سالانه بیش از یک میلیون بیمار برای درمان به ایران می‌آیند

مدیرکل بین الملل وزارت بهداشت از حضور ۷ هزار دانشجو پزشکی خارجی و ورود سالانه بیش از یک میلیون بیمار خارجی برای درمان به ایران خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، محمد حسین نیکنام، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته دولت بیان داشت: در حوزه دیپلماسی سلامت اسناد بالادستی دادیم و ۳سیاست مهم مدنظر ماست. یکی بین‌المللی‌سازی ظرفیت‌های بخش سلامت است؛ در درمان، آموزش، دارو تجهیزات پزشکی.

مدیرکل بین‌الملل وزارت بهداشت دومین محور فعالیت را ارتقای سلامت وضع همسایگان؛ به دلیل اینکه مرزهای طولانی دادیم نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.

نیکنام توجه به بازارهای بین‌المللی و اقتصادی و علمی کشورهای دیگر برای ارائه ظرفیت دارویی و... رااز محورهای اصلی برشمرد، افزود: در دوران کرونا حجم زیادی از واکسن‌ها را از خارج وارد کردیم که با پیگیری دولت مردمی به نتیجه رسید.

او افزود: تعمیق همکاری با سازمان‌های بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به طوری که سال گذشته گزارشگر حقوق بشر درباره تأثیر تحریم دیداری از ایران داشت و در نهایت بیانیه‌ای تنظیم کرد و به عنوان گزارش رسمی در سازمان ملل به ثبت رسید که مربوط به آثار سو تحریم بر سلامت بود.

مدیرکل بین‌الملل وزارت بهداشت با اشاره به گروه ۵ متشکل از کشورهای ایران، افعانستان، پاکستان، عراق و بهداشت جهانی، افزود: از نظر سلامت وضع بهتری نسبت به کشورهای همسایه داریم.

او اضافه کرد: در دولت سیزدهم سه اجلاس بین اعضای گروه ۵ برگزار شده و در خصوص بهداشت و بهداشت تجمعات مذهبی به تبادل نظر پرداخته شد.

نیکنام گفت: همکاری گروه ۵ در دنیا نمونه است ودر آینده نزدیک اجلاس بعدی را در مهرماه با محوریت غذا و دارو برگزار می‌کنیم.

او ادامه داد: ایران عضو دایمی شانگ‌های درآمده ودر درباکس نیز حوزه سلامت مورد توجه قرار دارد و رئیس جمهور در اجلاس شانگ‌های اعلام کرد دبیرخانه دائمی سلامت را در این اجلاس در ایران داشته باشد

نیکنام از امضای تفاهم نامه‌های جامع بین ایران و کشورهای دیگر خبر داد و گفت: ۷ هزار دانشجوی پزشکی خارجی از ۴۰ کشور در ایران تحصیل می‌کنند؛ ضمن اینکه بیش از یک میلیون بیمار خارجی برای درمان به ایران می‌آیند.

مدیرکل بین‌الملل وزارت بهداشت ادامه داد: امسال نوزدهمین کمیسیون مشترک ایران و کوبا برگزار می‌شود.

او گفت: رتبه شانزدهم در حوزه آموزش را در جهان کسب کردیم؛ ضمن اینکه اولین شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی در کربلا با نام سبطین که شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران است ایجاد شده که ۱۶۰ دانشجوی پزشکی و ۶۰ دانشجوی پرستاری دارد. همه هزینه ایجاد دانشگاه توسط عتبه حسینیه خرج شده است.

او افزود: ایجاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در غنا و شعبه دانشگاه علوم پزشکی در تاجیکستان و شعبه دانشگاه بقیه الله در لبنان ایجاد خواهد شد.

مدیرکل بین‌الملل وزارت بهداشت گفت: اخذ گواهینامه اعتبار بخشی بین‌المللی توسط بیمارستان‌ها بسیار مهم است در حوزه گردشگری سلامت حائز اهمیت است.

نیکنام از آمادگی ۲۵۰ مرکز درمانی در کشور برای ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی خبر داد و گفت: بالغ بر ۷۰ درصد حجم مالی در حوزه سلامت مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی است.

او ابراز کرد: ۱۸۰ شرکت تولید دارو در کشور داریم؛ ضمن اینکه ۹۸ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

نیکنام گفت: ۶۵ مرکز تولید مواد اولیه دارویی و ۵۶ شرکت پخش دارویی در کشور داریم؛ قیمت دارویی داروهای ایران در سطح بین‌المللی مناسب و کیفیت بالایی دارد.

مدیرکل بین‌الملل وزارت بهداشت متذکر شد: در بخش داروهای‌های تک بسیار پیشرفته هستیم و ۶ واکسن کرونا تولید کردیم؛ البته کمبودهایی وجود دارد؛ ضمن اینکه ۵ هزار شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی داریم.

نیکنام افزود: هدایت صاحبان سرمایه برای توسعه استانی در حوزه سلامت مورد توجه است؛ ضمن اینکه تولید مشترک نیز از جمله بخش‌ها در حوزه بین‌الملل است.

او توسعه تخت بیمارستانی با استفاده از سرمایه خارجی و ایجاد کارخانه تولید دارو و تجهیزات پزشکی در کشورهای دیگر را از جمله محورهای فعالیت‌های این بخش وزارت بهداشت برشمرد.

مدیرکل بین‌الملل وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص صادرات واکسن کرونا، توضیح داد: ۲۰۰ هزار واکسن کرونا به همراه ۲۰۰ هزار واکسن هپاتیت به ونزوئلا صادر شده است؛ ضمن اینکه واکسن‌هایی به نیکاراگوئه اهدا شده است.

کد خبر: 63181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =