رشد ۸۱ درصدی صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌از آزاد

مهرداد عظیمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رشد ۸۱ درصدی صدور مجوز تأسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد، افزایش ۳۰۰ درصدی مراکز جوار و بین کارگاهی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، کیفی‌سازی آموزش و ارتباط با بخش‌های مختلف دستگاه‌های فعال حوزه کار و تولید را از اقدامات مهم در راستای ارائه آموزش‌های فنی دانست.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای روز ۶ شهریور در حاشیه بازدید از غرفه وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نمایشگاه هفته دولت در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: با توجه به مأموریت‌های مختلف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مهم‌ترین کارویژه این سازمان آموزش مهارت است.

او ادامه داد: با توجه به گستردگی فعالیت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور، در حال حاضر ۶۵۰ مرکز فعال ارائه دهنده آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور به صورت رایگان مشغول ارائه آموزش‌های مهارتی را براساس استانداردهای سازمان هستند. در کنار این این اقدامات، تعامل سازنده ای نیز با کانون آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد سطح کشور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود.

عظیمی تاکید کرد: مجموعاً بیش از ۲۰ هزار آموزشگاه آزاد فعال در سراسر کشور، ترویج آموزش‌های مهارتی را در حوزه‌های مختلف بر عهده دارند. در ۲ سال اخیر در قالب دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی در حوزه آموزش‌های مهارتی محقق شده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه اجرای سیاست‌های آموزش مهارت نیروی کار، به صورت بین دستگاهی می باشد، سازمان‌ها و نهادهای مختلف در کنار یکدیگر تحقق این مأموریت خطیر توسعه آموزش های مهارتی را دنبال می‌کنند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این بین نقش هدایت گری و راهبری را عهده‌دار است.

معاون وزیر کار همچنین گفت: در راستای توسعه اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، برنامه‌ها و هدفگذاری آینده‌نگر در چشم‌انداز پیش‌رو صورت گرفته است که در این بین حوزه مأموریتی سازمان باید به شکل صحیح، روند رو به رشدی را تجربه کند.

او تاکید کرد: نکته دیگر توجه به اسناد بالادستی یا ماموریت‌های بالادستی است که در این ارتباط نهضت ملی مهارت در بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد اشاره قرار گرفته است. این مهم به عنوان یک کلیدواژه بار مسئولیتی مهمی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد کرده است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را به‌صورت ویژه شامل می‌شود. نکته دیگر اینکه تحقق بخشی از وعده‌های دولت سیزدهم با توجه به اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دنبال و محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از تحقق وعده اشتغال قطعاً با پیوست مهارتی طرح‌های مختلف محقق می‌شود. با توجه به توفیق مسیر انقلاب در حوزه آموزش‌های دانشگاه‌محور و توسعه مراکز آموزش دانشگاهی در بسیاری از مناطق کشور، در کنار این مهم پیوست‌های مهارتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اگر از ابتدا در کنار توسعه مراکز آموزش مهارت نظری و دانشگاهی، پیوست مهارتی را مورد توجه قرار می‌دادیم، شاید امروز وضعیت مناسب‌تری در حوزه مهارت تحصیلکردگان را شاهد بودیم.

عظیمی بیان کرد: به این واسطه نهادینه کردن مسأله بهره‌مندی از پیوست مهارتی را به عنوان مهم‌ترین ماموریت آتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دنبال می‌کنیم. کشورهای صنعتی از سال‌های دور موضوع پیوست مهارتی را در آموزش‌های پایه، دانشگاهی و مراکز صنعتی و تولیدی مورد توجه قرار دادند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: برگزاری مسابقات مهارتی بین صنوف، اقشار و گروه‌های مختلف سنی در حوزه‌های مهارتی مختلف از اقدامات و برنامه‌های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است که به صورت ویژه در راستای الگوسازی و شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه‌های مهارتی مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: در سال های گذشته به دلیل عدم وجود دانش مهارتی، وارد کردن سخت افزار و نرم‌افزارهای مهارتی در کشور صورت می‌گرفت، اما امروز از امکان تهیه و تأمین نرم افزارهای مهارتی نیز بهره‌مند هستیم.

معاون وزیر کار اضافه کرد: امروزه با وجود سرمایه انسانی به عنوان مهم‌ترین ظرفیت کشور در قالب نیروی جوان خلاق و با استعداد و اساتید بخش‌های مختلف از جمله در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، آینده خوبی برای کشور متصور هستیم.

کد خبر: 63424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =