۳۱ کارگزار رسمی ‌برون‌مرزی سازمان در هشت کشور دنیا فعالیت دارند

فراهم شدن امکان بهره‌مندی ایرانیان خارج از کشور از خدمات تأمین‌اجتماعی در راستای اصل (۲۹) قانون اساسی از برنامه‌های راهبردی این سازمان جهت برخورداری این افراد از خدمت بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی، افزایش منابع حاصل از بیمه‌پردازی و توسعه چتر بیمه‌ای است. با توجه به حضور بیش از چهار میلیون ایرانی در کشورهای مختلف، اکنون بخشی از این افراد از پوشش بیمه‌ای و خدمات تأمین‌اجتماعی بهره‌مند هستند. این سازمان اکنون با فراهم کردن این امکان، زمینه‌ای برای استفاده همه ایرانیان شاغل، غیرشاغل و در حال تحصیل از خدمات متنوع خدمات سه‌گانه ایجاد کرده تضمین برای آنان فراهم کرده است.در گفت‌وگو با «مهدی شکوری» مدیر کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی، فراهم کردن شرایط برخورداری ایرانیان خارج کشور از مزایای پوشش بیمه، اهداف اجرای این مدل بیمه‌ای، نحوه ثبت‌نام، روش‌های پیگیری برای تحت پوشش قرار گرفتن، نرخ‌های تعیین شده برای پرداخت حق‌بیمه و راه‌اندازی کارگزاری‌های رسمی ‌جهت بیمه ایرانیان خارج از کشور مطرح شد.

شکوری با اشاره به اینکه بیمه ایرانیان خارج از کشور ماهیت اختیاری دارد، گفت: «افراد متقاضی این بیمه با اراده خود نسبت به عقد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه اقدام می‌کنند؛ بنابراین سازمان و بیمه‌شده متعهد به انجام تکالیف قانونی در این زمینه خواهند شد.» او افزود: «هموطنان خارج از کشور می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه مقرر و با انتخاب یکی از دو نرخ ۱۴ و ۱۸ درصد، خود را نزد تأمین‌اجتماعی بیمه کنند. البته امکان تکمیل سوابق بیمه‌ای از سوی این افراد وجود دارد.» مدیر کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: «همچنین در صورت تمایل افراد متقاضی بیمه در تأمین‌اجتماعی، امکان پرداخت ۹ درصد سهم درمان برای برخورداری از خدمات درمانی در داخل کشور نیز فراهم شده است.»
شکوری با اشاره به اینکه دریافت حق‌بیمه از متقاضیان بیمه ایرانیان خارج از کشور و پرداخت مستمری بر اساس پول رایج کشور انجام می‌شود، گفت: «پس از داشتن شرایط برای بازنشستگی و مستمری‌بگیری، مستمری پرداختی افراد بیمه‌شده به حساب افتتاح شده آنها در داخل کشور واریز خواهد شد.»

فعالیت ۳۱ کارگزار رسمی ‌برون‌مرزی
مدیر کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی گفت: «اکنون ۳۱ کارگزار رسمی ‌برون‌مرزی سازمان در هشت کشور دنیا فعالیت دارند که برای سهولت در دسترسی افراد متقاضی، نام، مشخصات و تلفن این کارگزاری‌ها در سایت این سازمان به نشانی (www.tamin.ir) به طور مشخص آمده است، بنابراین متقاضیان برای هر نوع فعالیت از جمله بیمه‌پردازی، انتقال سوابق بیمه‌ای، درخواست بازنشستگی و سایر خدمات، امکان مراجعه برای دریافت خدمت از این مراکز را دارند.» او در ادامه افزود: «با توجه به پرداخت حق‌الزحمه خدمات این کارگزاری‌ها توسط تأمین‌اجتماعی، ایرانیان خارج از کشور هیچ مبلغی بابت درخواست و دریافت خدمات پرداخت نخواهند کرد.» شکوری ادامه داد: «با توجه به ایجاد این کارگزاری‌ها به میزان جمعیت ایرانیان ساکن درکشورهای مختلف، تأمین‌اجتماعی آمادگی دارد در همه کشورها برحسب نیاز آنها این کارگزاری‌ها را توسعه دهد.» وی با اشاره به اینکه مراجعه به کارگزاری‌های رسمی‌ برون‌مرزی یکی از مراحل دسترسی افراد متقاضی برای بیمه ایرانیان خارج از کشور است، تأکید کرد: «متقاضیان این بیمه علاوه بر مراجعه به کارگزاری، می‌توانند برای ارائه درخواست عقد قرارداد بیمه تأمین‌اجتماعی و خدمات بیمه‌ای از سامانه غیرحضوری سازمان به نشانی
(www.ex-eservices.tamin.ir) استفاده کنند.» او گفت: «سایت بین‌الملل سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی (www.mss.tamin.ir) برای ارائه خدمت به این افراد فعال است. البته شعبه ۲۷ سازمان در استان تهران به صورت متمرکز به موضوع ایرانیان خارج از کشور اختصاص داده شده تا درخواست‌های هموطنان به صورت تخصصی در این شعبه رسیدگی شود.»

امکان بیمه‌پردازی برای همه ایرانیان
مدیر کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی به موضوع فراهم شدن امکان بیمه‌پردازی برای همه ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: «همه ایرانیان شاغل، غیرشاغل و در حال تحصیل امکان، استفاده از خدمات و مزایای تأمین‌اجتماعی را دارند.» شکوری با اشاره به قدمت بیش از ۷۰ سال فعالیت تأمین‌اجتماعی در قالب مهمترین نهاد حوزه اجتماعی، افزود: «این سازمان بر اساس مشارکت و اصل سه‌جانبه‌گرایی بیمه‌شده، کارفرما و دولت، پایه‌ریزی شده و اکنون نیمی ‌از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد.» او ادامه داد: «اکنون بیش از ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه‌شده اصلیِ بیمه‌پرداز و همچنین ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پرونده مستمری‌بگیر شامل بازنشسته، ازکارافتاده و بازماندگان تحت پوشش این سازمان هستند. با احتساب افراد تبعی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، حدود ۴۵ میلیون نفر در داخل و خارج از کشور خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را دریافت می‌کنند.»

گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی
مدیر کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: «یکی از مأموریت‌های مهم و اساسی این سازمان گسترش و تعمیم انواع بیمه‌های اجتماعی است.» او ادامه داد: «تأمین‌اجتماعی تحت عنوان یک سازمان مستقل، مشمول دریافت بودجه دولتی نیست و عمده منابع آن از محل وصول حق‌بیمه‌ها تأمین می‌شود. البته دولت در این سازمان نقش تنظیم‌گری، تضمین‌گری و تعادل بخشی منابع و مصارف را به عهده دارد.» شکوری افزود: «در واقع دولت اعتبار و پایداری صندوق را تضمین می‌کند. بر اساس قانون تأمین‌اجتماعی، دولت با تأمین سهمی ‌از مبالغ حق‌بیمه مانند بیمه‌های با ماهیت اجباری یا اختیاری از جمله ایرانیان خارج از کشور در تأمین منابع سازمان مشارکت دارد و این موضوع موجب اطمینان‌خاطر بابت استمرار ارائه تعهدات و خدمات این سازمان بیمه‌گر در آینده می‌شود.»

تحقق اصل (۲۹) قانون اساسی
شکوری افزود: «بر اساس اصل (۲۹) قانون اساسی، برخورداری از مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، حقی همگانی و تکلیف دولت به شمار می‌رود و اجرای این تکلیف از طریق سازمان‌های بیمه‌گر از جمله تأمین‌اجتماعی محقق خواهد شد.» به گفته او، تعمیم پوشش بیمه به همه اقشار بدون پوشش از اهداف مهم تأمین‌اجتماعی به شمار می‌رود و این سازمان، این گروه‌های اجتماعی را شناسایی، زمینه و شرایط بیمه‌شدن آنها را فراهم می‌کند. او ادامه داد: «ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری، اهمیت موضوع گسترش پوشش بیمه را دوچندان کرده است. در این سیاست‌ها ایجاد یک نظام رفاه و تأمین‌اجتماعی کارآمد، توانمند، عدالت‌بخش، کرامت‌بخش، یکپارچه و فراگیر مورد تأکید قرار گرفته است.»

کد خبر: 62081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =