حرکت شتابان و هدفمند تأمین اجتماعی در راستای هوشمندسازی

سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش خدمات به ذینفعان و مخاطبان در بستر فضای الکترونیک، حرکت شتابان و هدفمندی در زمینه هوشمندسازی انواع خدمت در حوزه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی دنبال می‌کند تا بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بدون حضور در شعب و مراکز این نهاد بیمه‌گر دریافت خدمات مطلوب را داشته باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرح ۳۰۷۰ درصدد ارائه ۳۰ خدمت غیرحضوری برای مراجعه نکردن۷۰ میلیون بار از سوی افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر بود که در ۲ سال اخیر این خدمت با سرعت بیشتری به ۴۹ و سپس به ۵۷ خدمت غیرحضوری افزایش یافت تا ذینفعان سازمانی در مسر تحولات این نهاد بیمه‌ای، خدماتی به هنگام در بخش درمانی و بیمه‌ای دریافت کنند.

هوشمندسازی خدمات تدمین اجتماعی با اهدافی همچون تسهیل‌گیری و کاهش مداخلات انسانی برای تعاملات با بیمه‌شدگان و کارفرمایان، ایجاد شفافیت و توسعه زمینه‌های کنترل مدیریت منابع و مصارف در همه زمینه‌ها دنبال شده تا همه افراد تحت پوشش از این منافع بهره‌مند شوند.

ارائه ۵۷ خدمت در راستای توسعه خدمات غیرحضوری

طبق داده‌های آماری تأمین اجتماعی اکنون عمده‌ترین اقدامات هوشمندسازی خدمات ارائه ۵۷ خدمت در راستای توسعه خدمات غیرحضوری ۳۰۷۰، ارائه سالانه بیش از ۱۶۰ میلیون مراجعه و بیش از ۲۴ میلیون خدمت در سامانه خدمات غیرحضوری به شمار می‌رود.

یکی دیگر از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی برای توسعه و گسترش خدمات غیرحضوری راه‌اندازی برنامه کاربردی «تأمین من» بود که اکنون حدود ۲ میلیون کاربر در بستر این برنامه خدمات لازم را دریافت می‌کنند و آمارها نشان می‌دهد خدمات غیرحضوری با ۴۹ خدمت برای کاربران در این اپلیکیشن امکان دریافت است.

تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر و پاسخگویی به موقع به ذینفعان سازمانی، با راه‌اندازی مرکز نظارت و ارتباطات مردمی سازمان تحت عنوان ۱۴۲۰ اکنون خدمات گسترده‌ای به مخاطبان ارائه می‌دهد که اکنون بیش از ۷.۵ میلیون خدمت مشاوره ای در این مرکز به ثبت رسید.

مرکز ارتباطات مردمی همچنین اکنون بیش از ۲۰ هزار مشاوره حضوری و غیرحضوری به صورت روزانه به مخاطبان و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌دهد.

۱۶۰ میلیون مراجعه غیرحضوری در سامانه خدمات هوشمند

اولویت جدی مدیریت سازمان تأمین اجتماعی توسعه خدمات غیرحضوری برای مراجعه نکردن بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به شعب بیمه‌ای و درمانی است که به همین منظور برای گسترش این خدمات برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری صورت گرفته تا مخاطبان به سهولت به این خدمات دسترسی داشته باشند.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره راهبرد مهم سازمان در زمینه هوشمندسازی خدمات می‌گوید: طبق آخرین آمار در سال گذشته چیزی حدود ۱۶۰ میلیون مراجعه غیرحضوری به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان صورت گرفته و در این بخش ۴۴ میلیون خدمت غیرحضوری نیز به مخاطبان ارائه شده است.

او ادامه داد: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ خدمت به‌صورت غیرحضوری در سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شد که این عدد امروز به ۵۷ خدمت رسیده است. همچنین به‌طور میانگین سالانه بیش‌از ۷.۵ میلیون مشاوره غیرحضوری از طریق سامانه ۱۴۲۰ به بیمه‌شدگان سازمان ارائه می‌شود و با تدارکی که درباره استفاده از هوش مصنوعی شده است، امیدواریم با راه‌اندازی امکان ارتباط هوشمند، تعداد این مشاوره‌ها در آینده افزایش داشته باشد.

تلاش تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات غیرحضوری به ذینفعان

اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکی از اقدامات اثربخش در حوزه فناوری از سوی تأمین اجتماعی بود. براساس برنامه‌ریزی تأمین اجتماعی در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم، ارائه خدمات غیرحضوری به ذی‌نفعان سازمان روند توسعه‌ای را دنبال می‌کند و اکنون تعداد قابل‌توجهی از خدمات سازمان به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌شود.

تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰، تعداد ۴۳ خدمت غیرحضوری بود اما اکنون تعداد خدمات غیرحضوری به ۵۷ خدمت رسیده است. همچنین تعداد هفت خدمت غیرحضوری جدید در حال آماده‌سازی است که تا پایان سال ۱۴۰۲ و طبق برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری خواهد رسید.

تاکنون ۵۷ خدمت از خدمات سازمان با در نظر گرفتن توسعه برنامه‌های هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی و ارتقای خدمات غیرحضوری اجرایی شده است.

ارائه خدمات لیست هوشمند حق‌بیمه، تکمیل سوابق پرداخت حق‌بیمه به‌صورت کسری از ماه، کمک‌هزینه غرامت دستمزد ایام بیماری، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری و حِرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، برقراری مستمری ازکارافتادگی، امکان پرداخت برخط و احتساب آنی واریزی‌ها در حساب بیمه شده- کارفرما، مشاهده تأییدیه‌های دریافتی از مراجع پزشکی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب از جمله خدمات غیرحضوری محسوب می‌شود.

از آنجا که ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری موجب افزایش رضایتمندی بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان می‌شود، بنابراین یکی از اهداف و مزایای اجرای طرح خدمات غیرحضوری به شمار می‌رود. صرفه‌جویی در زمان، کاهش ترددهای غیرضروری و صرفه‌جویی در هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم به عنوان دیگر مزیت‌های این طرح است.

الکترونیکی ‌کردن فرایندهای بعد از دریافت لیست حق‌بیمه

دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی پیشتر گفته است: از اقدامات تحولی حوزه فناوری اطلاعات در راستای کاهش نقش عامل انسانی در فرایندهای سازمان، الکترونیکی ‌کردن فرایندهای بعد از دریافت لیست حق‌بیمه است که به پروژه «لیست هوشمند» معروف است. برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای ایجاد درگاه مشترک حق‌بیمه و مالیات توسط سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین‌اجتماعی از اقدامات تحولی حوزه فناوری اطلاعات بوده است.

او ادامه داد: سازمان تأمین‌اجتماعی اولین نهاد بهره‌مند از این خدمت است که به‌واسطه فراگیری جامعه ذی‌نفعان خود، بیشترین مخاطب را در میان سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد. خدمت مهم دیگر در حوزه فناوری اطلاعات طی این دوره ایجاد برنامه کاربردی «تأمین من» با خدمات غیرحضوری به افراد تحت پوشش بود. این برنامه به ارائه خدمات غیرحضوری در بستر تلفن همراه می‌پردازد. اکنون ۴۹ خدمت غیرحضوری در این بستر ارائه شده است.

سازمان تأمین اجتماعی با توجه به ارائه خدمت به حدود ۵۳ درصد جامعه با جمعیت ۴۶ میلیون نفری، نیازمند حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند برای سهولت در دسترسی به خدمات بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران است زیرا در صورت ارائه خدمات غیرحضوری به این جامعه بزرگ، بخش زیادی از رفت‌وآمدها برای دریافت خدمت، بار مالی در راستای خدمات‌رسانی کارکنان شعب و مراکز درمانی این نهاد بیمه‌گر به ذینفعان و مخاطبان تحت پوشش سازمان و هزینه‌های ناشی از ارائه این خدمات کاسته خواهد شد.

کد خبر: 62875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =