درمانگاه شماره ۳ خرم‌آباد رتبه سوم «رضایت‌مندی» مردم را کسب کرد

رئیس درمانگاه شماره ۳ تأمین‌اجتماعی خرم‌آباد با اعلام اینکه یکی از اهداف مهم درمانگاه بر محور ارائه خدمات مطلوب و جلب رضایت بیمه‌شدگان قرار دارد، از کسب رتبه سوم رضایت‌مندی این درمانگاه براساس نظرسنجی استانی خبر داد و مشارکت ۸۱ درصدی افراد را در این نظرسنجی، نشان‌دهنده همسویی مردم با تأمین‌اجتماعی در رسیدن به اهداف ارتقای خدمات دانست.

دکتر صدیقه موسوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این مرکز در ساختمانی مشترک با شعبه یک تأمین‌اجتماعی خرم‌آباد فعالیت می‌کند، افزود: از این‌رو بنای ساختمان قدیمی و از ساختار اداری تشکیل شده است؛ اما به اهتمام مدیران و کارشناسان مدیریت درمان استان و مدیران پیشین، فضای درمانگاه مناسب‌سازی شده و از حداقل استانداردها برخوردار است.

وی گفت: این درمانگاه با زیربنای ۱۴۰۴ متر دارای دو طبقه مجزا شامل زیرزمین و همکف است که در دو شیفت کاری از ساعت ۷ صبح تا ۲۱ ارائه خدمت می‌کند و خدمات ویزیت پزشکان عمومی، پزشکان متخصص، دندانپزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاه، مامایی، تزریقات و داروخانه عرضه می‌شود.

رئیس درمانگاه شماره ۳ خرم‌آباد با اشاره به تعداد پزشکان فعال در این مرکز، اعلام کرد: تعداد ۶ پزشک متخصص شامل مغزواعصاب، ۲ پزشک متخصص داخلی، متخصص جراح عمومی، متخصص طب‌ فیزیکی و توان‌بخشی و متخصص اطفال با این درمانگاه همکاری دارند که برخی از این پزشکان استخدام سازمان هستند. پزشکان عمومی نیز شامل ۲ پزشک رسمی و ۱۰ پزشک قراردادی در چهار ردیف سازمانی فعالیت دارند.

موسوی شیوه‌های نوبت‌دهی به بیماران را از طریق سیستم ارجاع، تلفنی، اینترنتی و حضوری برشمرد و افزود: نوبت‌دهی برای پزشکان متخصص به صورت ارجاع، تلفنی و اینترنتی و نوبت‌دهی دندانپزشکی به‌جز موارد اورژانسی به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود. ویزیت پزشکان عمومی نیز علاوه بر سیستم نوبت‌دهی تلفنی و اینترنتی به صورت حضوری میسر می‌شود. اما در تلاش هستیم تا با تغییرات لازم در سیستم‌های نوبت‌دهی ارائه نوبت‌ها به سمت غیرحضوری سوق یابد.

او با اشاره به چگونگی فعالیت آزمایشگاه این درمانگاه، بیان کرد: در آزمایشگاه از بیماران نمونه‌گیری خون به عمل آمده و برای دریافت نتیجه، نمونه‌ها مطابق با استانداردهای موجود به بیمارستان تأمین‌اجتماعی خرم‌آباد ارسال می‌شود. نوبت‌دهی آزمایشگاه نیز به صورت غیرحضوری است؛ اما در راستای تکریم سالمندان، تسهیلات خاصی برای نوبت‌دهی آن‌ها درنظر گرفته شده است.

رئیس درمانگاه شماره ۳ خرم‌آباد درباره میزان استقبال از خدمات این مرکز از منظر آماری، گفت: همه ساله تعداد قابل توجهی از بیماران به این مرکز مراجعه می‌کنند. به‌طوری که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۰ هزار و ۷۴۶ بیمار و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۴ هزار و ۲۲۶ بیمار از خدمات این مرکز بهره‌مند شدند.

موسوی افزود: درنظرسنجی‌هایی که از طریق سیستم پیامکی حاصل شده است، حدود ۹۲ درصد از مراجعه کننده‌ها در پاسخ به این سوال که «آیا مجدد به این درمانگاه مراجعه خواهید کرد؟» گزینه «بله» را انتخاب کرده بودند که این امر افتخاری بزرگ برای کارکنان درمانگاه محسوب می‌شود.

دسترسی به دارو

وی درباره وضعیت فراهم بودن داروهای مورد نیاز بیماران، بیان کرد: در این مرکز داروهای مورد نیاز بیماران مطابق با فارماکوپه دارویی سازمان به طور کامل تهیه شده و تنها تهیه آن دسته از داروهایی که در کشور به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی با کمبود مواجه است، به سختی میسر می‌شود. هرچند این مرکز با توجه به برخورداری از انبار دارویی مناسب، در شرایط کمبود برخی از اقلام دارویی مانند شربت‌های آنتی‌بیوتیک، دسترسی بیماران به این داروها را میسر کرده بود.

رئیس درمانگاه شماره ۳ خرم‌آباد با اشاره به تمهیدات تهیه داروها، ادامه داد: یکی از اقدامات مهم، خرید و دپوی دارو به ویژه داروی بیماری‌های مزمن برای ۶ الی ۱۲ ماه است که تاریخ انقضای داروها نیز درنظر گرفته می‌شود. همچنین تلاش می‌شود تا داروهای سهمیه‌ای موجود در بازار به میزان حداکثری خریداری شود. از سوی دیگر با پیش‌بینی داروی بیماری‌های فصلی، این داروها نیز به تعداد کافی تهیه می‌شود.

غربالگری بیماری‌ها

موسوی با بیان اینکه در این درمانگاه طرح‌های مختلف بهداشتی- درمانی ارائه می‌شود، گفت: از جمله این طرح‌ها، می‌توان به غربالگری سرطان کولورکتال و سرطان پستان اشاره کرد که این اقدام برای تمامی مراجعه کننده‌هایی که در سنین میانسالی قرار دارند، انجام می‌شود. همچنین اجرای غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون از دیگر طرح‌ها به شمار می‌رود که این خدمات علاوه بر پیشگیری از بیماری‌ها در کاهش عوارض بیماری نیز نقش موثری دارد. زیرا با شناسایی بیماران جدید و در معرض خطر، آن‌ها از خدمات مشاوره‌های تغذیه‌ای و نکات مربوط به سبک زندگی سالم برخوردار شده و امکان کنترل سیر بیماری و کاهش عوارض فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: به طور حتم، ارائه خدمات غربالگری نه تنها نقش موثری در ارتقای سلامت عمومی جامعه به عنوان یک هدف راهبردی نظام سلامت دارد، بلکه سبب صرفه‌جویی اقتصادی سازمان شده و بار مالی و تنش‌های روانی ناشی از بیماری خانواده‌ها را کاهش می‌دهد.

کمبود نیروی انسانی

رئیس درمانگاه شماره ۳ خرم‌آباد تعداد نیروی انسانی فعال در این درمانگاه را شامل ۴۶ کارمند رسمی، قراردادی، شرکتی و پیمانی اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۲۴ نفر کارمند رسمی، ۱۵ نفر قرارداد ساعتی، ۲ نیروی پیمانی و ۵ نیروی شرکتی هستند.

موسوی با بیان اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی بر پایه‌های علمی مدیریتی و کسب تجارب جهانی بنا شده است، گفت: در بحث نیروی انسانی چنانچه چارت درنظر گرفته شده سازمان به‌طور کامل رعایت شود، مشکل عمده‌ای در زمینه تعداد نیروی انسانی نخواهیم داشت؛ هرچند استفاده حداکثری از نیروهای شاغل در سازمان از سیاست‌های مدیریتی به شمار می‌رود، اما در شرایط کنونی با کمبود نیروی انسانی مواجه‌ایم و با توجه به پیشرفت علوم مدیریتی، نیاز مبرم به بازنگری در چارت‌های سازمانی دیده می‌شود.

او ادامه داد: معتقدم برخی ردیف‌های استخدامی در واحدهای درمانی کوچک سازمان درنظر گرفته نشده است. از جمله این موارد می‌توان به بخش «بهبود کیفیت» اشاره کرد به ویژه اینکه امروزه سازمان در این حوزه اهتمام ویژه‌ای دارد.

رئیس درمانگاه شماره ۳ خرم‌آباد افزود: در همین راستا، یکی دیگر از چالش‌های مهم واحدهای درمانی، به ویژه درمانگاه‌ها را بحث تأمین نیروهای پشتیبانی - مالی تشکیل می‌دهد که عمدتا فعالان این حوزه به صورت تک نفره خدمات تخصصی ارائه می‌کنند و در صورت داشتن مرخصی‌های بلند مدت مانند مرخصی زایمان یا استعلاجی، به‌کارگیری نیروی جانشین امکان‌پذیر نمی‌شود. حتی کمک گرفتن از کارشناسان سایر واحدهای استان برای هر دو مجموعه چالش‌ساز می‌شود و اجرای آن در شهرستان‌های دارای یک مرکز درمانی، میسر نیست. از طرفی در واحدهای درمانی به دلیل ارائه خدمات تخصصی، امکان به‌کارگیری سایر نیروها به عنوان جایگزین وجود ندارد.

مسائل و اهداف

موسوی یکی از مسائل مهم این مرکز درمانی را مربوط به قدیمی بودن ساختمان و نوع کاربری اولیه آن دانست و گفت: با توجه به اینکه این بنا با کاربری اداری ساخته شده است، فضای مناسبی برای ارائه برخی خدمات درمانی ندارد که از جمله آن می‌توان به بخش رادیولوژی یا «سرور» بخش IT اشاره کرد که در فضاهای ناهمگن واقع شده است.

وی ادامه داد: همچنین بودجه تعمیرات اساسی با توجه به فرآیند بررسی آن در سازمان، عموما در نیمه دوم سال به دست واحدهای اجرایی می‌رسد و با شروع فصل سرما، اجرای برنامه‌ها طولانی می‌شود. امید است که این روش نیز بازبینی شود.

به گفته او افزایش جذب پزشکان متخصص و فراهم کردن فضای مناسب خدمت‌رسانی از جمله مواردی است که پیگیری می‌شود.

کسب رتبه رضایت‌مندی

رئیس درمانگاه شماره ۳ خرم‌آباد بیان کرد: این درمانگاه همواره یکی از مهمترین اهداف خود را برمحور ارائه خدمات مطلوب و جلب رضایت بیمه‌شدگان قرار داده است و در این راستا با تلاش و همت تمامی کارکنان توانسته‌ایم رتبه قابل قبولی را به دست آوریم؛ به نحوی که در آخرین نظرسنجی انجام شده در استان در زمینه میزان رضایت‌بخشی، رتبه سوم را کسب کردیم. در این نظرسنجی، پاسخ برخی سوال‌ها از جمله: «رضایت از نحوه برخورد و ارائه خدمات مطلوب» حتی رتبه دوم را به صورت موردی برای ما رقم زد.

موسوی افزود: آنچه که برای این مجموعه بسیار ارزشمند است، نرخ مشارکت ۸۱ درصدی مردمی در پاسخ به پیامک‌های ارسالی آماری است که نشان دهنده همسویی مردم با تأمین‌اجتماعی در دست‌یابی به هدف ارتقای خدمات است.

کد خبر: 62630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =