چالش‌های ارائه خدمات در یک پلی‌کلینیک تخصصی؛ از سونامی بازنشستگی تا تامین متخصص

رئیس پلی‌کلینیک تخصصی تأمین اجتماعی بروجن ضمن برشماری برخی چالش‌های موجود، به میزان استقبال بیمه‌شدگان از خدمات این مرکز اشاره کرد و گفت: استقبال خوب است و ظرفیت خدمت‌رسانی مرکز به طور کامل استفاده می‌شود. در صورت تأمین پزشک متخصص، امکانات و فضای فیزیکی مناسب تقاضا برای  رشد خدمت کاملاً موجود است.

دکتر محمدرضا حمزه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، به معرفی پلی‌کلینیک تخصصی بروجن اعم از فضای فیزیکی، بخش‌ها و همین‌طور شیفت‌های فعال آن پرداخت و اضافه کرد: پلی‌کلینیک تخصصی تأمین اجتماعی بروجن واقع در استان چهارمحال و بختیاری در زمینی به مساحت ۲۹۳۰ مترمربع و با زیربنای ۱۷۵۳ مترمربع، شامل ۴۱۹ مترمربع فضای درمانی (آزمایشگاه، رادیولوژی، تزریقات، داروخانه، دندانپزشکی، مطب پزشکان و مامایی)، ۱۵۷ مترمربع فضای اداری پشتیبانی، ۱۳۲ مترمربع فضای انبار و ۲۸۵ مترمربع فضای رفاهی است که در دو شیفت صبح و بعدازظهر فعال است.

وی در خصوص خدمات درمانی عمومی و تخصصی که در این مرکز به مردم ارائه می‌شود گفت: کلینیک پزشکان عمومی پنج پزشک دارد و با سه مطب در شیفت صبح و دو مطب در شیفت بعدازظهر فعال است. در موارد ضرورت یکی از پزشکان هر شیفت در شیفت دیگر نیز به‌صورت پزشک کمکی فعالیت می‌کند.

رئیس پلی‌کلینیک تخصصی تأمین اجتماعی بروجن ادامه داد: در کلینیک داخلی نیز با حضور پزشک متخصص داخلی در دو شیفت صبح و عصر ویزیت انجام می‌شود. در کلینیک اطفال نیز پزشک متخصص اطفال داریم و در دو شیفت صبح و عصر ویزیت انجام می‌شود.

حمزه افزود: کلینیک دندانپزشکی ما سه دندانپزشک دارد که دونفر در شیفت صبح و یک نفر در شیفت عصر نسبت به پذیرش بیمار اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه کلینیک مامایی در شیفت صبح فعال است گفت: کلینیک جراحی نیز پزشک قراردادی مهمان دارد که هفته‌ای یک روز حضور می‌یابد و توأمان فعالیت اتاق عمل سرپایی را هم داریم. به همین ترتیب در کلینیک پوست، جراحی مغزواعصاب، رادیولوژی و ... خدمات در روزهای مختلف هفته ارائه می‌شوند.

رئیس پلی‌کلینیک تخصصی تأمین اجتماعی بروجن گفت: در واحد رادیولوژی دستگاه عکس OPG ، تنها دستگاه فعال از این نوع در بخش دولتی در سطح شهرستان بروجن است و صرف‌نظر از بیمه‌شدگان سازمان، سایر اقشار نیز برای دریافت این خدمت به مرکز ما مراجعه می‌کنند.

حمزه افزود: در واحد کمیسیون و شورای پزشکی علاوه بر شهرستان بروجن، کلیه بیمه‌شدگان سازمان در شهرستان لردگان نیز تحت پوشش این کمیسیون هستند. ارائه این خدمات در مرکز بدون فعالیت مجدانه واحدهای پشتیبانی مرکز مقدور نخواهد بود.

وی به میزان استقبال بیمه‌شدگان از خدمات این مرکز اشاره کرد و گفت: استقبال خوب است و ظرفیت خدمت‌رسانی مرکز به طور کامل استفاده می‌شود. در صورت تأمین پزشک متخصص، امکانات و فضای فیزیکی مناسب تقاضا برای رشد خدمت کاملاً موجود است.

رئیس پلی‌کلینیک تخصصی تأمین اجتماعی بروجن درباره وضعیت دسترسی داروی مورد نیاز بیماران با وجود کمبودهای دارویی در دو سال اخیر اضافه کرد: بدیهی است که این مرکز نیز همچون کلیه مراکز درمانی کشور در حال حاضر با کمبود برخی اقلام دارویی روبه‌روست، اما خوشبختانه با تلاش مجدانه همکاران خصوصاً واحد مالی و انباردار دارویی مرکز، وضعیت نسبت به عموم مراکز بهتر بوده؛ چه از حیث کمبود دارو و چه داروهای تاریخ نزدیک وضعیت رضایت‌بخشی داشته‌ایم.

حمزه با بیان اینکه در مجموع ۵۳ نیروی انسانی در درمانگاه فعالیت می‌کنند، در خصوص چالش‌های این مرکز درمانی بیان کرد: اولین چالش ما ساختمان قدیمی و کوچک مرکز است که با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته برای افزایش و بازسازی فضا، مطلقاً جوابگوی تقاضای موجود و خدمات در حال ارائه به مراجعین نیست. دومین چالش ما سونامی بازنشستگی پرسنل طی سال ۱۴۰۲ است؛ به دلیل اینکه این پلی‌کلینیک در سال ۱۳۷۲ احداث شده و با توسعه فعالیت شروع به کارکرده است، اکثر نیروهای درمانی و پشتیبانی در همان بازه زمانی استخدام شده‌اند و تا عید ۱۴۰۳ بیش از ۳۰ درصد نیروهای ما بازنشسته خواهند شد که باید از هم اکنون به فکر تأمین و آموزش جایگزین آنها باشیم.

وی ادامه داد: در حد توان و با هماهنگی مدیریت درمان استان، اقدامات در این زمینه شروع شده و در حال حاضر آموزش نیروی جایگزین واحد مالی، کمیسیون پزشکی و کارپردازی پیگیری می‌شود.

رئیس پلی‌کلینیک تخصصی تأمین اجتماعی بروجن سومین چالش این مرکز درمانی را تأمین پزشک متخصص خصوصاً در تخصص‌هایی همچون ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، چشم، قلب و عروق، داخلی اعصاب دانست و گفت: متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی در تأمین پزشک متخصص برای این پلی‌کلینیک همکاری لازم را نداشته و پزشکان متخصص بیمارستان امام علی (ع) فرخ شهر (بیمارستان سازمان در استان) نیز به دلیل بعد مسافت ۶۵ کیلومتری تمایل چندانی برای حضور در پلی‌کلینیک ما نشان نمی‌دهند. همچنین در نظرسنجی‌ها و مراجعات حضوری بیماران ارائه خدمات سونوگرافی یکی از تقاضاهای ثابت بیمه‌شدگان عزیز سازمان است اما این پلی‌کلینیک فاقد بخش سونوگرافی است.

حمزه پیرامون جایگاه این مرکز درمانی در سطح شهرستان گفت: نزدیک‌ترین واحد درمانی سازمان به پلی‌کلینیک بروجن، بیمارستان امام علی (ع) فرخ شهر با ۶۵ کیلومتر فاصله است که این بعد مسافت باعث شده این مرکز قلب تپنده ارائه خدمت به بیمه‌شدگان سازمان در سراسر شهرستان باشد، درحالی‌که شهرستان بروجن بیش از ۷۰ هزار بیمه شده تحت پوشش از خود شهرستان دارد، از سوی دیگر این شهرستان در مرز استان اصفهان واقع شده است. این امر از یک سو باعث می‌شود بیمه‌شده‌های مناطق مجاور استان اصفهان به این مرکز مراجعه کنند و از سوی دیگر تعداد زیادی از کارگران مراکز صنعتی استان اصفهان نیز در این شهرستان ساکن‌اند که خود و خانواده‌هایشان از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند؛ اما هر دوی این گروه از بیمه‌شدگان در آمار بیمه‌شدگان شهرستان محاسبه نمی‌شوند.

وی اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما احداث ساختمان جدید برای این پلی‌کلینیک است که پس از حدود هفت سال پیگیری خوشبختانه با همکاری ستاد مرکزی سازمان و پیگیری مدیریت درمان مصوبه احداث ساختمان جدید پلی‌کلینیک فرایندهای نهایی را طی کرده است و با توجه به اینکه هزینه خرید زمین در نظر گرفته شده برای احداث نیز از سوی نماینده مجلس شورای اسلامی و مسئولین شهرستان بروجن تأمین شده و زمین در آخرین مراحل واگذاری قانونی به سازمان است و امیدواریم که قبل از پایان سال جاری عملیات اجرایی احداث آغاز شود.

کد خبر: 62201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =