ نفر در حوزه بیمه اختیاری، ۷۱۶ نفر در بخش کارگران ساختمانی و ۳۴۵ نفر دیگر شامل کارفرمایان صنفی است. تعداد ۱۸۰ هزار نفر دیگر نیز به عنوان بیمه‌شدگان تبعی تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند.

- چند نفر بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتاده (اصلی و تبعی) در این شعبه ثبت شده و چه میزان مبلغی به صورت ماهانه برای پرداخت مستمری به این افراد هزینه می‌شود؟

به علت مسکونی نبودن منطقه تحت پوشش شعبه ۱۴ تامین اجتماعی، تعداد ۶۴۰۰ پرونده فعال بازنشستگی در این شعبه ثبت شده است که از این تعداد ۴۹۰۰ نفر بازنشسته، ۲۰۷ مورد ازکارافتاده و ۱۱۰۰ مورد نیز فوتی بازمانده را شامل می‌شود و در مجموع تعداد ۷۶۰۰ نفر نیز به عنوان افراد تبعی بازنشستگان و مسمتمری‌بگیران از خدمات شعبه ۱۴ بهره‌مند می‌شود. با توجه به بافت صنعتی و تولیدی این شعبه، اکثر پرونده‌های مستمری به شعب دیگر محل سکونت افراد ارجاع می‌شود. در تیرماه سال‌جاری برای تعداد ۶۴۰۰ پرونده موجود در حوزه بازنشستگی و مستمری‌بگیری حدود ۸۰ میلیارد تومان در حوزه پرداخت صورت گرفته که میانگین ماهانه پرداختی این حوزه محسوب می‌شود.

- چه تعداد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در این شعبه تأمین اجتماعی ثبت و چه میزان مقرری برای آنها به صورت ماهانه برای آنان واریز می‌شود؟ در حوزه غرامت دستمزد چه رویکردی در این شعبه صورت دنبال می‌شود؟

تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در شعبه ۱۴ تعداد ۳۲۳ نفر را شامل می‌شود که به‌صورت ماهانه مبلغی در حدود سه میلیارد تومان برای آنان پرداختی انجام می‌شود. به علت حضور شعبه در مرکز کارخانه‌های صنعتی، مبالغ و سندهای مربوط به حوادث و غرامت دستمزد نسبت به دیگر شعبات بسیار بالا است و این موارد، منابع شعبه را تحت تاثیر قرار داده است.

- آیا هدف‌گذاری وصول حق بیمه و مطالبات شعبه در سال گذشته محقق شده است. در این زمینه برای سال‌جاری چه اهدافی دنبال می‌شود؟

سال گذشته مصوب وصولی شعبه ۴۷۰ میلیارد تومان و در حوزه اجراییات ۳۵ میلیارد تومان ماهانه اعلام شد که سال‌جاری مصوب ۸۰۱ میلیارد تومانی در بخش وصولی و ۹۰ میلیارد تومان در حوزه اجراییات درنظر گرفته شده است. روند مناسبی در مدت سه ماهه ابتدای سال‌جاری در حوزه‌های وصول و اجراییات شکل گرفته است. همچنین در سال گذشته ۱۳ درصد در حوزه وصول نسبت به مصوب افزایش وصولی محقق و در اجراییات نیز ۴۵ درصد مازاد صورت گرفت که این روند همکاری تمامی همکاران شعبه بوده است. امیدواریم با طی کردن روند سال گذشته در روند وصول و اجراییات، سال‌جاری نیز شرایط مناسبی داشته باشیم. شعبه ۱۴ تأمین اجتماعی تهران درحوزه وصول منابع و اجراییات، ابتدای سال گذشته رتبه ۱۲ اداره کل غرب تهران را در اختیار داشت که در پایان سال به رتبه اول ارتقاء پیدا کرد.

- چه تعداد از بازنشستگان شعبه را بازنشستگان سخت و زیان‌آور تشکیل می‌دهند؟ آیا میزان بازنشستگان پیش از موعد در این شعبه در طول یک‌سال گذشته روند افزایشی داشته است؟

در سال گذشته تعداد ۳۹۰۰ پرونده مربوط به بازنشستگی سخت و زیان‌آور در شعبه برقرار شده است که از این تعداد تقریباً ۲۲۰۰ مورد مربوط به ایرانخودرو، ۱۲۰۰ مورد دیگر در حوزه دیگر شرکت‌ها و ۵۰۰ پرونده دیگر در حوزه شرکت سایپا به ثبت رسیده است. البته اکثراً پرونده‌های این افراد به علت عدم سکونت این افراد در منطقه، به شعبات محل سکونت آنان ارجاع داده شده است. روند صعودی تعداد بازنشستگان پیش‌از موعد و سخت‌وزیان‌آور موجود در سازمان، در شعبه ۱۴ تأمین اجتماعی نیز وجود دارد.

- این شعبه در حوزه جذب بیمه‌شدگان به‌ویژه در یک‌سال گذشته چه اقداماتی انجام داده و چه تعداد به جمع افراد تحت پوشش شعبه اضافه شده است؟ روند رشد بیمه‌شدگان در مدت حدود ۲ سال گذشته (در قالب دولت سیزدهم) چگونه بوده است؟

در حوزه بیمه‌شدگان اجباری در آمار مقایسه‌ای سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ رشد پنج درصدی در سال گذشته به ثبت رسیده است. در بخش بیمه‌شدگان خاص نیز در مقایسه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن رشد تقریبی سه درصدی ثبت شده است. با توجه به اینکه حدود ۴۰ هزار نفر از مجموع افراد بیمه‌شده این شعبه در شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایرانخودرو و سایپا مشغول به فعالیت هستند، یکی از همکاران ما به صورت کامل در این شرکت‌ها مستقر بوده و اقدام به جذب افراد خانواده این افراد در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی داشته‌ایم. در تعامل ناشی از نشست با منابع انسانی شرکت ایرانخودر قرار بر همکاری در این حوزه شد تا از این فرصت برای جذب حداکثری افراد خانوار بیمه‌شدگان این شرکت بهره‌مند شویم. این شرکت بنا است که در تعامل با تأمین اجتماعی، بخشی از حق بیمه این افراد را در قالب مشوق تقبل کنند. همچنین در جریان برگزاری نشست با مدیران شرکت زامیاد نیز قرار بر این شد که به ازای هر پرونده بازنشستگی، تعداد چهار نفر در حوزه بیمه فراگیر به شعبه معرفی کنند. دیگر شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در این حوزه بیمه‌ای توسط همکاران ما مورد تعامل قرار گرفته تا از این امکان، زمینه جذب هرچه بیشتر بیمه‌شدگان فراهم شود. این اقدامات را باید بخشی از فعالیت شعبه ۱۴ در راستای توسعه بیمه‌شدگان فراگیر محسوب کرد. سال گذشته همچنین در همکاری با مجموعه ایران مال، همکاران ما در این مکان حضور بهم رسانده و تلاش در راستای جذب افراد شاغل و پوشش بیمه‌ای آنان داشته‌اند که در این حوزه یکی از همکاران بازنشسته سازمانی، مدیریت بیمه‌ای این مجموعه تجاری را عهده‌دار شده و با شعبه در تعامل است. در این تعامل کارگاه‌های کشفی جدید، قراردادهای کاری جدید و جذب بیمه‌شدگان جدید در دستور کار قرار دارد.

- گسترش ارتباط و تعامل شعبه با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان و بیمه‌شدگان، یکی از الزامات توسعه سازمانی است. تعامل با شرکای اجتماعی در شعبه چه جایگاهی دارد؟

ما در حوزه ارتباط و تعامل با جامعه کارفرمایی، حداکثر زمان، برنامه‌ریزی و انرژی را استفاده می‌کنیم و دراین حوزه تعامل گسترده‌ای با بخش‌های منابع انسانی و مالی شرکت‌ها برقرار کرده‌ایم که این تعامل در واقع به شکل دوسویه برقرار شده است.

- میزان تسهیلات ارائه شده به بازنشستگان تحت پوشش شعبه؟

ظرف سال‌های اخیر تشهیلات حوزه بازنشستگان و مستمری بگیران به شکل کامل به کانون‌های بازنشستگی تفویض اختیار شده است. افراد مشمول تسهیلات بازنشستگی باید با ثبت‌نام در سامانه مربوط به آن در راستای دریافت تسهیلات اقدامات لازم را داشته باشند. البته خدمات فرهنگی مربوط بعه جامعه بازنشستگی مانند سفرهای زیارتی و سیاحتی نیز توسط کانون‌ها انجام و در واقع توسط سازمان مورد نظارت قرار می‌گیرند.

- چه میزان استقبال کارفرمایان از اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای در این شعبه صورت گرفته است؟

با توجه به اینکه قانون طرح جدید بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان، کارگاه‌های زیر ۱۰۰ نفر کارکن را شامل می‌شود و اکثر کارگاه های محدوده شعبه ۱۴ را شرکت‌های بزرگ تشکیل می‌دهند، از ابتدای خرداد تا امروز تعداد ۱۶ درخواست در حوزه بخشودگی جرایم بیمه‌ای ثبت شده که از این تعداد برای پنج کارگاه تقسط بدهی انجام شده و دیگر شرکت‌ها مراجعه نداشته‌اند. البته اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان با توجه به میزان مطالبات تأمین اجتماعی از فعالان بخش خصوصی، زمینه وصول بیشتر منابع سازمان را موجب خواهد شد.

- با توجه به ضرورت توسعه چتر بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی، اجرای طرح‌هایی نظیر بیمه فراگیر خانواده ایرانی چه تاثیری در افزایش بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی داشته است؟

پیش از پرداختن به راهکارهای رشد تعداد بیمه‌شدگان باید به سمت واقعی‌سازی دستمزد نیروی کار حرکت کنیم. نباید برخی کارفرمایان با توجه به خلاء قانونی، اقدام به پرداخت حداقل دستمزد و حق بیمه برای نیروی مشغول به کار داشته باشند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که با استفاده از اصلاح قوانین و مقررات، تقویت نهادهای بازرسی یا به روش‌های دیگر تلاش در مسدود کردن این گلوگاه داشته باشیم. یکی از راهکارهای موثر در این حوزه محاسبه کردن نرخ رشد دوران بیمه‌پردازی است که انتفاع سازمان، کارفرما و بیمه‌شده را به دنبال خواهد داشت. این وضعیت استقبال نیروی کار از پرداخت دستمزد واقعی به سازمان تأمین اجتماعی را به همراه دارد. محاسبه نرخ رشد دستمزد در دوران پرداخت ۳۰ ساله حق بیمه، عدالت برقراری حقوق بازنشستگی را برای افراد محقق می‌کند. این روند همچنین از فرارهای بیمه‌ای پیشگیری می‌کند. در این زمینه با اصلاح ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی امکان اجرای این مهم فراهم می‌شود.

- با توجه به سهم بیش از ۵۰ درصدی بازنشستگان پیش‌از موعد تأمین اجتماعی، دلایل رشد این سهم در مجموع تعداد بازنشستگان سازمان را چه می‌دانید؟ از نظر شما آسیب‌ها و سازوکار کنترل این نوع بازنشستگی چیست؟

با توجه به اینکه قانون مربوط به حوزه سخت‌وزیان‌آوری در سال ۱۳۸۰ صورت گرفته، در آن مقطع افراد حائز شرایط بازنشسته شده و به جای آنها تعدای نیروی کار جذب شد که این افراد اکنون به سن و سابقه بازنشستگی پیش از موعد رسیده‌اند. قوانین و مقررات مربوط به رفع شرایط سخت‌وزیان‌آوری کارگاه‌های مشمول به صورت دقیق دنبال و اجرایی نمی‌شود و با توجه به قانون‌بودن و تقبل خسارات ناشی از عدم اجرای آن توسط کارفرمایان، این مهم مورد توجه قرار ندارد و این این مسأله بار سنگینی را به سازمان تأمین اجتماعی وارد و کاهش ضریب یا نسبت پشتیبانی را به دنبال داشته است. مبلغ دریافتی چهار درصدی ناشی از شرایط سخت ‌و زیان‌آوری در مدت حدود یک‌سال از طرف سازمان به افراد مشمول پرداخت شده و مابقی آن توسط تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود. سازمان با استفاده از ظرفیت مجامع قانونگذاری باید به دنبال راهکار حل این مسئله باشد. با توجه به اینکه طیف بزرگی از بیمه‌شدگان در حوزه‌های غیر سخت‌وزیان‌آوری قراردارند، مشمولیت بخشی از افراد در حوزه سخت‌وزیان‌آوری منابع سازمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به اینکه برخی شغل‌ها سخت ‌و زیان‌آور نیست، اما در این حوزه رای گرفته و اجرا می‌شود، این روند تعداد بازنشستگان پیش از موعد را افزایش داده که در تعامل سازمان با وزارت کار امکان حل آن وجود دارد. در صورت اجرای قانون و پرداخت خسارت این حوزه توسط کارفرما، آنان به رفع شرایط سخت و زیان‌آوری اقدام خواهند داشت. همچنین جلوگیری از افزودن برخی مشاغل به این حوزه یکی دیگر از راهکارهای کاهش بازنشستگی پیش از موعد محسوب می‌شود.

- با توجه به تاثیر بالای فناوری در توسعه خدمات و اهتمام تأمین اجتماعی به گسترش ارائه کمی و کیفی خدمات الکترونیک در قالب هوشمندسازی، ضرورت توسعه بهره‌مندی از بسترهای فناوری را در ارتقاء جایگاه سازمان تأمین اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خدمات غیرحضوری در سازمان تأمین اجتماعی در راستای توسعه و در دسترس‌پذیری خدمات، نقش بسیار موثری ایفا کرده است. ارتقاء اینگونه خدمات در حوزه الکترونیک به شرطی تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت که بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موردنیاز آن فراهم باشد. البته همراستای با توسعه خدمات الکترونیک در شعبه ۱۴ به دلیل تعامل با شرکت‌ها و حضور نمایندگان آنان در شعبه و انجام بسیاری از امور مربوطه از این طریق، کاهش مراجعه حضوری به شعبه بسیار مشهود است. توسعه خدمات غیرحضوری در تأمین اجتماعی ظرف سال‌های اخیر تاثیرگذاری بسیاری در ارتقاء خدمات در دسترس سازمان داشته و به عبارتی، تسهیل دریافت خدمات توسط ذینفعان و بیمه‌شدگان را به همراه داشته است.

کد خبر: 62048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =