چالش‌های دانش‌آموختگان برای ورود به بازار کار

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کسب و کار و تولید با اشاره به اینکه کمبود شغل، عدم تعریف جایگاه شغلی و درآمد مناسب و کارآمدی شغل برای دانش‌آموختگان دانشگاهی را باید مجموعه‌ای از چالش‌های مربوط به جامعه فارغ التحصیلان دانست، گفت: این وضعیت عدم امکان یا تمایل ورود این افراد به بازار کار و مهاجرت آنان را به دنبال داشته است.

این کارشناس تولید و اشتغال در ارتباط با موانع توسعه فضای کسب و کار به آتیه‌آنلاین گفت: در واقع امکانات و شرایط اشتغال و درآمدزایی متناسب با تحصیلات و مهارت افراد به‌ویژه دانش‌آموختگان مهیا نشده و این موارد مانعی برای رشد داده‌ها و شاخص‌های عمده کسب و کار و تولید به شمار می‌رود.

او در ادامه بیان کرد: خلق و تعریف مشاغل جدید در بستر فضای مجازی، امکان ایجاد و رشد انگیزه جامعه دانش‌آموختگان را فراهم خواهد کرد و در این شرایط، امکان اشتغال برای این افراد، درآمدزایی و توسعه بازار کار مهیا شده و همچنین بهره‌وری کار افزایش خواهد داشت.

حاج‌اسماعیلی در این‌باره توضیح داد: برای تقویت کسب و کارها در فضای مجازی البته بسترهایی نظیر توسعه اینترنت مناسب باید مورد توجه قرار گیرد. البته در این حوزه با وجود محدودیت در استفاده از پلتفرم‌های خارجی، تقویت قابلیت‌های لازم پلتفرم‌های داخلی برای توسعه بازار کار نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه ما برای بهره‌مندی از توسعه بازار کار باید از تجربیات جهانی نهایت استفاده را داشته باشیم، تاکید کرد: قطعاً امکان اجرایی کردن این تجربه، کاهش هزینه‌های ناشی از توسعه بازار کار را برای کشور ما به دنبال خواهد داشت.

کاهش هزینه و مدیریت مصرف انرژی و رشد بهره‌وری

این فعال حوزه بازار کار در ادامه افزود: استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های جدید به‌ویژه در حوزه کسب کار و تولید، امکان کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی را به دنبال دارد و این به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف انرژی در کشور محسوب می‌شود و در واقع به‌صورت همزمان رشد و توسعه کسب و کار و مدیریت انرژی در قالب استفاده از تکنولوژی جدید ممکن می‌شود.

او اضافه کرد: انجام امور اداری گروه‌های مختلف مردمی و تحقق اشتغال از راه دور با استفاده از فناوری‌های جدید، کاهش رفت و آمد افراد به محل کار و کاهش هزینه‌ها را موجب می‌شود.

بسترهای تحقق بهره‌وری در قالب برنامه هفتم توسعه

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه یک سوم رشد اقتصادی هشت درصدی پیشنهاد شده در برنامه هفتم توسعه بر بهره‌وری مبتنی شده است، توضیح داد: استفاده از سرمایه در جای درست و کارآمدی نیروی کار، رشد و توسعه بهره‌وری کسب و کار و تولید را موجب خواهد شد.

وی ادامه داد: به این واسطه نمی‌توان انتظار تولید گسترده و بهره‌وری بالا در قالب کار و فعالیت‌های سنتی وجود ندارد. در واقع امکان رشد بهره‌وری با وجود اشتغال در بخش‌های سنتی و عدم استفاده از تکنولوژی در کسب و کار وجود ندارد.

این کارشناس بازار کار افزود: در برنامه‌های کلان در حوزه حمایت از تولید و رشد بهره‌وری کسب و کار و اشتغال چند مسأله جدی وجود دارد.

وی بیان کرد: موضوع اساسی و اصلی توسعه بازار کار در قالب برنامه توسعه هفتم، مسأله استادشاگردی قرار گرفته است. در ماده ۱۵ برنامه پیشنهادی هفتم توسعه تاکید بر پرداخت نیمی از حداقل حقوق به نیروی کار در قالب نظام استادشاگردی و تصمیم‌سازی درباره عدم استفاده از نیروی کار شده است.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: در این شرایط افراد مشغول به کار در کارگاه‌های مختلف باید رابطه استادشاگردی موجود در کارگاه را مورد پذیرش قرار دهند و این موارد در واقع با شرایط و وضعیت جدید موردنیاز بازار کار تطابق لازم را ندارد.

او در ادامه گفت: در شرایط امروز حوزه اشتغال و تولید، متناسب با تکنولوژی‌های جدید و در تناسب با فضای روز بازار کار و تولید، تعریف مشاغل جدید نیز باید مورد توجه قرار گیرد و این رویه می‌تواند در حوزه‌های مربوط به اشتغال و تولید گره‌گشا و چاره‌ساز باشد.

خبرنگار؛ احسان احمدی 

کد خبر: 62467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =