چگونگی پرداخت مستمری از سوی تأمین اجتماعی به فرزندان اناث

تأمین اجتماعی در راستای حمایت از بیمه‌شدگان تحت پوشش به فرزندان اناث در گروه مستمری‌بگیران نسبت به پرداخت مستمری اقدام می‌کند و از این طریق دختران بدون شغل و همسر امکان دریافت حقوق از این سازمان را دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، فرزندان اناث متوفی در صورتی که شغل و شوهر نداشته باشند و پدر و مادر متوفی در حالتی که نخست تحت تکفل بیمه شده بوده و سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۰ سال تجاوز کرده باشد، یا با تشکیل کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۵۱ قانون تأمین اجتماعی از کارافتاده باشند استحقاق دریافت مستمری را بیمه شده فوت شده خواهند داشت.

براساس ماده ۸۳ قانون تأمین اجتماعی سهم هر یک از بازماندگان بیمه شده متوفی نیز مشخص است، به گونه‌ای که میزان مستمری همسر بیمه شده متوفی معادل ۵۰ درصد مستمری استحقاقی بیمه شده بود و در صورتی که بیمه شده مرد دارای چند همسر دائم باشد مستمری به صورت تساوی بین آنها تقسیم می‌شود.

همچنین میزان مستمری هر فرزند بیمه شده متوفی معادل ۲۵ درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است و در صورتی که پدر و مادر را از دست داده باشد مستمری آنها ۲ برابر میزان مذکور خواهد بود.

براساس اطلاعات موجود در این قانون، میران مستمری هر یک از پدر و مادر بیمه شده متوفی معادل ۲۰ درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است. مجموع مستمری بازماندگان بیمه شده متوفی نباید از مستمری استحقاقی متوفی تجاوز کند.

هرگاه مجموع مستمری از این میزان تجاوز کند سهم هریک از مستمری‌بگیران به نسبت کاهش می‌یابد و در این صورت اگر یکی از مستمری‌بگیران فوت شود یا شرایط استحقاق دریافت مستمری را نداشته باشد سهم بقیه آنان با توجه به تقسیم بندی مذکور در این ماده قانونی افزایش خواهد یافت و در هر حال بازماندگان بیمه شده از ۱۰۰ درصد مستمری بازماندگان متوفی استفاده خواهند کرد.

مستمری بازماندگان یکی از تعهدات تأمین اجتماعی

در ماده ۸۳ قانون تأمین اجتماعی، قانونگذار برای هر یک از بازماندگان واجد شرایط بیمه شده یا مستمری‌بگیر متوفی به جهت مشخص شدن میزان مستمری مربوطه، سهام تعیین کرده است. بر این اساس همسر بیمه شده متوفی ۵۰ درصد و هریک از فرزندان دارای شرایط مانند دختر و پسر از ۲۵ درصد مزایای مستمری مربوطه برخوردار شده و درصورتی که پدر و مادر را از دست داده باشند، میزان مستمری آنان دو برابر خواهد شد. همچنین سهم هریک از والدین تحت تکفل بیمه شده متوفی معادل ۲۰ درصد میزان مستمری مربوطه است و در هر حال بازماندگان بیمه شده از ۱۰۰ درصد مستمری بازماندگان متوفی استفاده خواهند کرد.

سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، یکی از تعهدات بلندمدت خود را برقراری مستمری بازماندگان متوفی قرار داده است که طبق قانون این مستمری به افراد تعیین شده در ماده ۸۳ قانون تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

همچنین بازماندگان بیمه‌شده که در ۱۰ سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار را پرداخت کرده باشند مشروط بر پرداخت حق بیمه ۹۰ روز فعالیت ظرف آخریم سال زندگی نیز از افراد دارای شرایط به شمار می‌روند.

اگر بیمه شده فاقد شرایط براساس بند ۳ ماده ۸۰ قانون تأمین اجتماعی باشد اما حداقل ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی قبل از فوت داشته باشد بازماندگان این بیمه شده امکان دریافت مستمری از این سازمان را خواهند داشت.

چنانچه بیمه شده متوفی فاقد شرایط مقرر در این بند دارای سابقه پرداخت حق بیمه از یک تا ۲۰ سال باشد شرایط دریافت و برقراری مستمری بازماندگان برای او فراهم می‌شود. براساس این ماده قانونی اگر بیمه شده در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری‌های حرفه‌ای فوت کند خانواده و بازماندگان این فرد می‌توانند از این موارد حمایتی برخوردا شوند.

همچنین نوادگان اناث «در صورتی که مدارکی دال بر تحت کفالت اجداد خود داشته باشند» می‌توانند درخواست برقراری مستمری داشته باشند. نوادگان از طریق سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir درخواست دریافت و برقراری مستمری اجداد (بیمه‌شده) را پیگیری کنند.

پرداخت به فرزندان اناث براساس سابقه بیمه باشد

قدرت‌الله سعادتی، رئیس شعبه تأمین اجتماعی بروجرد گفت: با توجه به یکی از تعهدات بلندمدت این سازمان به خانواده بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، پرداخت مستمری به فرزندان اناث است باید این موارد پرداختی براساس سابقه بیمه شده به آنان داده شود.

او بیان کرد: در بحث فرزندان اناث نیز سوءاستفاده‌های زیادی در کشور انجام می‌شود و برای جلوگیری از ضرر سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر در کشور، باید پرداخت به فرزندان اناث براساس سوابق بیمه‌شده پرداخت شود.

سعادتی ادامه داد: به عنوان نمونه برای فرزندان اناث باید براساس سال‌های بیمه‌پردازی و در واقع پلکانی این پرداخت‌ها را انجام داد تا برخی از این سوءاستفاده‌ها دیگر صورت نگیرد و افرادی که استحقاق دریافت مستمری را داشته از این موضوع بهره‌مند شوند.

رئیس شعبه تأمین اجتماعی بروجرد به این موضوع که برخی بخاطر استفاده از این مزایای تأمین اجتماعی به صورت صوری طلاق می‌گیرند، افزود: باید این موضوع از سوی سازمان ساماندهی شود تا دیگر شاهد این گونه سوءاستفاده‌ها نباشیم.

سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن ۴۶ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور سال گذشته ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای تعهدات در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه کرد که پرداخت مستمری به فرزندان اناث یکی از این موارد تعهدات محسوب می‌شود.

کد خبر: 62719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =