۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 62639
توسعه دیپلماسی مهارت؛ ضرورت فردای تربیت نیروی کار

تکمیل حلقه‌های زنجیروار مهارت‌آموزی با وجود سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هدفگذاری این حوزه، به‌روزرسانی استانداردهای مهارتی، گسترش پهنه و تنوع آموزش‌های فنی، پیوند مهارت با آموزش دانش‌محور، تمرکز در مهارت مشاغل آینده، تدوین مهارت‌آموزی در محیط کار و استمرار آن، جز با انتقال تجربیات آموزش‌های فنی با دیگر کشورها ممکن نیست.

انتقال تجربیات موفق و آینده‌پژوهی در ارتباط با توسعه مهارت با ابزار دیپلماسی و ارتباطات بین‌المللی در قالب «دیپلماسی مهارت» تعریف شده است.

دیپلماسی مهارت در واقع نقطه عطفی در تدوین سیاست‌های راهبردی حوزه مهارت به شمار می‌رود که ایفای نقش انتقال تجربیات این بخش را بین متولیان آموزش‌های فنی در کشور ما و کشورها و نهادهای بین‌المللی فعال در این حوزه عهده‌دار است.

در شرایطی که جهان امروز در حوزه‌های اشتغال و تولید یکی از مبانی اساسی توسعه کسب و کار و رونق تولید را با بهره‌مندی از تربیت نیروی کار ماهر در قالب «انقلاب مهارتی» دنبال می‌کنند، توجه و تمرکز بر ابزار گسترش مهارت از طریق دیپلماسی مهارت نکته‌ای مهم و تاثیرگذار محسوب می‌شوند.

در واقع دیپلماسی مهارت را باید سازوکار توسعه و گسترش فضای آموزش‌ مهارت با استفاده از اشتراک تجربیات مختلف در این حوزه دانست که روند به‌روزرسانی و دربرگیری مهارتی را در اختیار کشورها، متولیات مهارت‌آموزی و افراد کار و شاغل قرار می‌دهد.

اهمیت برنامه‌ریزی و حرکت در مسیر دیپلماسی مهارت تا جایی است که تعریف مرتبط با این حوزه و دستیابی به اهداف کلان کشور از طریق صدور مهارت و فناوری در بستر سیاسی در سند مهارت‌آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای به‌ عنوان متولی حوزه مهارت‌ گنجانده شده است.

سنجش مهارت، به‌روزرسانی استاندارهای مهارتی مطابق شرایط روز حوزه کسب و کار و تولید و اشتغال، گسترش فعالیت‌ها و اقدامات پژوهشی در حوزه‌های فنی، توسعه تربیت نیروی انسانی ماهر، همکاری دو یا چندجانبه جهت با ارتقاء آموزش‌های فنی و مهارتی برای افراد و مربیان آموزشی و رشد شاخص‌های مهارتی در نتیجه گسترش تعاملات بین‌المللی این بخش را می‌توان بخشی از اهداف قابل دستیابی حضور در عرصه دیپلماسی مهارت محسوب کرد.

از آنجا که تبادل تجربیات مبتنی بر فعالیت‌های مهارتی، مسأله‌ای دوجانبه به شمار می‌رود، در کنار استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی آموزش مهارت برای دریافت تجربیات دیگر کشورها و نهادهای بین‌المللی فعال در این حوزه، صدور تجربیات بخش مهارت‌محور کشور به دیگر نقاط جهان را باید فرصتی در راستای تقویت ارتباطات جهانی به‌ویژه در حوزه کار، تولید و اشتغال دانست.

با توجه به اینکه در شرایطی تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار ماهر به‌ویژه در حوزه برخی مشاغل برهم‌خورده و وجود نیروی کار ماهر بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد، گسترش مناسبات بین‌المللی در حوزه مهارت را می‌توان بستر تربیت و تأمین نیروی کار ماهر دانست که تضمین تعادل بازارکار در این زمینه را موجب خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد که به‌واسطه تقویت ارتباطات منطقه‌ای و امکان تسهیل روابط دویا چندجانبه، اولویت دیپلماسی مهارت را باید توسعه روابط مهارت‌پایه در زمینه‌های آموزش های مهارتی، تربیت نیروی کار ماهر، انتقال تجربیات، تربیت مربیان آموزشی و تبادل نیروی کار ماهر با کشورهای همسایه و منطقه قرار داد.

وزارت تعان، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نهاد بالادستی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در تدوین سیاست‌های کلان مهارتی، سیاست‌گذاری و راهبری کلان توسعه و گسترش دیپلماسی مهارت را به طور ویژه در دولت سیزدهم دنبال کرده است که این مهم بستر ورود تجربیات موفق جهانی مهارت به کشور و صدور تجربیات داخلی این بخش را فراهم کرده است. بخشی از این اقدامات در همکاری وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با وزارت امور خارجه در راستای تعریف میز همکاری با بیش از ۳۵ کشور هدف‌گذاری شده است.

با این اوصاف تکمیل زنجیره توسعه مهارت، تربیت نیروی کار ماهر، تدوین و بهره‌مندی از جدیدترین استانداردهای آموزشی، ارتقاء بهره‌وری تولید و نیروی کار و همچنین تبادل تجربیات موفق مهارتی کشورها را باید در چارچوب دیپلماسی مهارت جستجو کرد.

کد خبر: 62639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =