تحقق یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات بخش تعاون 

مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت :در سال گذشته بخش تعاون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

به گزارش آتیه آنلاین، مسکنی امروز، یک‌شنبه ۲۹ مرداد در جریان نشست خبری به مناسبت هفته تعاون بیان کرد: بخش تعاون به عنوان حوزه مردمی ارکان جمهوری اسلامی ایران توسط شهید بهشتی طراحی و برنامه‌ریزی شد و این بخس یکی از بازیگرهای اقتصادی مردمی است.
او افزود : با بهره برداری از ۱۰۱ هزار تعاونی فعال این حوزه نقش مهمی در حوزه خدمات ایفا می‌کند. هوشمندسازی فعالیت‌های بخش تعاون، مردمی‌سازی و کارآمدی ارکان و ساختار بخش تعاون اولویت‌های حوزه تعاون در دولت سیزدهم است.
وی تاکید کرد: حکمرانی مردمی عنوان هفته تعاون سال جاری است که اقتصادی مردمی را موردتوجه قرار داده است. امروز در هفته تعاون به عنوان تعاون و رسانه نامگذاری شده است. در این هفته همچنین تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل را در برنامه داریم. در ادامه برنامه های هفته تعاون نشست‌ها و افتتاح‌های مختلف برگزار می‌شود. رونمایی از ۷ سرویس هوشمندسازی فعالیت‌های بخی تعاون، رونمایی از سامانه OTC در راستای عضویت اعضا در تعاونی‌ها نیز در این هفته صورت می‌گیرد.
معاون وزیر کار ادامه داد: برگزاری مجمع الکترونیک تعاونی‌ها نظیر برگزاری مجمع بانک رفاه کارگران با ۵ هزار عضو در سال گذشته از دیگر اقدامات مربوط به هفته تعاون است. رونمایی از سامانه ویکی تعاون نیز در این هفته انجام می‌شود.
او گفت : رونمایی از ۴۴ همت مشارکت مردم در حوزه تعاونی‌ها در هفته تعاون محقق می‌شود. در سال گذشته بخش تعاون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. تفاهم نامه با سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی در هفته تعاون رقم خواهد خورد.
مسکنی توضیح داد: در هفته تعاون ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۸ پروژه در بخش تعاون با مبلغ بیش از ۳.۳ همت افتتاح شد. در هفته تعاون سال گذشته مشارکت ۴.۱ همت در حوزه تعاون رقم زده شد و در هفته تعاون ۱۴۰۱ زمینه مشارکت ۴۴ همت مشارکت برای مردم در حوزه تعاون فراهم شده که رشد ۸ برابری در این بخش به ثبت رسیده است.
وی تاکید کرد: طبق سند توسعه تعاون باید ۲ درصد از تولید ناخالص ملی توسط این بخش رقم زده شود که این مهم نیازمند تحقق ۲۹۰ همت است.
او همچنین اضافه کرد : برای ۲۹ دستگاه تکالیفی در سند توسعه تعاون دیده شده است. هدف این سند افزایش سالانه ۲ درصدی بخش تعاون برای تحقق بلندمدت ۲۵ درصدی از اقتصاد است. دبیرخانه سند به عنوان یک دبیرخانه فرابخشی در وزارت تعاون شکل گرفته است. هم افزایی بین دستگاه ها در قالب سند توسعه تعاون برنامه‌ریزی شده است. نقش بخش تعاون در تحقق سند فرابخشی و فرادستگاهی است.
معاون امور تعاون وزارت کار بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان ۳۱ همت در بین بخش تعاون توسط ۲۴ بانک توزیع شد. در شورای عالی اشتغال مصوب شد که ۲۵ درصد تسهیلات باید به بخش تعاون تخصیص پیدا کند. پیش‌بینی ما برای سال‌جاری نیز تحقق این موضوع است.
وی در ادامه گفت : همچنین مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته برای حوزه تعاون محقق شد و بلافاصله خط اعتباری ۳ هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است.
مسکنی تاکید کرد : در آینده شعب هیبریدی بانک توسعه تعاون شکل خواد گرفت و این شعب یه عنوان دفاتر تسهیلگری نقش جدی‌تری را در کنار تعاونی‌ها ایفا خواهند کرد. در بهمن ۱۴۰۲ رونمایی از این اقدامات شعب بانک توسعه تعاون را خواهیم داشت.
او بیان کرد: قانون بخش تعاون سال ۱۳۶۰ در مجلس وقت به صورت موقت مصوب شد و در سال ۱۳۷۷ اصلاحیه این قانون صورت گرفت و در دوره های دیگر این قانون تحول و تغییر داشته است. ما در بخش دولتی تعاون در دوست سیزدهم رویکرد تقویت اتاق تعاون و نهادهای بخش تعاون را در دستور کار داریم. دولت به معنای حاکمیت تنظیم‌گری و تسهیلگری را در سیاست‌ها و برنامه‌ها دنبال می‌کند.
معاون وزیر کار در ادامه افزود : حضور معاونت امور تعاون وزارت کار در هیات‌مدیره ICA امروز به عنوان یک اقدام مهم در راستای اقدامات این حوزه محسوب می‌شود.
وی بیان کرد: هدفگذاری سال‌جاری ۱.۸ میلیارد دلار در قالب افزایش ۲۰ درصدی در حوزه صادرات غیرنفتی بخش تعاون انجام شده است. بخش جدی از تعاونی‌های زنان در حوزه صنایع دستی و فرش فعال است که در این حوزه نقش تعاونی را تقویت خواهیم کرد. بیشترین صادرات ما از استان‌های مرزی به کشورهای همسایه صورت گرفته است.

کد خبر: 63130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =