درمان رایگان بیمه‌شدگان؛ کاهش بار هزینه‌های سبد معیشت

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه، به مناسبت روز تأمین‌اجتماعی به شرح خدمات درمانی و طرح‌های توسعه‌ای این حوزه پرداخت و درمان رایگان بیمه‌شدگان را در مراکز ملکی، سبب کاهش بار هزینه‌های سبد معیشت خانوارها دانست.  

دکتر میثم حجتی‌پور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این مدیریت خدمات درمانی را در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم عرضه می‌کند، افزود: در بخش درمان مستقیم ۱۱ مرکز ملکی شامل دو بیمارستان، دو پلی‌کلینیک شبانه‌روزی و درمانگاه‌های سطح شهرستان‌ها خدمات درمانی بیماران را به طور رایگان عرضه می‌کند.

وی گفت: بیمارستان عمومی شهدای کرمانشاه و بیمارستان تخصصی حضرت معصومه(س) در مجموع دارای ۲۱۲ تخت بیمارستانی است و دو پلی‌کلینیک شبانه‌روزی نیز در مرکز استان واقع شده است.

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه، ادامه داد: همچنین مراکز درمانگاهی در سطح شهرستان‌های اسلام‌آباد غرب، سرپل ذهاب، پاوه، جوانرود، بیستون، سنقر و صحنه بیماران را پذیرش می‌کند و علاوه بر آن تا آخر امسال درمانگاه‌های کنگاور و هرسین به مجموع مراکز درمانگاهی استان افزوده می‌شود. حدود نیمی از این درمانگاه‌ها در سال‌های اخیر احداث شده است.

حجتی‌پور با اشاره به خدمات تأمین‌اجتماعی در بخش درمان غیرمستقیم، بیان کرد: در این بخش نیز در قالب معاونت خرید راهبردی، خدمات درمانی بیمه‌شدگان زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد و حدود ۱۵۰۰ مرکز در استان از جمله بیمارستان‌های دانشگاهی، خصوصی و نیروهای مسلح، مطب‌ها، داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک با تأمین‌اجتماعی طرف قرارداد هستند.

وی با اعلام اینکه در استان کرمانشاه طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مراجعه به مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی انجام شده است، افزود: با احتساب حدود ۷۷۰ هزار بیمه شده اصلی و تبعی استان، می‌توان گفت تقریبا به ازای هر یک بیمه شده، چهار بار مراجعه به مراکز درمانی ملکی رخ داده است. همچنین حدود ۱۵ هزار عمل جراحی سرپایی نیز در سال مذکور انجام شده است.

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه، گفت: در حوزه عملیات عمرانی و توسعه‌ای نیز اقدامات موثری به ویژه در سه چهار سال اخیر در این مدیریت رقم خورده است که از جمله آن می‌توان به احداث بخش LDR بیمارستان حضرت معصومه(س) اشاره کرد که با حضور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد.

حجتی‌پور ادامه داد: پیش از آن نیز بخش NICU این مرکز درمانی بازسازی و با افزایش ۸ تخت، توسعه یافته بود. ایجاد انبار دارویی، بهسازی و خرید تجهیزات جدید تصویربرداری و نوسازی آشپزخانه از دیگر اقدامات طرح توسعه این مرکز به شمار می‌رود. درحال حاضر نیز نوسازی رختشویخانه و تهویه بیمارستان در دست اقدام قرار دارد.

وی با اشاره به احداث مراکز درمانی جدید در گستره خدمات این مدیریت درمان، افزود: پروژه‌های متعددی را در دست اقدام داریم که بسیاری از آن‌ها در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و به‌زودی عملیات ساخت‌وساز آن‌ها آغاز می‌شود.

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه، ادامه داد: یکی از این مراکز، درمانگاه تخصصی حضرت معصومه(س) است؛ درحال حاضر نقشه فاز ۲ این مرکز تهیه شده و در صورت تکمیل به سمت تهیه اسناد مناقصه برای پیمانکار پیش خواهیم رفت.

حجتی‌پور بیان کرد: در بیمارستان شهدای کرمانشاه نیز ساخت یکی از بزرگ‌ترین اورژانس‌های تأمین‌اجتماعی را در دست اقدام داریم؛ این بخش با دارا بودن حدود ۳۳۰۰ متر مربع زیربنا در سه طبقه احداث می‌شود و درحال حاضر حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید است هرچه زودتر تکمیل و در خدمت بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد.

وی گفت: در این بیمارستان همچنین بازسازی و نوسازی تجهیزات تصویربرداری و بازسازی آشپزخانه در سال‌های قبل به‌طور کامل انجام شده است و درحال حاضر عملیات توسعه واحد رختشوی‌خانه و تهویه در دست اقدام قرار دارد. در پلی‌کلینیک شماره یک نیز بازسازی و نوسازی بخش تصویربرداری درحال انجام است.

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه، یکی دیگر از اقدامات توسعه خدمات درمانی این مدیریت را تهیه زمین ملکی برای درمانگاه‌های استیجاری بیان کرد و افزود: درمانگاه‌های تأمین‌اجتماعی در شهرستان‌های پاوه، جوانرود، سرپل‌ذهاب و صحنه در ساختمان‌های استیجاری فعالیت دارند و درنظر است تا به مراکز ملکی تبدیل شوند.

حجتی‌پور ادامه داد: زمین برای احداث درمانگاه‌های سرپل‌ذهاب و پاوه تهیه شده است که در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و پس از طی شدن این مرحله عملیات ساخت‌وساز امسال آغاز می‌شود.

وی گفت: تهیه زمین برای احداث ساختمان‌های جدید درمانگاه‌های جوانرود، صحنه و هرسین هم در دست اقدام قرار دارد و علاوه بر آن زمین احداث درمانگاه کنگاور را به‌طور رایگان دریافت کرده‌ایم که عملیات احداث آن در سال جاری انجام نمی‌شود. زمین درمانگاه سنقر ملکی است و ساختمان جدید در زمین ملکی بنا می‌شود.

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه، ارتقای شیفت‌های درمانگاه اسلام‌آباد غرب را به دو شیفت از دیگر اقدامات این مدیریت برشمرد که اواخر سال گذشته در راستای توسعه خدمات درمانی انجام شده است.

حجتی‌پور با اشاره به ارزش و اهمیت ارائه خدمات درمانی رایگان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان، افزود: همان‌طور که می‌دانیم، شالوده اصلی رفاه در دنیای امروز، بحث مسکن، امنیت، سلامت و اشتغال است و بنابراین بحث درمان بخش مهمی از هزینه‌های سبد خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. به‌طور حتم ارائه رایگان خدمات درمانی می‌تواند بار هزینه‌های سبد خانوار را کاهش داده و ضمن ایجاد آرامش روانی و اطمینان خاطر برای دسترسی به درمان، کمک بزرگی به معیشت زندگی مردم کند.

وی با بیان اینکه در این استان خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی با استقبال بیمه‌شدگان و مردم مواجه می‌شود، درباره اقدامات موثر برای ارتقای خدمات درمانی در این مدیریت، گفت: یافته‌های آماری در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که استان کرمانشاه با ۶۶ درصد توسعه، رتبه برتر طرح توسعه را به خود اختصاص داده است.

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه، ادامه داد: علاوه بر آن این مدیریت در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ رتبه اول کشور را در زمینه ارزیابی‌ عملکرد مدیریت‌های درمان سازمان به دست آورده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۱ نیز جزو استان‌های برتر شناخته شویم.

حجتی‌پور بیان کرد: همچنین ضریب اشغال تخت در بیمارستان‌های این مدیریت که از شاخص‌های مهم درمان تلقی می‌شود، حدود ۷۱ درصد در سال ۱۴۰۱ اعلام شده است که میزان قابل قبول و خوبی است. در مراکز سرپایی نیز حدود ۲۵ هزار پرونده بیماری‌های مزمن تشکیل شده است.

وی یکی دیگر از برنامه‌های مهم این مدیریت را فعالیت در حوزه گردشگری سلامت اعلام کرد و افزود: در بحث IPD یا گردشگری سلامت توانسته‌ایم مجوز لازم فعالیت در این حوزه را از دانشگاه علوم‌پزشکی اخذ کنیم و درحال حاضر منتظر ابلاغ تعرفه‌های خدمات آن از سوی سازمان هستیم.

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان کرمانشاه، افزود: با توجه به ظرفیت مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی در استان و نیز همجواری با کشور عراق، آمادگی آن را داریم که فعالیت در این حوزه را گسترش دهیم؛ در این راستا از فعالان عرصه گردشگری سلامت در اقلیم کردستان نیز برای بازدید از مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی دعوت به عمل آوردیم که با جلب نظر آن‌ها برای بهره‌مندی از خدمات درمانی بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی مواجه شد.

کد خبر: 62235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =