بودجه لازم برای تکمیل طرح‌های بهداشتی و درمانی ۱۵۰هزار میلیارد تومان است

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بودجه مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های بهداشتی و درمانی کشور حدودا ۱۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) برآورد می‌شود، توضیحاتی درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ارائه کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، بهرام عین‌اللهی در نشست خبری تشریح دستاوردهای ۲۲ ماهه وزارت بهداشت در دولت سیزدهم که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، با تشکر از اصحاب رسانه در زمینه پوشش اخبار کرونا، گفت: البته برای کرونا لازم است اصحاب رسانه برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی کار بیشتری کنند تا افتخارات را نشان دهند.

او با اشاره به اهمیت موضوع سلامت، گفت: یکی از دستاوردهای ما پس از انقلاب در زمینه سلامت است. در زمان تحویل دولت، روزانه ۵۰ هزار بیمار کرونایی، ۲۰ هزار بستری و ۸۰۰۰ بیمار بدحال در آی سی یو و ۷۰۰ مرگ و میر روزانه داشتیم و بسیاری از فعالیت‌ها هم متوقف بود و ما در چنین شرایطی آمدیم و مسئولیت گرفتیم و این درحالی بود که نزدیک ۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) بدهی و ۷۰۰ میلیون یورو تعهد هم در وزارت بهداشت وجود داشت.

او تاکید کرد: اولین گام ما پس از تفویض مسئولیت، تشکیل کمیته علمی کرونا با ۶۰ استاد برای تدوین راهنمای بالینی و درمان بود. تا آن زمان تنها ۱۸ میلیون واکسیناسیون انجام شده بود و اکثر مردم واکسن نزده بودند؛ از این رو با حمایت ریاست جمهوری واکسن وارد و کار آغاز شد. به این ترتیب ۱۶۰ میلیون دز واکسیناسیون انجام شد.

عین‌اللهی تاکید کرد: از دیگر اقدامات مهم ما پوشش بیمه‌ای بود که ۵ دهک نخست جامعه را که شامل ۱۲ میلیون نفر هستند بیمه رایگان کردیم و این جدا از ۲۰ میلیون نفری است که در مناطق روستایی بیمه شدند. حدود ۱۰ میلیون نفر باید حق بیمه پرداخت کنند ولی کاهش دادن مبلغ حق بیمه در اولویت ما بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت دیپلماسی سلامت، گفت: در جلسات سازمان بهداشت جهانی حضور یافتیم و دستاوردهای خود را شرح دادیم. یکی از کارهای مهم احیای اجلاس گروه G۵ بود که تاکنون ۳ اجلاس داشتیم که هر سه در ایران برگزار شد.

او با تاکید بر اینکه طرح دارویاری، طرح بسیار مهمی بود که سال قبل انجام شد، گفت: قیمت دارو با ارز نیمایی مطرح شد و مقرر شد یارانه دارو به مردم داده شود و قرارگاه دارویی نیز تشکیل شد. با اجرای این طرح، پیشرفت نسخه الکترونیک به ۹۸ درصد رسید و سیستم HIS بیمارستانی نیز به روز رسانی شد.

وزیر بهداشت درخصوص افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی، گفت: همه جای دنیا مرکز درمانی باید جایی باشد که همه امکانات را داشته باشد؛ چون برخی بیماری‌ها نیاز به بررسی‌های چندجانبه دارند. بیمارستان‌های کوچک نمی‌توانند نیاز را کاملا تامین کنند و حتی شاید جایی به ضرر هم باشد؛ چون زمان طلایی درمان از دست می‌رود. بیمارستان‌های مجهز و کامل باید در استان‌ها داشته باشیم و پروژه‌های اخیر ما عمدتا بیمارستان با ظرفیت بالا و اکثر تخصص‌ها هستند. برای مناطق کم جمعیت هم اگر قرار شد کار به بستری برسد باید اقدامات اولیه در مراکز منتخب شبانه روزی سلامت انجام شود و سپس ارجاع داده شوند. یکی از طرح‌ها این است که این مراکز به بیمارستان‌های مجهز متصل شوند.

او افزود: در تهران فکر می‌کنیم نابرابری در مراکز درمانی شمال و جنوب شهر وجود دارد و متاسفانه علی‌رغم اینکه در جنوب شهر جمعیت قابل توجهی وجود دارد، اما مراکز درمانی کافی نداریم و باید مراکز این بخش کامل شود. مرکز پردیس آماده افتتاح است، در شهریار یک بیمارستان ۳۰ سال است که دارد ساخته می‌شود و ان شاءالله تا مهرماه افتتاح می‌شود. در ورامین نیز پروژه تکمیل بیمارستان داریم و در سایر نقاط هم این سیاست دنبال می‌شود. چنانچه در ملارد بعد از ۱۳ سال یک بیمارستان افتتاح شد.

او در پاسخ به سوال درباره پروژه‌های بهداشتی و درمانی نیمه کاره و تامین نیرو برای آنها، توضیح داد: پروژه‌های خود را به دو دسته تقسیم کردیم؛ شامل آنهایی که زیر ۵۰ درصد و آنهایی که بالاتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند. اولویت ما بر پروژه‌هایی است که بیش از ۵۰ درصد تکمیل شده باشند. حدود ۵۴۰۰ پروژه داشتیم که از این تعداد تقریبا ۱۴۰۰ پروژه در دست تکمیل و افتتاح است. در این راستا معاونت اجرایی ریاست جمهوری به ما کمک‌ کردند و ما فقط از منابع خود استفاده نکردیم و بسیاری از منابع در سفرهای استانی گرفته شده و حدود ۳۰ همت سال قبل خارج از اعتبارات خود برای پروژه‌ها گرفتیم و از یک درصد ارزش افزوده هم استفاده کردیم و از سود سرمایه گذاری که قبلا در پالایشگاه شده بود هم که حدود ۲ همت بود، بهره بردیم. برخی از این پروژه‌ها می‌توانند فرسودگی را جبران کنند. بودجه مورد نیاز برای تکمیل طرح‌ها حدودا ۱۵۰ همت برآورد می‌شود که البته یکساله نیست.

او در ادامه پاسخ خود به ایسنا گفت: در رابطه با استخدام نیروی پرستای، جذب مجوز اخیر سهم پرستاران حدود ۵۰ درصد است. از طرفی طبق قانون طرح نیروی انسانی، نیروها موظف هستند مدتی طرح داشته باشند و آن هم یکی از منابع تامین نیروی ما است. از ۷۰ هزار نیروی تبدیل وضعیت شده هم تعداد زیادی پرستاران هستند.

عین‌اللهی درباره آثار تحریم‌ها در تامین دارو نیز بیان کرد: تحریم یک تیغ دو لبه است که از یک سو سبب شد تا دانشمندان ما به فکر تقویت اقدامات بی‌افتند تا پیشرفت کنیم به شکلی که وسایلی تولید کنیم که قبل از تحریم نداشتیم و حتی امکان صادرات آنها هم به وجود آمد اما از طرف مقابل مشکل تامین دارو هم وجود داشت و در گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل هم این موضوع اعلام شد که تحریم‌ها حرکتی ناجوانمردانه است. ما از طرق مختلف سعی در کنار زدن تحریم‌ها و تامین وسایل و دارو داریم و از دو کشور چین و هند هم ممنون هستیم که به ما کمک کردند. علم پزشکی فقط در اختیار چند کشور محدود نیست و ما می‌توانیم با مشارکت علم خود را ارتقا دهیم.

عین‌اللهی درخصوص صادرات دارو و تجهیزات پزشکی نیز تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که به میزان دانشی که در کشور داریم، تولیداتی در این زمینه نداریم و تولید مناسب با توان نیست. ما تنظیم‌گر هستیم و خودمان کارخانه تولیدی نداریم. ۶۰ درصد تولیدات در بخش دولتی و ۴۰ درصد هم در مراکز خصولتی است. کار مهم این است که بتوانیم تسهیلاتی ایجاد کنیم تا دانشمندان در حوزه تولید دارو کار کنند. دومین راه تجارت بعد از نفت، دارو است. در برخی استان‌ها حتی یک مرکز تولید دارو نداریم و اخیرا در نشستی به همه استان‌ها گفتیم که برای راه‌اندازی خط تولید دارو آمادگی کمک به آنها را داریم. به همه کارخانه‌ها تاکید کردیم که هرچقدر تولیدات را افزایش دهند ما اجازه صادرات هم به آنها خواهیم داد.

او در این باره افزود: یکی از سیاست‌های دیگر ما ایجاد ذخایر استراتژیک است که برای جلوگیری از بروز کمبود مقطعی دارو ضروری است. اقدام دیگر ما درحوزه داروهای پیشرفته است که گران هستند و در این رابطه هم شرکت‌های دانش بنیان ورود کرده‌اند.

وزیر بهداشت در خصوص گسترش گردشگری سلامت نیز گفت: به طور طبیعی حتی قبل از انجام کار توسط دولت، مردم کشورهای مجاور به کشور ما آمدند. در سفر اخیرم به تاجیکستان مردم از اعتقاد شدید خود به پزشکان ایرانی صحبت می‌کردند و باید از این فرصت استفاده کنیم. برای گردشگری سلامت تاکنون به ۲۴۰ بیمارستان‌ مجوز IPD داده شده است و در نظر داریم که این تعداد افزایش یابد.

عین‌اللهی ادامه داد: برای گردشگری سلامت جلسه‌ای هم با دکتر امیرعبداللهیان و دکتر ضرغامی قرار است داشته باشیم تا ساختارهای خارج از وزارت بهداشت ارتقا یابد. یکی از طرح‌های ما رایزن سلامت است تا در سفارت کشورهایی که میزان مراجعه بالایی دارند، رایزن سلامت داشته باشیم که از مبداء برنامه ریزی حضور افراد در کشور ما را انجام دهند.

او افزود: سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت در کشور ما خدمت گرفتند.

وزیر بهداشت درباره وضعیت ذخایر دارویی در کشور نیز گفت: هماهنگی خوبی در دو ماه اخیر انجام شده است. یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را به تصویب رساندیم و این کمک می‌کند تا مشکلات رفع شود. ۱۲ هزار میلیارد تومان هم سازمان برنامه اخیرا به دارو اختصاص داد و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هم بانک مرکزی برای تسهیلات مصوب کرد. برای اینکه با کمبود مواجه نشویم مهم ترین کار ایجاد ذخایر استراتژیک است که کمبود مقطعی جبران شود. این نوع از کمبودها همواره امکان رخ دادن دارند ولی ما استرانژی تامین منابع داریم و در مجلس هم بحث ۹ درصد ارزش افزوده برای مواد اولیه وارداتی به صفر رسید و در جلسه سران هم ۴ درصد عوارض گمرکی به یک درصد تقلیل یافت.

وزیر بهداشت در ادامه درباره خدماتی که قرار است در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲ انجام شود، توضیح داد: اربعین برای ما بسیار مهم است، سال قبل خودم چندبار به پایانه‌های مرزی مراجعه کردم و از نزدیک شرایط را ارزیابی کردم. در مرز شلمچه مرکز بسیار مجهز حاج قاسم سلیمانی را داریم که بسیار موفق عمل کردند؛ اما وقتی به سمت بصره رفتم دیدم که آنجا هیچ امکاناتی وجود ندارد و تنها یک اتاق داشتند با دو پرستار و خواهش ما این بود که اگر کسی بیمار شد به سمت ما بفرستند و بیشتر تمرکز را بر اعزام به مراکز خودمان گذاشتیم.

او افزود: در مرز مهران مرکزی نداشتیم و از کانکس، اتوبوس آمبولانس و چادر استفاده می‌کردیم اما آنجا گرمازدگی بدی داشتیم که خواهش کردیم کار آوردن مردم تا پایانه را انجام دهند و برای امسال سازه ما تکمیل شده است و مانند شلمچه قرار است سازه داشته باشیم. در مرز خسروی هم وضعیت مانند مهران بود که درحال ساخت سازه هستند و اگر بتوانند تا اربعین تکمیل می‌شود.

عین‌اللهی افزود: سیاست ما ایجاد سازه‌های دائم است که با کولر و ... خدمت کنند. مهم‌ترین مسئله برای ما در اربعین تونل‌های سرما است تا گرمازدگی را کاهش دهیم. مدتی قبل وزیر بهداشت عراق به ایران آمد و در این راستا هماهنگی‌هایی انجام شد. سال قبل در راهپیمایی حاضر شدم و متوجه شدم مشکلاتی در عراق وجود دارد ولی امیدواریم هماهنگی بیشتری با آنها داشته باشیم. البته درمان در خارج از کشور با هلال احمر است و ما کمک کننده هستیم. برای هر کدام از نیروهای حوزه سلامت که بخواهد در اربعین حضور مستند داشته باشد ما موافقت خواهیم کرد. سال قبل ۱۳۷۰ کادر درمان در اربعین شرکت کرده بودند و در کنار آنها دانشجویان عزیز دانشگاه‌های علوم پزشکی هم حضور یافتند. سال قبل ۳۷۵ پزشک در مراسم اربعین شرکت داشتند.

او با تاکید بر اهمیت آموزش به مردم در حوزه گرمازدگی، ‌ گفت: باید مردم با علائم گرمازدگی و راهکارهای جلوگیری از آن آشنا شوند؛ به عنوان مثال هیچ ضرورتی ندارد راهپیمایی در روز انجام شود. بهتر است صبح‌ها استراحت داشته باشند و شبها پیاده‌روی کنند. از طرفی باید حتما از مایعات به اندازه کافی استفاده کنند.

عین‌اللهی تاکید کرد: افرادی که مدرک پزشکی ندارند به هیچ عنوان نباید اقدامات درمانی انجام دهند. گاهی در برخی موکب‌ها کارهایی انجام می‌شود که استاندارد نیست. کادر پزشکی ما همه کارت شناسایی دارند و می‌دانند که باید چه کاری انجام دهند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت حفظ سلامت مردم درباره اتصال به خدمات ملی دولت هوشمند، ‌ بیان کرد: افرادی باید با سلامت مردم کار کنند که مورد تایید وزارت بهداشت باشند. افرادی که قرار است مطب بزنند باید به امتیاز مشخصی برسند تا بتوانند مطب تاسیس کنند و همه رده‌ها باید مدارک مرتبط و مورد تایید داشته باشند. باتوجه به بند و تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری، ۳۷ خدمت پرکاربرد را در بستر این سامانه قرار دادیم که ۳۲ خدمت، خدمات دانشگاهی، ۲ خدمت بیمارستانی، ۳ خدمت اورژانسی و ۳ خدمت مربوط به استعلام واکسن است، اما خدمات ما نیاز به تایید دارند.

عین‌اللهی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که در زمینه صادرات دارو انجام شده است، گفت: یکی از موفقیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه سلامت بوده است و اکثر کشورهایی که میزبان ما بودند به این موضوع اقرار کردند و پیمان‌های مختلفی با ما در حیطه صادرات دارو هم داشتند. در زمینه تجهیزات پزشکی و دانش‌بنیان هم آماده همکاری هستیم. یکی از تفاهم نامه‌ها در بحث تبادل استاد و دانشجو بوده است که مشابه کاری که در دانشگاه سبطین عراق انجام شد در سایر نقاط هم انجام شود. از سوی دیگر تاجیکستان داروهای مارا به رسمیت شناختند و بروکراسی‌هایی را لغو کردند. در بحث مدیران نظام سلامت یک موسسه آموزشی بین‌المللی داشتیم که دوستان تاجیکستان مشتاق به همکاری بودند.

وزیر بهداشت ادامه داد: دنبال این هستیم که با کشورهایی مانند سوریه که دوست و برادر هستند دنبال این هستیم که ویزا را برداریم. خوشبختانه در عراق و ترکیه این اتفاق افتاده است و امیدواریم برای سوریه هم اجرا شود. ما با کشور سوریه نزدیکی زیادی داریم و اعلام آمادگی حداکثر همکاری را کرده‌ایم چنانچه عزیزان زیادی هم از میان ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی ما، از عزیزان سوری هستند.

او افزود: ما اولین وزارتخانه‌ای بودیم که وزیر بهداشت افغانستان و همراهان ایشان را پذیرفتیم و سه مرتبه به ایران آمدند. لازم است که هماهنگی بیشتری بین ما و دولت آنجا انجام شود. ما خدمات بهداشتی خود را برای همه افراد فارغ از ملیت ارائه می‌دهیم. کمیساریای عالی پناهندگان به ازای هر خدمت برای یک افغان ۱۰ دلار پرداخت می‌ کند درحالیکه ما حداقل ۵۰۰ دلار هزینه می‌کنیم. در مناطق مرزی بویژه سیستان و بلوچستان غربالگری بیماری‌های مزمن را انجام می‌دهیم اما هنوز متولی خاصی برای این کار وجود ندارد و ما کارهایمان را برای کمک انجام می‌دهیم. پیشنهاد ما این است که دوستان افغانستانی ساکن ایران برای خود بیمه‌ای درست کنند و مبلغ کمی را به صندوقی بدهند و بیمه خاص خود را داشته باشند. ما در تربیت نیروهای افغانستانی هم خوب عمل کرده‌ایم، اما رفتن و بازگشت آنها به کشور خودشان سخت است چراکه بعضا از ما تقاضای اشتغال به کار در ایران را دارند؛ اما بهتر است در کشور خود خدمت کنند که دولت مستقر افغانستان باید از نظر مالی و امنیتی آنها را تامین کند.

وزیر بهداشت درباره خدمات حوزه طب سنتی، بیان کرد: رشته طب سنتی و PHD این رشته در کشور ایجاد شده است و اکنون تعدادی از این متخصصین وجود دارند اما معتقد هستم که باید علم را یکی بدانیم. در درمان یا پیشگیری همه‌چیز موثر است؛ اینکه بیمارستانی برای طب سنتی ایجاد کنیم درست نیست؛ بنابراین طب سنتی باید در همین بیمارستان‌های مستقر وجود داشته باشد. الان ۱۲ دانشگاه دارای رشته طب سنتی است؛ ولی باید افزایش یابد. سعی کردیم که منابع طب سنتی را جمع‌آوری کنیم اما هنوز هم نقاط ضعفی در این رابطه داریم.

وی افزود: آیین‌نامه داروخانه‌های طبیعی هم نوشته شده است. برخی مداخلات در عطاری‌ها داشتیم که بعضا درمان مردم را دچار مشکل می‌کرد و باید طبق آیین‌نامه خاص باشد. افزایش نیروهای متخصص طب سنتی برنامه مهم دیگر ما است. در سطح بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان هم آموزه‌های طب ایرانی را داریم. گیاهان دارویی خوبی در کشور داریم و یکی از اهداف ما تحقیق بر روی این گیاهان هستند.

وزیر بهداشت با اشاره به روابط خوب ایران و روسیه، گفت: در زمان کرونا واکسن اسپوتنیک جزو اولین واکسن‌هایی بود که وارد ایران شد که به ما کمک کرد. اکنون در حوزه‌های مختلف سلامت نیز ارتباطاتی داریم و نیازها احصا شده است. روسیه امکانات خوبی دارد و با توجه به امکانات ما امکان تبادل تجربه وجود دارد بویژه با شرایط جدید روسیه و تحریم‌هایی که با آن مواجه هستند. درخصوص توریسم درمانی هم آمادگی کامل پذیرش بیماران را داریم.

عین‌اللهی بیان کرد: بودجه‌های دانشگاه‌ها به شکل شفاف مشخص است و بر اساس نیروها و جمعیت هر نقطه بودجه تعیین می‌شود؛ ولی برخی استان‌ها گلایه دارند که مهمان‌پذیر هم هستند مثلا مشهد و مازندران به مسافران اشاره می‌کنند. عمده بودجه برای حقوق است و بودجه‌های عمرانی هم بر اساس پروژهایی که دارند تعریف می‌شود. سیاست ما این است که پروژه جدید شروع نکنیم و نیمه تمام‌ها را تکمیل کنیم. در حوزه بهداشت هم بر اساس شاخص‌های جمعیتی تکمیل خانه‌های بهداشت مدنظر است. برخی استان‌ها هم کار ویژه‌ای دارند به عنوان مثال استان‌هایی که در زمینه زائرین اربعین خدمت رسانی می‌کنند بودجه دیگری هم می‌گیرند.

او درخصوص اخباری درباره کشف پادزهر قرص برنج، بیان کرد: این اخبار موثق نیست و به تایید وزارت بهداشت نرسیده است. این اخبار باید از منابع رسمی وزارت بهداشت اعلام شود.

عین‌اللهی ادامه داد: در ایام کرونا کادر درمان ۳۰۰ شهید تقدیم کردند و هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها نماند به شکلی که ما در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، جزو کشورهای موفق در کنترل کرونا بودیم. همچنین علاوه بر واردات واکسن، ۶ نوع واکسن کرونا و کیت‌های مختلف تشخیص کرونا نیز در کشور تولید شد. تا قبل از آذر ۱۴۰۰، حدود ۱۲۲ هزار فوتی کرونا داشتیم اما پس از آغاز واکسیناسیون ۲۲ هزار فوتی تاکنون در کشور ثبت شده است که این نشان دهنده تاثیرگذاری بالای واکسن است.

او افزود: در موج اومیکرون با کمبود تخت‌های آی‌سی‌یوی اطفال مواجه شدیم اما توانستیم تعداد این تخت‌ها را از ۵۵۰ تخت به بیش از هزار تخت برسانیم.

او با اشاره به تکمیل و بهره‌برداری از بیش از ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی با مجموع زیربنای بیش از ۱۰۸ هزار متر مربع، گفت: تا پایان امسال ۴ هزار و ۴۰۰ پروژه عمرانی بهداشتی را تکمیل و تجهیز خواهیم کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به تشکیل قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع، ‌ گفت: در سال جاری برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرا شد، در این طرح برای هر ایرانی یک پرونده سلامت تشکیل می‌شود و در این پرونده بسته‌های خدمتی پیشگیرانه مانند توصیه‌های بهداشتی، اندازه‌گیری قند و فشارخون و... انجام می‌شود و اگر فرد بیمار شود نیز از طریق پزشک خانواده به پزشک متخصص ارجاع و با حداقل هزینه‌ها درمان می‌شود.

او ادامه داد: همچنین در جریان اجرای این طرح، خدمات بستری در سه استان کردستان، بوشهر و خراسان جنوبی در قالب نظام ارجاع، به صورت رایگان ارائه می‌شود.

عین‌اللهی درخصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت، توضیح داد: پرداخت حقوق ایام مرخصی زایمان، کاهش نوبت شب‌کاری برای مادران باردار و دانشجو، راه اندازی خوابگاه‌های متاهلی، انجام رایگان زایمان طبیعی، استانداردسازی غربالگری جنین جهت جلوگیری از سقط جنین سالم و ... از جمله اقدامات وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت بوده است. همچنین مراکز سطح دو درمان ناباروری برای نخستین بار در کشور در دولت مردمی راه‌اندازی شد؛ به طوری که از شهریور ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۲ تعداد ۶۷ مرکز سطح دو درمان ناباروری را در کشور راه‌اندازی کردیم.

وزیر بهداشت به کاشت رایگان حلزون شنوایی برای کودکان اشاره و بیان کرد: تمامی هزینه‌ها برای کودکان نیازمند کاشت حلزون شنوایی، رایگان انجام می‌شود و به این ترتیب توانستیم صف کاشت حلزون شنوایی را به صفر برسانیم.

او افزود: توزیع ۷۵ درصد پزشکان متخصص در مناطق محروم، از دیگر اقداماتی بوده است که در این دولت صورت گرفته است. همچنین، سقف کارانه پزشکان را در مناطق محروم برداشتیم و مالیات دریافتی را نیز کاهش دادیم.

وزیر بهداشت در تشریح سایر اقدامات انجام شده در دوره فعلی وزارت بهداشت، ‌ گفت: تجهیز و توسعه بخش‌های بیمارستان‌های مختلف و ارتقای تخت های آی سی یو و انجام ۴۹۴ پروژه درمانی از اقدامات وزارت بهداشت بوده است. همچنین حمایت از بیماران خاص و افتتاح صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج با اعتبار هفت همت در سال ۱۴۰۲ از دیگر اقدامات خوب وزارت بهداشت است.

عین‌اللهی افزود: همچنین توزیع ۲۲۸ مورد تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای سنگین از شهریور ۱۴۰۰ تا کنون انجام شده است.

وزیر بهداشت در خاتمه، ‌گفت: دارونامه کشور نیز در این مدت بعد از ۶ سال بروز شد و به فهرست دارویی ایران ۳۰ مولکول‌ اضافه شد و در عین حال اولین دارونامه سنتی کشور هم انتشار یافت. یکی دیگر از موفقیت‌ها نیز داشتن سامانه برخط قیمت‌گذاری دارو است تا قیمت دارو در تمام داروخانه‌ها یکسان باشد.

کد خبر: 62383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =