شیفت‌های اضافه راهکار جبران کمبود نیروی پرستاری

مترون بیمارستان تأمین‌اجتماعی امام علی(ع) شهرکرد (چهارمحال و بختیاری)، ضمن تشریح برنامه‌های کادر پرستاری، شعار «همه اعضای یک خانواده‌ایم» را محور خدمت‌رسانی پرستاران در راستای تکریم ارباب‌رجوع، بیان کرد و یکی از مهمترین دغدغه‌های امور پرستاری را کمبود نیروی انسانی و مسئله دستمزد دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سید رسول موسویان با بیان اینکه تشکیلات پرستاری این مرکز شامل ۳۰۰ نفر است، افزود: «این تعداد شامل ۱۵۳ نفر لیسانس پرستاری، ۲۰ تکنسین اتاق‌ عمل، ۱۲ کارشناس بیهوشی، ۲۱ ماما، ۶ بهیار، ۳۰ بهدار و ۱۷ منشی است. اما با توجه به استقبال مردم از خدمات تأمین‌اجتماعی، با کمبود نیروی انسانی به‌ویژه در زمینه نیروی پرستاری، تکنسین اتاق عمل، کارشناس بیهوشی و منشی مواجه هستیم و کمبود منشی در حدی است که از بهدارها به‌عنوان جایگزین استفاده می‌کنیم.»

او ادامه داد: «این درحالی است که راهبرد فعلی مبتنی بر جذب نیرو نیست و در این مرکز با انجام تمهیداتی مانند چیدمان نیرو برای فعالیت در اضافه‌کار و برقراری آنکال، شیفت‌ها را پوشش می‌دهیم تا بتوانیم پاسخگوی مراجعه‌کننده‌ها باشیم. هرچند به‌کارگیری این روش شرایط سختی را برای کارکنان ایجاد می‌کند. زیرا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که با مسائلی مانند بارداری و مسئولیت خانواده مواجه هستند و بعضاً فعالیت آن‌ها در دو شیفت کاری دشوار است. در شرایط کنونی کشور که مسئله فرزندآوری اهمیت پیدا کرده، ضرورت جذب نیرو وجود دارد.»

مترون بیمارستان تأمین‌اجتماعی امام علی(ع) شهرکرد اشاره‌ای نیز به وضعیت دریافتی پرستاران کرد و گفت: «در یک مقایسه بین دریافتی هم‌ردیف‌های شغلی ما با دانشگاه می‌توان گفت تفاوت فاحشی وجود دارد، به‌نحوی که رقم «حکم» شغلی آن‌ها حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان بیشتر است. پرداخت فوق‌العاده ویژه پرستاران در تأمین‌اجتماعی نیز رقم‌های کمتری را دربردارد. این شرایط پرداخت، جذابیت استخدام در سازمان را کاهش داده است. حدود ۱۰ سال پیش دریافتی‌های سازمان در حد هزینه‌های متعارف زندگی بود؛ اما اکنون با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، درآمدها پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیست.»

موسویان رضایت بیماران را از کادر پرستاری مناسب دانست و افزود: «بیمارستان به‌عنوان تنها مرکز بستری بیمه‌شدگان از گذشته تاکنون پذیرای بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی بوده و از این‌رو بسیاری از مراجعه‌کننده‌ها با مسئولان، کادر درمان و پذیرش بیمارستان آشنایی دارند و تعامل مبتنی بر دوستی و صمیمیت بین آنان برقرار است. براین اساس، مردم ضمن تشکر از کارکنان بیمارستان، هرگونه پیشنهاد یا انتقاد خود را مطرح کرده و پیگیر مسائل هستند. اما ادامه این روند نیازمند حمایت مالی و افزایش نیروی انسانی است تا کارکنان با سعه‌صدر و برخورد شایسته، خدمت‌رسانی کنند.»

او درباره برنامه‌های آینده حوزه پرستاری، بیان کرد: «برنامه‌های عملیاتی گوناگونی را در دست تهیه و اجرا داریم که ارتقای گزارش‌نویسی و فرایندهای مراقبت از جمله آن‌ها به‌ شمار می‌رود. همچنین تکریم ارباب‌رجوع و تقویت تعامل دوسویه بین کارکنان و مراجعه‌کننده‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که تعقیب می‌شود.

کد خبر: 62872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =