بهره‌مندی ۴۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی از تسهیلات

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هفته گذشته در سفر به استان گلستان از ثبت‌نام افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر برای پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی خبر داد و گفت: به منظور برخورداری بازنشستگان از این وام قرض‌الحسنه، در این مرحله ۴۰ هزار نفر از طریق سامانه متمرکز این تسهیلات به حساب آنها واریز می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا اواخر هفته جاری این تسهیلات در نظر گرفته به حساب بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی واریز خواهد شد.

تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز مانند دیگر اقدامات این سازمان تغییراتی را شاهد بوده به گونه‌ای که در دولت سیزدهم این تسهیلات در سه مرحله از پنج میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان در سال جاری رسیده است.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در مرحله اول این تسهیلات در سال ۱۴۰۲ پس از ثبت‌نام، تعدادی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش از این وام قرض‌الحسنه بهره‌مند شدند و مرحله دوم نیز پس از اعلام این نهاد بیمه‌گر برای ثبت‌نام در دسترس افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر قرار گرفت.

به همین منظور ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه بازنشستگان در سامانه یکپارچه ثبت‌نام از ۲۱ مرداد سال جاری آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی زمینه پرداخت این تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی به صورت غیرحضوری به ۴۰ هزار نفر از بازنشستگان سازمان تعلق می‌گیرد.

بازنشستگان با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir برای دریافت تسهیلات موردنیاز خود به مدت یک هفته تا روز ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ ثبت‌نام کردند. متقاضیان در این فاصله می‌توانستند با مراجعه به تارنمای رسمی سازمان در منوی مستمری‌بگیران، نسبت به ثبت درخواست تسهیلات اقدام کنند.

شرایط پرداخت تسهیلات به بازنشستگان

شرایط دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ویژه بازنشستگان، دارا بودن ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و بیشتر، حداکثر مستمری دریافتی ۱۵۰ میلیون ریال، داشتن سن ۵۰ تا ۷۸ سال، مسدود نبودن حساب، مالکیت تلفن همراه به نام شخص متقاضی، نداشتن سابقه چک برگشتی، عدم بدهی معوق به سیستم بانکی کشور (بابت شخص متقاضی یا ضمانت وام دیگران)، استفاده نکردن از تسهیلات مشابه طی ۳ سال گذشته و داشتن موجودی کافی در حساب بانکی شخص به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است.

برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران در شهرستان‌های کشور در این مرحله از پرداخت تسهیلات، براساس تعداد مستمری‌بگیران هر شهرستان سهمیه‌ای در نظر گرفته شده که در صورت ثبت‌نام بیش از سهمیه در نظر گرفته شده، افراد از طریق قرعه‌کشی انتخاب و به بانک رفاه کارگران جهت دریافت وام معرفی می‌شوند و افرادی که در این مرحله در صورت داشتن شرایط، موفق به دریافت تسهیلات مذکور نمی‌شوند، در مراحل بعدی که متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد، مجدداً می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران برای دریافت این تسهیلات، نیاز به مراجعه به هیچ مجموعه‌ای ندارند و درخواست خود را صرفاً باید به‌صورت غیرحضوری و از طریق درگاه معرفی شده ثبت کنند و در صورت داشتن هرگونه سؤال یا ابهام به‌صورت ۲۴ ساعته می‌توانند با شماره‌گیری تلفن ۱۴۲۰ با کارشناسان مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

برنامه‌ریزی برای پرداخت حدود ۴۰۰ هزار تسهیلات در سال ۱۴۰۲

سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای پرداخت تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی خود را از اسفند سال ۱۳۹۸ و بهره‌مندی مستمری‌بگیران از این وام آغاز کرده و تاکنون ادامه دارد.

طبق انعقاد تفاهم‌نامه میان بانک رفاه کارگران و سازمان تأمین اجتماعی زمینه برخورداری مستمری‌بگیران و بازنشستگان از این تسهیلات فراهم شده تا ضمن بهبود وضعیت معیشتی آنان، در جهت رفاه این افراد گامی اساسی برداشته شود.

پس از ارائه پیشنهاد به هیات مدیره و هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی برای افزایش سقف تسهیلات، این موضوع با پیگیری‌ها و رایزنی‌ها مورد موافقت قرار گرفت و در نهایت میزان تسهیلات به رقم ۲۰ میلیون تومان رسید.

با توجه به اینکه تسهیلات ضروری بازنشستگان از نوع قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۲ ساله و کارمزد چهار درصد است، این موضوع در راستای بهبود وضعیت زندگی افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تأثیراتی را خواهد داشت به همین منظور استقبال زیادی از سوی این افراد برای دریافت وام صورت می‌گیرد.

سازمان تأمین اجتماعی به همین منظور اعتباراتی را برای پرداخت این تسهیلات به ۴۰۰ هزار نفر را تأمین کرده تا تعدادی از بازنشستگان بتوانند از این وام ضروری برخوردار شوند.

چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش تأمین اجتماعی

اکنون براساس داده‌های آماری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند و این نهاد بیمه‌گر نیز برای اجرای تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ماهانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد که جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی با جامعه آماری بیش از ۴۶ میلیون نفر، حدود ۵۳ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شوند و این نهاد بیمه‌ای بدون دریافت مبلغی تحت عنوان منابع دولتی در راستای اجرای تعهدات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به افراد تحت پوشش اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

کد خبر: 63395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =