ارائه ۲۲ هزار مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در ۲ سال گذشته 

غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت : بیش از ۲۲ هزار مجوز آموزشگاه‌های جدید فنی و حرفه‌ای در ۲ سال گذشته صادر شده است. 

به گزارش آتیه آنلاین، حسینی نیا امروز، شنبه هفتم مردادماه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت بیان کرد : هفته ملی مهارت را باید هفته اثرگذار در تحقق شعار سال و توسعه ملی در حوزه مهارت دانست. بخش مهمی از شعار سال در قالب مهارت‌آموزی و توانمندسازی نیروی انسانی محقق می‌شود. اکنون در حوزه آموزش‌های فنی و مهارتی در برهه حساس قرار داریم و غفلت در این حوزه همگامی با مهارت‌آموزی جهانی را به دنبال نخواهد داشت. رقبای ما در منطقه بر موضوع مهارت‌آموزی تمرکز کرده و بخش مهمی از راه را پیموده‌اند.


او افزود : ما به توسعه ملی و تحقق چشم‌انداز و برنامه هفتم جز با جدی گرفتن مهارت نخواهیم رسید. در این راستا همگان باید به صورت جدی پای کار باشند. هفته ملی مهارت برای تجمیع فرصت‌ها در حوزه مهارت‌های فنی محسوب می‌شود. در این هفته بر برندسازی مهارت فعالیت‌های لازم را خواهیم داشت و تغییر نگاه افراد از مدرک گرایی به مهارت گرایی را دنبال می‌کنیم. مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق اهداف حوزه مهارت، همکاری بسیار خوبی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارد.

تصویب ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح مدرسه تابستانه مهارت
در دولت نیز در بخش های مختلف تلاش های بسیار خوبی داریم که تصویب بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز مربوط به فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای و ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح مدرسه تابستانه مهارت به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد :جلب مشارکت بخش خصوصی با هدف رقابتی کردن بازار و کارآمدی بیشتر حوزه مهارت از برنامه‌های سازمان محسوب می شود که به عبارتی ۷۲ درصد فعالیت‌های حوزه مهارتی با مشارکت این بخش برآورد شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: در کشور به یارانه مهارتی داریم و این روند تسریع آموزش‌های فنی را به دنبال خواهد داشت. ۵۰۰ شغل مهارت‌محور کم سرمایه بر را در سازمان شناسایی کردیم که این مهارت‌ها را باید سرمایه افراد به‌شمار آورد.
او در ادامه گفت : با این وصف که دانشگاه را باید رکن توسعه دانست، اما بنا نیست که همه افراد با ورود به دانشگاه آینده خود را تامین کنند و بخشی از جامعه باید در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فعالیت داشته باشند. ما آمادگی داریم که تمام مراکز آموزش دولتی را در اختیار بخش خصوصی قرار داده و با کمک آنان فعالیت‌های فنی و مهارتی را بهتر پیش ببریم.

فعالیت بیش از ۳۳ هزار مربی مهارت در بخش خصوصی
معاون وزیر کار اضافه کرد : در ۲۲ هزار آموزشگاه آزاد اشاره شده فعال بخش خصوصی بیش از ۳۳ هزار و ۴۱۸ مربی جذب فعالیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای شدند. ما در ۲ سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آموزش داشته ایم که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مگر. آن در بخش خصوصی رخ داده است. همچنین تعداد ۲۷۰۰ مورد مراکز جوار کارگاهی در این مدت به بهره‌برداری رشده و فعالیت دارند. براساس برآورد ما بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد امکان مشارکت در طرح آموزش در محیط کار واقعی وجود دار اما اکنون بیش از ۶۷ هزار کارگاه در این حوزه فعالیت دارند. این کارگاه‌ها در زمان همکاری با سازمان از بیمه حوادث بهره‌مند هستند. تجربه جهانی و ملی نشان از تاثیرگذارترقن روش آموزش فنی این است. متوسط اشتغال در کارگاه‌ها ۵۷ درصد است در حالی که در کارگاه‌های فعال در حوزه آموزش‌های فنی در محیط کار، ۸۲ درصد برآورد می‌شود. امیدواریم با شناساندن بیشتر این طرح، رشد مشارکت کارگاه‌ها در این طرح را شاهد باشیم. در این شرح قرارداد سه‌جانبه‌ای بین کارآموز، کارگاه و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای منعقد می‌شود.

وی بیان کرد: طرح مدرسه تابستانه مهارت در پاسخ به مقام معظم رهبری و دغدغه ایشان درباره افرادی که تمایل به آموزش مهارت و اشتغال ندارند، تدوین و طراحی شده است.

حسینی نیا گفت :۱۲۷۸۱ دوره تعریف شده است و ظرفیت ایجاد شده را باید بیشتر از تقاضا دانست. تمایل بیشتر افراد بخش دولتی را شامل می‌شود. استان‌های تهران، البرز و خوزستان در بیشترین دوره‌های فعال بالاترین مشارکت را دارند.

او ادامه داد: دومین جشنواره مهارت روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد در محل وزارت کار آغاز به‌کار خواهد کرد. همچنین برگزاری کارگاه‌های دستاوردهای مهارتی اکنون در سطح کشور در حال برگزاری است.

برای دیدن گزارش تصویری این نشست خبری اینجا کلیک کنید

کد خبر: 62550

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =