کاریابی بدون صرف پول و هزینه

بیست و سوم مردادماه، مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت ۱۳ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با ظرفیت ۱۰۰ هزار شغل در سامانه جستجوی شغل خبر داد و گفت: تاکنون ۱۸هزار و ۱۳۸ معرفی‌نامه صادر شده است و ۶ هزار نفر به‌کارگیری شدند.

به گزارش آتیه آنلاین، «سامانه جستجوی شغل» یکی از دستاوردهای اخیر وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف تسهیل روند کاریابی برای نیروهای جویای کار است که امکان ارتباط برخط کارفرمایان، کارگران و کاریابی‌های تحت پوشش این وزارتخانه را بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری یا صرف هزینه‌ی مازاد فراهم می‌کند.

تمام آمارها

«امید ملک» مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه «هدف دولت از طراحی سامانه جستجوی شغل طبق آیین کاریابی‌ها، نظارت بر فعالیت کاریابی‌ها و کارفرمایان است» اهداف کاربردی سامانه راه اندازی شده را اینگونه برشمرد: «گسترش چتر خدمات کاریابی به عموم مخاطبان(کارجویان و کارفرمایان)، رصد و پایش تغییر و تحولات بازار کار و رفع ناترازی‌های موجود، کاهش هزینه‌های جستجوی شغلی اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان و دسترسی به اطلاعات صحت‌سنجی شده هر دو طرف بازار کار و اطلاعات ثبتی مبنا».

براساس آمارهای ارائه شده، از اول خردادماه تا ۲۰ مردادماه امسال، ۲۹ هزار درخواست شغلی مربوط به کارجویان در این سامانه ثبت شده است و در همین بازه زمانی، ۵ هزار و ۷۲۳ کارفرما در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

به این ترتیب، در طول دو ماه و بیست روز، ۲۹ هزار نیروی فعالِ جویای کار توانسته‌اند در سامانه جستجوی شغل، درخواست ثبت کنند؛ یعنی به طور متوسط هر ماه تقریباً ۹ هزار نفر از افراد جویای کار، اطلاعات و سوابق شغلی و درخواست اشتغال خود را در سامانه مربوطه به ثبت رسانده‌اند.

براساس آنچه مقامات وزارت کار اعلام کرده‌اند، در همین بازه‌ی زمانی، ۱۸هزار و ۱۳۸ معرفی‌نامه صادر شده‌ است و ۶ هزار نفر به‌کارگیری شدند. به عبارتی، ۱۸ هزار و ۱۳۸ نیروی جویای کار، توسط سامانه جستجوی شغل به کارفرمای مناسب متصل و برای این گروه معرفی‌نامه برای حضور در کارگاه مربوطه صادر شده است و از این تعدادِ ۱۸ هزار و ۱۳۸ نفر، ۶ هزار نفر فرصت شغلی مربوطه را به دست آورده‌اند، در واقع ضریب اصابت اتصال به کارفرمایان از طریق سامانه جستجوی شغل، یک سوم است که ضریب بسیار مناسبی است.

تمام مزایا

اما فارغ از این اعداد و ارقام، از مزایای اصلی سامانه جستجوی شغل، کاستن از هزینه‌ زمانی و مالی به خصوص برای کارگران بیکار شده و جوانان جوایای کاری‌ست که عملاً پولی در بساط ندارند تا صرف کاریابی کنند.

علی، یکی از کارگرانی است که در این سامانه ثبت نام کرده و منتظر نتیجه است، او می‌گوید: تا پیش از این، مراجعه به کاریابی‌ها نیاز به صرف وقت و هزینه داشت و باید مدتها رفت و آمد می‌کردیم تا موفق به یافتن شغل بشویم؛ در عین حال باید به کاریابی‌ها پول می‌دادیم؛ حالا از طریق این سامانه می‌توانیم خیلی راحت در خانه بنشینیم و برای مشاغلی که به نظرمان مناسب می‌آید، درخواست بفرستیم.

به گفته وی، هرچه کارفرمایان بیشتری به این سامانه وصل شوند، فرصت‌های شغلی بیشتری به صورت آنلاین در اختیار نیروهای جویای کار قرار می‌گیرد و امکان یافتنِ شغل مناسب بالاتر می‌رود.

برای نیروهای جویای کار مانند علی، بزرگ‌ترین مزیت سامانه‌ جستجوی شغل، همان آسانی کاربرد و بدون هزینه بودن آن است؛ برای اتصال به این سامانه و یافتن شغل، فقط یک ارتباط ساده‌ی اینترنتی برای بارگذاری اطلاعات و ثبت درخواست نیاز است، بنابراین در این شرایط، یک فضای رایگان و متکثر برای کاریابی فراهم می‌شود.

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور)، با تاکید بر اینکه براساس قانون اساسی، فراهم آوردن فرصت‌های شغلی شایسته برای همه شهروندان، وظیفه‌ی حاکمیتی دولت است، به آتیه آنلاین گفت: صفر تا صد فرایند کاریابی بایستی رایگان باشد و نیروهای فعال جویای شغل بتوانند به آسانی و بدون صرف هزینه به فرصت‌های شغلی موجود دسترسی داشته باشند؛ ایجاد این دسترسی وظیفه‌ی دولت است و سامانه جستجوی شغل وزارت کار، گامی مثبت در جهت عمل به این وظیفه به شمار می‌رود.

او اضافه کرد: امیدواریم با گسترش امکانات سامانه جستجوی شغل، کارفرمایان بیشتری به این سامانه متصل شوند و فرصت‌های شغلیِ افزون‌تری به نیروهای بیکار عرضه شود؛ در این صورت می‌توانیم انتظار داشته باشیم، کاریابی بدون مراجعه‌ی حضوری یا صرف پول، برای همه ممکن باشد.

در حال حاضر، ۶ هزار نفر از نیروهای در جستجوی کار توانسته‌اند از طریق سامانه‌ جستجوی شغل، «شاغل» شوند؛ با معرفی بیشتر سامانه و بهبود فضای عملکردی آن، می‌توانیم امیدوار باشیم این آمار تا پایان سال ده برابر یا حتی بیشتر شود.

براساس نتایج آخرین طرح آمارگیری نیروی کار که مرکز آمار ایران ارائه کرده، در سال ۱۴۰۱، تعداد ۲ میلیون و ۳۴۹ هزار نفر از نیروهای فعال کشور، بیکار و در جستجوی شغل بوده‌اند؛ این در حالیست که در همان زمان، جمعیت شاغلان، ۲۳ میلیون و ۷۱۶ هزار نفر بوده است. نرخ ۹ درصدی نسبت نیروهای جویای کار به شاغلان، یک جمعیت بزرگ ۲ میلیون و چند صد هزار نفری است و وقتی به این آمارِ انبوهِ بیکارانِ در جستجوی شغل نگاه می‌کنیم، نیاز به سامانه‌ای برای جستجوی شغل بیشتر نمایان می‌شود.

هرچند سامانه وزارت کار امروز در ابتدای راه است اما در آینده‌ای نزدیک کارهای بزرگی می‌تواند انجام دهد و بار سنگینی از دوش بیکاران بردارد.

کد خبر: 63090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =